Hej alla kloka!

Skissar på ett nybygge och undrar var första takstolen ska placeras. Överst i figuren sitter den en bit in från gaveln. Fördelen skulle vara att den långt in i den varma delen av huset, nackdelen är att det kommer bli en lång bit av taket som saknar stöd. Det senare kan man kunna fixa med att lägga en regel uppepå väggreglarna, som får gå ända upp till taket? I den nedre figuren sitter takstolen längre ut. Men jag undrar så klart, hur ska det se ut? Föredrar själv den övre varianten. Tacksam för svar.

Två tekniska ritningar av en väggsektion med takstolens placering markerad överst och längre ut i den nedre bilden. Måttangivelser i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har lite svårt att förstå dina sektioner. Tänker du dig isolering mellan takstolarnas högben?

Med en konventionell regelstomme som avslutas med horisontella hammarband, står takstolarna på hammarbanden. Den yttersta takstolen hamnar då i liv med utsidan på gavelns stående reglar. Råspont på taket kan sticka ut 30-40 cm utan problem, och stagas sedan upp av vindskivorna.
 
  • Gilla
Snubben
  • Laddar…
Fungerar på båda sätt, ska väggen isoleras ända upp i nock kan takstolen sättas innanför stommen som då byggs upp i nock
 
  • Gilla
Snubben
  • Laddar…
Fäll in en bärlina så slipper du tänka på att takstolarna ska hamna för en stolpe/stående regel. Om det är det du försöker visa med ritningen?
För annars förstår jag inte varför du inte börjar från gaveln.
Eller jo. Beroende vilken takstol och hur gaveln ser ut. I min utbyggnad sköt jag in första saxtakstolen en stombredd in. Sen gick jag upp med gavelns stående reglar ända upp till överarmarna och förankra takstolen i gavelns stående reglar. Isolerade gaveln ända upp till nock.
 
  • Gilla
Snubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.