Hej!
Ny på forumet men har en fundering vid uppbyggnad av vårt kök efter en vattenskada (försäkringsärende).
Vi bor i ett enplans fjärrvärmeuppvärmt hus och i vårat klinkerbelagda kök var det installerat el-golvvärme. Nu när vi ska återställa funderar vi på att ersätta med vattenburen golvvärme istället. I samband med återställandet, som kräver ny parkett i hela huset (öppen planlösning) kommer vi också att ersätta en del parkett i hallen med klinker (likadan som i kök). Denna funderar vi också att driva med fjärrvärmen. Totalt gäller det 2 små ytor, ca 8 kvm kök och 7-8 kvm hall. Jag har förstått att det går att köra båda slingorna på samma shunt.

Nu undrar jag om vi tänker fel. Hur mycket dyrare är det att installera vattenburen än eldriven golvvärme?
Eftersom försäkringsbolaget skall stå för köket, förutom eventuell merkostnad, är denna prisskillnad ganska viktig för oss.

Finns det andra råd att ge oss eller något vi bör tänka på?

Tacksam för all hjälp vi kan få.
 
Hej, och välkommen..
Med de förutsättningar du beskriver, så hade jag valt vattenburen utan diskussion.
Gällande prisskillnaden, så behövs ju mer förutsättningar för att kunna ge den typ av prisindikation du behöver. Ta in två offerter på de olika systemen, så har du ju svart på vitt hur stor skillnaden är hos er.
 
Du verkar vara rätt på det! 16m² ska rent krasst gå att köra på en och samma shunt.

Lite att tänka på är att vattenburet bygger mer på höjden än vad elslinga gör. Sen skulle jag vilja påstå att vattenburet lär bli lite dyrare, men inte överdrivet mycket.

Det är framförallt startpriset (alltså att man behöver en shunt) som gör att det blir dyrare. Hade man redan haft en sådan så är prisskillnaden marginell. Fördelarna för vattenburen är dock att driftkostnaden blir lägre, då man använder uppvärmt vatten istället för att ständigt skjuta till el. Däremot så har el fördelen att det går att använda som komfortvärme året om.

Med detta sagt hade jag också satsat på vattenburen före el. El i mina ögon bör man bara använda om man inte har ett vattenburet system alls att koppla in sig på eller att det är ett såpass litet utrymme att det aldrig hade lönat sig att koppla in vattenburet.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Jag la vattenburen golvvärme i mitt kök som jag renoverade i somras trots att jag har direktel + LLVP. Har dock inte skaffat någon värmekälla än, men För att kunna vara flexibel samt att framtidssäkra valde jag vattenburet.

Jag körde men Uponors spårade cellplastskiva(50mm) och 20mm slang, enkel läggning samt bra support från Uponor. Köpte prylarna på rinkabyrör.
https://www.uponor.se/vvs/produkter/golvvarme/siccus-golvvarmeskiva
 
Jag håller med övriga i tråden gällande vattenburet.
Omvänt kan du räkna på vad elslinga skulle kosta per år, 65w per m2 om du/ni ska ha trä/laminat/plastmatta. Det ger 16 *65 *4380 (timmar) som ger 4555.2 kWh per år vid användning 6 månader per år.
Om din kostnad för el är 1,2 kr kWh (exempel) så blir kostnaden 5466 per år.

Icke medräknat är isolering, temperatur, ytbeläggning och vilken komfortvärme ni önskar. Men utgå från att det gäller för 6 månader, önskar ni mer värme längre tid på året då ökar kostnaden givetvis och omvänt.
Ställ kostnaden för anskaffning av shunt och all installation mot "besparingen" vattenburet innebär så möts dessa två linjer längre fram i tiden.

Men, med tanke på just vattenburet skulle jag ändå välja vattenburet system ifall du vill bygga ut än här eller där på huset i framtiden, då har du redan shunt och system igång, "bara" rör och få de på plats då.

T2 Röd golvvärme för 14 m2 kostar 8495 på Bauhaus, de pengarna kommer du en bra bit med vattenburet dito.

Jag säger inte att jag har rätt, men jag har inte helt fel heller..
 
Redigerat:
Ehh.. Elvärmen står väl inte på konstant.. Säg 60% av tiden kanske.. Eller har jag fel?
 
Raptor50 Raptor50 skrev:
Ehh.. Elvärmen står väl inte på konstant.. Säg 60% av tiden kanske.. Eller har jag fel?
60% på helår ger 65*16*(8760*0,6)= 5260 kWh/år. Säg att det är 1 kr/kWh ger 5260 i årskostnad.
60% av ett halvår ger lite mer än 2700 kWh per år. Självklart lägre.
Men för framtiden är ts även bättre rustad och han har redan vattenburet.
Det är även räknat på 65w/m2, säg att han går upp i watt per m2 i snitt, då drar det ju iväg, självklart med vattenburet också.

