Låter märkligt om det är nästan 65% billigare hos en annan återförsäljare.
 
skall du köpa enorma mängder?
Nej, det rör sig om 101 m²
 
Om jag tolkar dig rätt Starfighter så gick offerten på ca 10 000 kr och av det är skivorna ca 3800 kr. Det låter som om resten är ganska dyrt då. Är du säker på att du inte har räknat fel på kvadratmeterpriset?

Killen jag pratar med som säljer OptiDrain är väldigt trevlig och hjälpsam.

Jag har nu också fått veta att att OptiDrain görs i samma fabrik som Pordrän och att kulstorleken är mindre än Pordräns och lika stor som Isodrän. Däremot har de samma gegga runt som Pordrän.

Nu lutar det åt Optidrain, varför betala mer för nästan samma sak?
 
Jo du tolkar rätt. Inget felräknat på på kvadratmetrarna.
Visst kanske de andra grejerna är lite dyrare, men jag totalt tycker jag att det blir ett bra pris så jag spar min ork till arbetet istället för att förbruka den på letande efter billigt material ;)
 
Det är ett MYCKET bra pris. Bara att gratulera.
Det är vad jag skulle få betala för Jackon, för 48m2.
 
Jag försöker bara förstå min offert. Jag har en total på ca 16 kkr där skivorna står för 10 kkr. Fördelningen mellan skivor och resten verkar ju inte alls vara detsamma för oss.
 
Pordän skär inte sina skivor. Kulorna är hela. Isodrän skar tidigare sina skivor men har slutat med det. Pordrän är förövrigt orginalet som ha funnits i flera decennier, Isodrän är en senkommen kopia. Såvitt jag vet är de dock likvärdiga. Jag betalade 150 kr/kvm inkl. moms för 100mm Pordränskivor, direkt från fabrik i Tullinge söder om Stockholm.

För övrigt kan det knappast ha någon praktisk betydelse om det yttersta lagret kulor är skurna och drar åt sig lite fukt. Resten av skivan påverkas ju inte alls. När man sätter dem på plats är man dessutom ändå säkerligen tvungen att kapa skivor för att få till rätt mått.
 
Pratade precis med Genevads. Kulorna suger upp 2-4 volymprocent. Sedan vandrar fukten nedåt. Det tränger inte ända in till källarväggen dock. När kulorna är mättade rinner vattnet ner genom skivan.  
 
Eld skrev:
För övrigt kan det knappast ha någon praktisk betydelse om det yttersta lagret kulor är skurna och drar åt sig lite fukt. Resten av skivan påverkas ju inte alls. När man sätter dem på plats är man dessutom ändå säkerligen tvungen att kapa skivor för att få till rätt mått.
Det är troligtvis ett större problem i praktiken att få skarvarna mellan skivorna någorlunda täta.
 
Ubbe skrev:
Det är troligtvis ett större problem i praktiken att få skarvarna mellan skivorna någorlunda täta.
Inte alls, sätter man dem intill varandra så blir det lika tätt som det är mitt i en skiva. Det är inte fråga om att skapa en vattentät konstruktion runt huset utan skivorna är ju gjorda av frigolitkulor. Vid monteringen sätter man ju skivan intill den förra, borrar hål igenom skivan och in i väggen, sedan trycket man dit isolerhållaren (eller använder fästmassa om man tillhör dem som felaktigt tror att det är billigare eller bättre). Jag lovar att det inte blir det minsta mellanrum mellan skivorna!
 
Jag gjorde detta igår och det blir jättebra. Det är bara att flitigt använda vattenpasset så att det blir hyfsat rakt. Dock känns det ännu viktigare att de verkligen ligger mot varandra.

Det går jättesmidigt med isolerhålllaren. Bara att borra och smälla dit den.
 
Nu har mitt fantastiska pris fått sin förklaring: De hade räknat fel. Jag fick kvadratmeterpriset på ett helt paket (3,75 kvm) vilket gör att jag nu ligger uppe på 20 700kr. = 204 kr/kvadrat.
 
Synd att inte affären var avklarad....
 
Och mina priser på 115 kr/kvm var exkl. moms vilket inte jag hade sett så det var inte så billigt alls. Det blev 144 kr/kvm så det var ungefär samma som pordrän.

Vi fick köpa för ungefär samma av "vår" grundkille så vi gjorde så istället.

Men det var bra service när man ringde, det kan man inte klaga på även om det var knäppt att skicka offert till mig som privatperson exkl. moms.
 
Har också börjat få lite priser från div handlare.

Jackon 50 mm = 62 kr/kvm
Jackon 70 mm = 96 kr/kvm
Flytmembran ca 7-800 kr / 10 kg
Geoduk ca 11 kr/kvm
List till Jackon ca 50 kr/m

Dränrör ca 110 kr/ 4m
Böj ca 85 kr /st
Spolbrunn 398 kr/st
S-drän ca 93 kr/m  :surprised:

Perimate 80 mm ca 270 kr/kvm
Avslutningslist dito ca 114kr/ 2,5m

Optidrain 100 mm 210 kr/kvm
Fästelement dito ca 6-7 kr/st
Duk 2,5x40m = 2100 kr (Blir ca 58kr/kvm eftersom jag bara behöver ca 15m)
Avslutningslist ca 68kr/2,5m

Just nu lutar det åt Jackon 70mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.