Var helt inne på att välja Ikeas vitvaror då man fick så mycket för pengarna samt 5 års garanti.
Dock tycker jag inte riktigt om utseendet på Ikeas vitvaror.

Nu har jag fått en offert på Siemens grejer som är mycket snyggare och faktiskt fick jag ner priset en tusenlapp under Ikeas pris men då har jag bara 1 års garanti samt 3 års reklamations rätt.

Frågan är vad Ikeas 5 års garanti är värd.?
Vad täcker en vanlig hemförsäkring?

Ikeas vitvaror går på 22000kr och Siemens 21000kr.

Jag var sugen på Bosch också men dom hade inga bra rabatter alls på Bosch så det vart ett dyrare alternativ.
 
Ikeas garanti betyder att de tar fabriksfel under hela perioden, som vilken garanti som helst. De två (eller tre, minns inte) står tillverkaren för reparationen och efterföljande så gör ikea det. Garantin täcker ju aldrig fel som inte är ursprungliga.
Om jag varit du så hade jag tagit Siemens. Jag tänker att om du väljer ikea, kommer du då inte att reta dig på att du inte valde de vitvaror du egentligen ville ha? Det är visserligen "bara" ett års garanti på dem, men de flesta saker går sönder inom ett år i vilket fall. Sedan så har du ju två år till på dig att reklamera ifall något skulle dyka upp.
 
  • Gilla
Jarome och 2 till
  • Laddar…
S Sassie skrev:
Ikeas garanti betyder att de tar fabriksfel under hela perioden, som vilken garanti som helst. De två (eller tre, minns inte) står tillverkaren för reparationen och efterföljande så gör ikea det. Garantin täcker ju aldrig fel som inte är ursprungliga.
Om jag varit du så hade jag tagit Siemens. Jag tänker att om du väljer ikea, kommer du då inte att reta dig på att du inte valde de vitvaror du egentligen ville ha? Det är visserligen "bara" ett års garanti på dem, men de flesta saker går sönder inom ett år i vilket fall. Sedan så har du ju två år till på dig att reklamera ifall något skulle dyka upp.
Tack för ett bra svar.
Håller helt med dig så det blir nog Siemens.
Väntar på en ny offert med lite ändring.
Enda som är lite frågetecken är att det är tretti.se o dom har varit bra förr men verkar fått mera kritik sen whiteaway tog över dom.
 
Vill du lista vilka modeller du tänkt köpa?
 
Fått ny offert men vart lite förvånad när den vart dyrare än förra.

Först fick jag offert på
Ugn Siemens HB672GCS2S
Micro Siemens BF634RGS1
Diskmaskin Siemens SN457S03MS
Häll Witt WIF621FC
Totalt pris 36000
Rabatt 15000
Pris 21000

Bad o få byta till en Siemens häll EH651FEB1E och till vit diskmaskin istället för rostfritt o priset gick plötsligt upp till 23500kr fastän hällen var mycket billigare samt diskmaskinen var 500kr billigare i vitt.

Fick svaret att dom kunde ge mera total rabatt för dom hade bättre inköpsrabatt på Witt.

Nu har jag varit på IKEA o försäljaren jämförde specar o likvärdiga varor funktionsmässigt på Ikea går på 17757kr

Men går jag upp till det bästa på allt förutom micron så hamnar jag ändå bara på 21000 o då får jag 5 års garanti o det har inte Siemens så det lutar nu åt Ikea vitvaror ändå.
För så mycket är inte designen på Siemens värd.

Blir nog
Ugn kulinarisk
Micro matälskare
Häll otrolig
Diskmaskin hygienisk

Dock läst på forumet att några inte riktigt är nöjda med otrolig hällen o att den kokar ojämnt på flexhällen
 
Mäklaren som förhandsvärderade inför vårt köksbygge sa att väljer vi Ikeas vitvaror så blir köket (och fastigheten) värd mindre än om vi köper kändare märken t.ex. Siemens. Detta bla. pga. att Ikea haft problem med deras vitvaror.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tingis Tingis skrev:
Mäklaren som förhandsvärderade inför vårt köksbygge sa att väljer vi Ikeas vitvaror så blir köket (och fastigheten) värd mindre än om vi köper kändare märken t.ex. Siemens. Detta bla. pga. att Ikea haft problem med deras vitvaror.
Tja värdering av huset spelar ingen roll för mig. Inte tänkt sälja på många många år så den dagen är det nog dax i alla fall o byta vitvaror. Om ikeas vitvaror strular är det ju tur i allafall att dom har 5 års garanti. Tycker det är konstigt om stora Ikea skulle välja Vitvaror som bara strular då skulle dom ju gå med förlust på vitvarorna.
 
MultiMan
Jag gillar Siemens och försöker köpa deras saker, men då med 5 års garanti. Med tanke på att livslängden generellt har minskat för de flesta märken så skulle jag hellre välja IKEA med 5 års garanti än Siemens utan, speciellt om priset är lägre. Undantaget vore om det är kolossala skillnader i funktion.
 
