Jag funderar på att bygga till en övervåning och klurar på planlösningar. Vi vill göra en vuxenövervåning men inte göra det omöjligt att göra flera sovrum i framtiden för oss eller för en annan ägare. Önskelistan innehåller ett sovrum, walk in closet, vardagsrum, badrum.

Så här ser bottenvåningen ut, det finns också en källare med två sovrum och ett badrum. Köket vetter söderut mot gatan och vardagsrummet mot norr och trädgården:
Ritning av bottenvåning med kök, vardagsrum, arbetsrum/gästrum, wc och altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vardagsrummet är i en utbyggd av huset och har öppet i nock så den delen har vi inte tänkt bygga ovan på.

Här är den primära planlösningen för övervåningen:
  • Avloppsavluftningen går upp från muggen på bottenvåningen så badrummet bör hamna ovanpå för att underlätta avloppsdragningen men det är inget strikt krav
  • Mot gatan är det tänkt en fransk balkong från walk in closet
  • Öster om vardagsrummet finns en carport som skulle kunna få en balkong via dörren där
  • Från sovrummet går det att göra en fransk balkong eller en riktig ut över altanen som ska få ett tak nån gång.
  • Storleken på fönstret i badrummet styrs av hur mycket av väggytan som kommer täckas av taket över bottenvåningens tak över vardagsrummet.
Översiktsbild av en planlösning för en övervåning med sovrum, walk-in-closet, vardagsrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och varianter av övervåningen med fler sovrum:

Planritning av bottenvåning med vardagsrum, matsal, sovrum och badrum anpassad för framtida övervåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning över en planlösning med måttangivelser för hall, matsal och flera sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu frågar jag den samlade expertisen här om synpunkter och idéer.
 
Redigerat:
BirgitS
Du ser ut att ha funderat mycket på hur det ska vara, men jag ser lite problem med badrummet. Det ser farligt ut att öppna en dörr på det sättet mot trappan eftersom en person på väg upp som möts av en dörr som öppnas kan tappa balansen och ramla ner. Om det ska finnas flera sovrum där uppe behöver förstås badrummet vara åtkomligt från alla rummen utan att passera det stora sovrummet. Badrum med två dörrar är inte alltid så trevliga eftersom det är lätt hänt att glömma att man måste låsa två dörrar när man har ett ärende i badrummet och framför allt komma ihåg att låsa upp båda dörrarna efteråt.
 
Var kommer man egentligen upp ur trappan? Man verkar enligt skisserna gå in i trappan både uppe och nere på högersidan. Börjar trappan närmast vardagsrummet nere och mynnar ut lite till vänster uppe tror jag att det kan funka.

Gillar inte jag heller badrum med två dörrar, men är de så nära varandra kanske det är ok.
 
Håller med om att det inte är idealt med två dörrar till badrummet men det känns som en bättre lösning än att behöva gå genom sovrummet för att komma in eller gå ut ur sovrummet och genom hela övervåningen.

Trappen på bottenvåningen behöver få räcket bortkapat för att kunna fortsätta upp på övervåningen. Jag har ritat hur det ser ut idag och kopierat våningen. Trappen kommer behöva svänga runt lite mer eftersom övervåningen har högre takhöjd än källaren

Ritning av övervåningen med badrum, trappikon med sväng och mått angivet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
T toolman77 skrev:
Håller med om att det inte är idealt med två dörrar till badrummet men det känns som en bättre lösning än att behöva gå genom sovrummet för att komma in eller gå ut ur sovrummet och genom hela övervåningen.
Att ha en dörr som öppnas så direkt mot trappan skulle få mig att lämna huset direkt vid visningen eftersom det är livsfarligt, liksom att bara ha en dörr från sovrummet. Du bör nog fundera på någon annan plan för duschrummet.

T toolman77 skrev:
Trappen kommer behöva svänga runt lite mer eftersom övervåningen har högre takhöjd än källaren
Har du räknat på hur mycket det blir?
 
Jag hade nog flyttat runt lite där. Känner att sovrummet består av mest dörrar och då det bara finns ett sovrum där uppe så kan jag inte riktigt se syftet med privat badrum. Är man i vardagsrummet där uppe och behöver gå på muggen så måste man då gå igenom sovrummet alt. gå ner.