Jag har själv vattenburet och övervägde el för nästan samma yta, men räknade på det. Jag är tyvärr inte vaken på nätterna och undrar vad det kostar istället men min situation lämpade sig vattenburet bäst.

Alternativt vatten på vintern och el på de mindre värmekrävande tiderna på året?
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Fjärrvärme är väl kanske ganska stabilt också. Men på mitt lilla golv i badrummet så valde jag båda. Så slipper jag elda på sommaren för att få ett varmt badrumsgolv i kakel..
 
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
finns såklart plus o minus med båda. här e hur jag har det i badrummen och varför. där har jag både vatten och ovanpå det även elslingor. anledningen e bara komfort. jag värmer vintertid med vatten. men sommartid eller även höst o vår e ibland värmen av. då blir klinkern kall o inte så skönt att stå på barfota så jag har elen på timer och lite extra värme för att inte frysa.
så går du barfota hemma o e frusen om fötterna.. el... har du alltid tofflor kör du på vatten om du kan för rimliga pengar o ett system. lycka till.
 
  • Gilla
michfris och 1 till
  • Laddar…
VKG28 VKG28 skrev:
Hej!
Ny på forumet men har en fundering vid uppbyggnad av vårt kök efter en vattenskada (försäkringsärende).
Vi bor i ett enplans fjärrvärmeuppvärmt hus och i vårat klinkerbelagda kök var det installerat el-golvvärme. Nu när vi ska återställa funderar vi på att ersätta med vattenburen golvvärme istället. I samband med återställandet, som kräver ny parkett i hela huset (öppen planlösning) kommer vi också att ersätta en del parkett i hallen med klinker (likadan som i kök). Denna funderar vi också att driva med fjärrvärmen. Totalt gäller det 2 små ytor, ca 8 kvm kök och 7-8 kvm hall. Jag har förstått att det går att köra båda slingorna på samma shunt.

Nu undrar jag om vi tänker fel. Hur mycket dyrare är det att installera vattenburen än eldriven golvvärme?
Eftersom försäkringsbolaget skall stå för köket, förutom eventuell merkostnad, är denna prisskillnad ganska viktig för oss.

Finns det andra råd att ge oss eller något vi bör tänka på?

Tacksam för all hjälp vi kan få.
Vattenburen golvvärme är bra
 
  • Gilla
Fredrik_N
  • Laddar…
Jag installerade nyligen vattenburen golvvärme i mitt kök, 8 mm slang och styrning med shunt och pump från thermotech. Detta kan sedan enkelt byggas ut för fler slingor. Har 3 slingor på mina 16 kvm och sedan ska jag koppla in badrummet när detta ska byggas och matsalen som är på ca 20 kvm. Rörmokaren sa att det inte var några problem att driva hela huset på den pumpen men då med lite modifiering. Fick räkning från rörmokaren på ca 2500 för jobb och 12000 för grejer till golvvärmen (till köket). Men då stripsade jag slangen i armeringsnätet själv. Har haft en framledningstemp på 25 grader nu och det är alldeles ypperligt, för mig blir det billigare än om jag skulle valt elektrisk golvvärme då jag har vedpanna. Lycka till med allt!
 
  • Gilla
michfris och 1 till
  • Laddar…
Om jag tänker rätt så har dåvarande golvvärme i köket endast varit för att undvika kalla golv d.v.s det är radiatorerna som har värmt huset. (Så tror energiberäkningarna ovan kan behöva justeras lite till)

Fjärrvärmebolag gillar låga returtemperaturer(taxan utformas så att hög returer straffas, även kallad flödestaxa) vilket golvvärm genererar. Jag skulle köra på vattenburet för att det i längden borde löna sig.

Avråder från att ha dubbla system d.v.s både el och vattenburet. Då är det bättre att pyttsa ut lite på golvvärmeslingan och i värsta fall stänga av radiatorsystemet om det blir för varmt i huset.
 
När man lägger dubbelt är det väl inte för att köra båda på en gång skulle jag tro. Men om det är full stans i fjärrvärmen så kan det ju fortfarande vara bra att ha någon form av värme..
 
Raptor50 Raptor50 skrev:
När man lägger dubbelt är det väl inte för att köra båda på en gång skulle jag tro. Men om det är full stans i fjärrvärmen så kan det ju fortfarande vara bra att ha någon form av värme..
Nej köra båda samtidigt tror jag ingen gör. Fjärrvärme på 60grader lär du ha året om så det är bara att ställa in shunten/arna rätt.
 
Låt oss tänka så här då. Om 5 år så väljer TS att lägga solpanel på sitt tak. Då får man inte sälja mer ström än vad man använder själv. Jaha.. Ooops. Bara hushålls el.. Kanske inte lönt att köpa solpanel ändå då... Får värma med den fjärrvärmen som kanske har gått upp i pris.. :(
Dubbelt är kanske lite dyrare nu, men senare är det för sent.
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.