Hej!
Är granne med en mindre verkstad, högt 2,5m stängsel staket och en 3,5m hög häck (gles under vintern)
Kan jag bygga ett lika högt plank som stängslet är högt utan bygglov?

Hälsningar
 
Nej, ett så högt plank är bygglovspliktigt.
 
Är din tomt en industritomt ? Det är andra regler för industrimark och bostadsmark.
 
Min tomt är bostadsmark, ligger i direkt anslutning med en mindre industritomt (Uppställningsplats för traktorer)
 
  • Gilla
MH1001
  • Laddar…
Magkänslan säger bygglov, men man vet aldrig om det skulle kunna vara andra regler om det är anslutning till industrimark.:)
 
Kolla med bygglovsavdelningen.
 
  • Gilla
episcopus
  • Laddar…
J jnorr skrev:
Hej!
Är granne med en mindre verkstad, högt 2,5m stängsel staket och en 3,5m hög häck (gles under vintern)
Kan jag bygga ett lika högt plank som stängslet är högt utan bygglov?

Hälsningar
Tror att bygglovet träder in vid 1.8m
 
O ozze80 skrev:
Tror att bygglovet träder in vid 1.8m
Det gäller när du bygger plank/mur t.ex. runt uteplats i anslutning till byggnad, som fastighetsgräns är det andra höjder beroende av utformning.

Men häck/träd kan man sätta för där finns ingen gräns och det nog faktiskt även en spalje. Så att få det högt och tätt utan bygglov går bra om man använder växter.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Det är inte svårt att skriva en bygglovsansökan för plank, och kostnaden är ett par tusenlappar dvs oftast en mindre del av vad planket kostar. Hör först med byggnadskontoret så att det inte finns någon regel som helt förbjuder plank.
 
Plantera tuja eller annat tätväxande, inget bygglov på det även om plank är snyggare o tar mindre plats
 
Prata med kommunen om problemet. Att få hjälp med avskärmning mot industri brukar de vara behjälpliga med, de vill inte ha problem pga störningar mellan industri och hus. Med lite tur och skicklighet kanske kommunen bygger det åt dig?
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Jag har ett måleri som granne. Idag 2m stängsel och thujor. Kommunen kräver bygglov för plank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.