• Närbild på en gammal teak-kommods ben mot en stengolvsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ring Bröderna Anderssons och fråga om du kan köpa deras benhylsa. 0383-34600

Eller gör en av koppar/kromat rör, Skruv i lagom längd som fixerar hylsan med en glidtass som bricka.
 
Redigerat:
Mazen Mazen skrev:
Ring Bröderna Anderssons och fråga om du kan köpa deras benhylsa. 0383-34600

Eller gör en av koppar/kromat rör, Skruv i lagom längd som fixerar hylsan med en glidtass som bricka.
Tack för tips!

Kapa rör har jag också funderat på, men då får du inte den snygga koningen...
 
Prova ring Bröderna Anderssons som jag skrev eller besök en återförsäljare till dom så är jag säker på att du får tag i en benhylsa.
 
  • Gilla
arnberg
  • Laddar…
Går det att skruva av benen? Borde vara snyggare att förlänga upptill.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Går det att skruva av benen? Borde vara snyggare att förlänga upptill.
Nej, de har en rätt bökig infästning. Jag kan gilla t ex mässingshylsor på gamla möbler, och det ger ju bra skydd på ett blött badrumsgolv dessutom. Återstår att se hur teaken reagerar i luftfuktigheten...:)
 
Beror på ytbehandlingen förståss, men rent generellt gillar teak inte fukt. Blir väldigt lätt fula vattenrosor på mina föräldrars teakbänkar i köket. Då vet man att det är dags att olja bänken igen.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Beror på ytbehandlingen förståss, men rent generellt gillar teak inte fukt. Blir väldigt lätt fula vattenrosor på mina föräldrars teakbänkar i köket. Då vet man att det är dags att olja bänken igen.
Jag har gjutit en betongskiva som kommer ligga överst som får ta de värsta smällarna. Annars är ju teaken fet och tål fukt rätt bra, är väl därför det används på båtar mm. Men jag håller med om att det bildas fuktrosor lätt om man glömmer ett blött glas t ex. Ska olja in möbeln en vända innan det är klart.
 
  • Gilla
Rickard Olofsson
  • Laddar…
Skulle det bli fult att bara ta bort benen helt och vägghänga?
 
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Skulle det bli fult att bara ta bort benen helt och vägghänga?
Nej, det var originalplanen. Men med betongskivan är kommoden rejält tung så vi valde att ha kvar benen. Den är ju inte gjord för vägghängning dessutom så det hade krävts förstärkningar.

Det blir en kombinationslösning tror jag: höjer upp nån cm med stålklädda möbeltassar under benen, och bygger på med plywood ett par cm under betongskivan och gömmer med nån snygg list i teak.
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
A arnberg skrev:
Vi ska återanvända en gammal teak-kommod till badrummet och skulle behöva få upp den i höjd ca 3 cm. Har någon ett bra tips, utan att behöva byta ben? Tänker mig att det borde finnas konformade metallhylsor i krom/mässing eller liknande att trä på nedtill helt enkelt. Liknande de här:

[länk]
Hej!

Är sugen på en liknande lösning i badrummet, hur blev slutresultatet och vad är utvärderingen så här ca två år senare? Vore kul att få en uppdatering!

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.