Hej,
jag håller på att bygga en ca 20 kvm stor inglasad altan och kan inte bestämma vilken värmekälla jag ska ha för att förlänga kvällarna...någon som har tips?

Syftet är alltså att kunna "hålla temperatur behaglig lite längre på sommar/höst -kvällar"

Förutsättningar just nu:
glasväggar och skjutdörrar: enkelglas
tak: plåt och ca 15 cm gullfiber isolering
golvkonstruktion: golvspån på åsar ca 15 cm gullfiber
(hela konstruktionen ligger ca 1 m upp i luften dvs inte direkt på mark)
ytskikt golv (planerat): laminat

Funderar på att lägga ut el-golvvärme under laminaten...någon med erfarenhet av det?
- för trögt system dvs man måste starta den typ 'dan före'?
- uppnår inte önskad effekt "behagligt" utan att gasa så mycket att golvet glöder?
- annat?

Tips på alternativ uppvärmning? (allergisk mot infravärmare då dessa inte värmer under möbler osv)

Tacksam för tips :)
 
L
Det finns kaminer som har både EL och gasol i sig , mycket kraftfulla och värmer otroligt bra
kostar inte så mycket , se en typ här , har en sådan typ i källardelen på torpet och mycket nöjd .
Går snabbt att få upp värmen
https://www.jula.se/search/?query=gasolkamin
Det med EL-golvvärme kostar en bra slant att installera och är inte gratis att drifta , tar långt att få upp värmen på golvet e.t.c
 
Tack för tipset :) dock lite knepigt med planlösningen att rymma en sådan pjäs...

Finns det fler förslag/erfarenheter därute?
 
Bygger nytt så har ingen erfarenhet av funktionen men har samma idé som dig.
Jag gjöt grunden för glasverandan samtidigt som huset.
Så jag la in golvvärme och tänkte sätta den slingan på ett eget slutet system. Fyller med sprit och sätter en värmeväxlare och då kan jag slå på och stånga av när jag vill.
Har du VP och kan dra slangen på ett bra sätt till den så rekommenderar jag det
 
  • Gilla
LottaSofia
  • Laddar…
Det låter som din altan är i princip lufttät, då är det också lätt att värma. Mitt tips är 2 kW värmefläkt, kostar en hundring eller två. Nackdelar: golvet kan kännas kallt att gå på, fläkten kan bullra, risk för drag (från fläkten). Fördelar: pris, snabb uppvärmning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.