Hur har ni löst dragning av spånrör till sågar som står mitt på ett golv?

Planerar just nu dragning av el och spånrör till nya snickeriet och vill gärna dra ned ett 125mm-rör till sågen från taket, men ser, åtminstone i huvudet, att det kommer att störa hantering av ämnena runt sågen.

Är lösningen att dra ned röret en bit bort från sågen så att den smyger sista biten utefter golvet? Vill gärna undvika det pga onödiga böjar.
 
Bulldog Bulldog skrev:
Hur har ni löst dragning av spånrör till sågar som står mitt på ett golv?

Planerar just nu dragning av el och spånrör till nya snickeriet och vill gärna dra ned ett 125mm-rör till sågen från taket, men ser, åtminstone i huvudet, att det kommer att störa hantering av ämnena runt sågen.

Är lösningen att dra ned röret en bit bort från sågen så att den smyger sista biten utefter golvet? Vill gärna undvika det pga onödiga böjar.
Jag drog ner en slang för kunna nyttja hela klyvbredden men inte mer. På något sätt lyckas den ändå vara i vägen. Jag borde haft mer marginal.
 
Jag gjorde en tredelad arm som går att svänga ut över en stor del av verkstan. Slangen kan anslutas till alla maskiner jag använder. Har gjort egna anslutningar på många av dom. Plåtlådan till vänster innehåller en fläkt och ett hepafilter för att rena luften så gott det går.

Tredelad arm med flexibel slang för dammutsug monterad i verkstad, plåtlåda med fläkt och filter till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flexibel tredelad arm med anslutna slangar i en verkstad, bredvid fönster och en plåtlåda med fläkt och hepafilter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bulldog och 5 till
  • Laddar…
Snyggt, måste säga att jag är rejält avundsjuk på din takhöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.