Så mitt förslag är att separera badrummet från sovrummet och förlägga detta till vänster om trappan. Sedan hade jag haft sovrummet där du ritat vardagsrummet och gjort sovrum/kontor där KLK är. KLK hade jag flyttat ner bredvid badrummet.

Med en sådan lösning så möts du av vardagsrummet direkt upp för trappan och du kommer ha tillgång till toaletten utan att behöva gå igenom sovrummet.

Enplansritning med sovrum, kontor, vardagsrum, klädkammare (KLK) och badrum runt en central trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du räknat på hur mycket det blir?
Det är helt beroende på hur övervåningen byggs. Antingen bygger man på befintligt mellanbjälklag eller så byggs ett nytt bjälklag ovanpå det befintliga. Takhöjden i källaren är 210 och 240 på över våningen så mellan 2 och 4 steg till skulle jag gissa.
 
J Jarlsgård skrev:
Jag hade nog flyttat runt lite där. Känner att sovrummet består av mest dörrar och då det bara finns ett sovrum där uppe så kan jag inte riktigt se syftet med privat badrum. Är man i vardagsrummet där uppe och behöver gå på muggen så måste man då gå igenom sovrummet alt. gå ner.

Så mitt förslag är att separera badrummet från sovrummet och förlägga detta till vänster om trappan. Sedan hade jag haft sovrummet där du ritat vardagsrummet och gjort sovrum/kontor där KLK är. KLK hade jag flyttat ner bredvid badrummet.

Med en sådan lösning så möts du av vardagsrummet direkt upp för trappan och du kommer ha tillgång till toaletten utan att behöva gå igenom sovrummet.

[bild]
Översiktsritning av en övervåning med ett sovrum, vardagsrum och badrum, diskussion om utrymmesplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här menar du?

Det är en bra idé men gör det svårare att lägga flera sovrum på övervåningen. Antingen för egna barn innan de är stora nog att bo i källaren eller för framtida ägare. Alltid svårt att avgöra om det är värt att tänka in framtida försäljning i ombyggnationen, antagligen inte så länge huset inte blir osäljbart men går det att få till utan att göra avkall så är det bara bra
 
Hur många sovrum kommer du som mest att behöva där uppe?

Det du hade kunnat göra på den senaste skissen du ritade efter min tanke är att göra Master liite smalare och byta plats på KLK och Master så att KLK ligger mellan Kontoret och master.

Då har du inför framtiden rätt lätt att bara göra om KLK till ytterligare ett sovrum.

Skiss av husplan med sovrum, kontor, klädkammare, badrum och vardagsrum markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag behöver som mest tre sovrum men hus med fyra rum på samma plan är sällsynta och eftertraktade i området så det vore en bonus. Många som skaffat ett tredje statusbarn och blir trångbodda ;)

Ritning av en planlösning med tre sovrum, vardagsrum, kök och badrum, diskuterad för trångboddhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gick ju! även om det blir en väldigt krystad planslösning...
Planskiss över en våning med fyra rum, vardagsrum och kök, krystad layout med tre sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Haha, då tycker jag du ska nöja dig med 3 sovrum om det är det du har behov av :)

Även om det råkar vara attraktivt i ditt område så måste man ju någonstans sätta stopp. Ni hade rum i källaren också? :)
 
Källaren har två rum, familjen har två barn och behöver således tre sovrum. Just nu är barnen lite små att bo två våningar bort så någon form av övergångslösning kommer nog behövas.
 
jag funderar på om ni inte kan få till det bra bara genom att disponera om badrummet.

Om man tänker en dörr i badrummets nedre vänstra hörn så får man en trappavsats på en kvm före dörren, vilket torde räcka. Sen toa och handfat monterat på långsidan mot sovrummet och duschen mot ytterväggen. Antingen som nu, med hela kortväggen som duschyta, eller vriden 90 grader så att fönstret är ”fritt”.

Utöver att få badrumsdörren till allmänna ytor snarare än till sovrummet får man därtill plats med två garderober till i sovrummet.
 
Väldigt krystad toalett i sista förslaget, har du provat att sitta så nära väggen och försöka torka dig efter en krystning?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Väldigt krystad toalett i sista förslaget, har du provat att sitta så nära väggen och försöka torka dig efter en krystning?
Jag är vänsterhänt så det är inget problem :poop:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.