Engsson16
Hej!
Undrar om man behöver bygglov för att sätt in ett nytt fönster, alltså inte byta ut ett gammalt utan göra hål i ytterväggen för att sätta in det ny fönstret?
Vi bor i Linköpingskommun om det spelar någon roll regelmässigt beroende på vilken kommun man bor i?
 
Det är normalt bygglovspliktigt att ändra fasadens utseende. Jag fick söka, när jag tog upp ett extra fönster i köket.
 
  • Gilla
Engsson16
  • Laddar…
Engsson16
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det är normalt bygglovspliktigt att ändra fasadens utseende. Jag fick söka, när jag tog upp ett extra fönster i köket.
Tack för snabbt svar, vad brukar priset ligga på för en bygglovsansökan?
 
Priset kan nog variera lite mellan olika kommuner. Ring kommunen och fråga eller sök på deras hemsida. Jag tror att min avgift var ungefär 1200:- för 10 år sedan.
 
  • Gilla
Engsson16
  • Laddar…
Varför bygglov ??

Om man inte ändrar på utseendet är det normal underhåll !!
Fråga inte bara byt !
 
En fasadförändring kräver normalt bygglov eller anmälan. Att sätta in ytterligare fönster torde falla under fasadförändring, men inte att byta till nya likvärdiga (men det var inte TS) fråga.

Men bara för att det krävs kan man ju välja att göra det ändå....
 
  • Gilla
Engsson16
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Om man inte ändrar på utseendet är det normal underhåll !!
Fråga inte bara byt !
Du läste aldrig frågan va?
Han vill inte byta ut utan sätta in fönster där det inte fanns nåt innan och det är oftast bygglov på det.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Om man jämför bygglovskostnaden med vad hela projektet kostar, så tycker jag att det är värt det. Tänk också på vad som KAN hända, när man står där med sitt nya "svartbyggda" fönster och någon klagar, med följd att man kanske måste återställa. Det kan ju verkligen kosta skjortan att dels återställa fasaden och kanske också behöva göra ändringar i rummet t.ex. att flytta diskbänk i ett kök.
 
Redigerat:
Engsson16
om jag skulle vilja sätta in ett takfönster samtid som det andra fönstret räcker det med ett bygglov då eller måste jag söka för dom var för sig?
 
Engsson16 Engsson16 skrev:
om jag skulle vilja sätta in ett takfönster samtid som det andra fönstret räcker det med ett bygglov då eller måste jag söka för dom var för sig?
Räcker med ett bygglov för det
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Du läste aldrig frågan va?
Han vill inte byta ut utan sätta in fönster där det inte fanns nåt innan och det är oftast bygglov på det.
Ber om ursäkt. Jag läste inte fråga rätt.
 
  • Gilla
Engsson16 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.