Vad är det för tillverkare i grund och botten av Ikeas maskiner? Bara för att garantin är bra så behöver ju nödvändigtvis inte grejerna vara det.

Visst är det käckt att garantin täcker allt, men om man måste laga maskinerna efter 1-2 år pga sämre kvalité så hade jag nog kört på Siemens som ändå har den tyska kvalitén!
 
  • Gilla
Tingis
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Vad är det för tillverkare i grund och botten av Ikeas maskiner? Bara för att garantin är bra så behöver ju nödvändigtvis inte grejerna vara det.

Visst är det käckt att garantin täcker allt, men om man måste laga maskinerna efter 1-2 år pga sämre kvalité så hade jag nog kört på Siemens som ändå har den tyska kvalitén!
Vitvarorna som säljs av IKEA är i huvudsak Electrolux och whirlpool, nu på senare tid så har det tillkommit en del produkter som är tillverkade av indesit/hotpoint också då dessa köpts upp av whirlpool. Samt att de har börjat sälja en del köksfläktar som är producerade av Franke.
 
  • Gilla
Demux
  • Laddar…
Whirlpool vill jag inte riktigt uttala mig om, alltid sett det som ett budgetmärke strax över candy/hotpoint. Elektrolux däremot har jag inga bra erfarenheter och hade personligen själv aldrig skaffat det. Franke däremot är bra skit!

Nu ska dock säger att jag är extremt kär i bosch/Siemens och därmed en aning partisk :crysmile:
 
Hemmakatten
Vi har en Siemens ugn, kombiugn (mikro och ugn) och en Siemens diskmaskin sedan 11 år tillbaka. Designen är fortfarande modern. Modellerna har rostfria luckor, handtag och knappar. Supernöjd.

IKEA skulle jag inte välja. Just nu är vi på långsemester och stället vi hyr har Ikeas vitvaror. Diskmaskinsinredningen är skramlig och rank i klena plastgrejor, tvättmaskinen låter och kyl/frys likaså. Nu är detta nya vitvaror, kan inte tänka mig att de kommer att hålla någon längre tid än den 5-åriga garantin.
 
Hej. Står inför inköp av nytt kök. Undrar hur det har gått
J J_B skrev:
Fått ny offert men vart lite förvånad när den vart dyrare än förra.

Först fick jag offert på
Ugn Siemens HB672GCS2S
Micro Siemens BF634RGS1
Diskmaskin Siemens SN457S03MS
Häll Witt WIF621FC
Totalt pris 36000
Rabatt 15000
Pris 21000

Bad o få byta till en Siemens häll EH651FEB1E och till vit diskmaskin istället för rostfritt o priset gick plötsligt upp till 23500kr fastän hällen var mycket billigare samt diskmaskinen var 500kr billigare i vitt.

Fick svaret att dom kunde ge mera total rabatt för dom hade bättre inköpsrabatt på Witt.

Nu har jag varit på IKEA o försäljaren jämförde specar o likvärdiga varor funktionsmässigt på Ikea går på 17757kr

Men går jag upp till det bästa på allt förutom micron så hamnar jag ändå bara på 21000 o då får jag 5 års garanti o det har inte Siemens så det lutar nu åt Ikea vitvaror ändå.
För så mycket är inte designen på Siemens värd.

Blir nog
Ugn kulinarisk
Micro matälskare
Häll otrolig
Diskmaskin hygienisk

Dock läst på forumet att några inte riktigt är nöjda med otrolig hällen o att den kokar ojämnt på flexhällen
Hej. Undrar hur det har gått nu efter två år med IKEA vitvaror? Vilken häll valde du till slut?
Mvh
Sam
 
Det blev Ikeas vitvaror och dom har funkat bra. Dock ångrar jag att jag inte tog den större 70cm hällen. Det känns trångt på 60 hällen och som många andra klagar på så är knapparna extremt känsliga för vatten o matrester men vi har vant oss.

Skulle jag ta nya varor idag så skulle jag igen jämföra priserna och är inte Ikea mycket billigare så skulle jag hellre ta Siemens.

Jag såg nu att Ikea fått in svarta vitvaror nu, det var ju det vi helst ville ha.

Ett tips

Ta så stor diskmaskin och häll du kan få plats med, du kommer ångra dig annars.
 
Väcker tråden lite till liv då jag går i liknande tankar. Fått offerter på nedan vitvaru-paket. Några kommentarer/synpunkter?

Offert
Ugn – Blomberg OEN84S80B alt Siemens HB674GIS0S
Micro – Blomberg MKE3140Z alt Siemens BF634LGS1
Kyl – Siemens KI81RAF30
Frys – Siemens GI81NAE
Disk – Blomberg GVN39S31 alt Siemens SX758X46TE
Häll – Witt WIF607

Likvärdigt pris men ca 2 tkr dyrare med alla Siemens-alternativ. Dessutom bara ca 7-9 tkr dyrare än IKEAs motsvarande alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.