Jag har en känsla av att den här radden är ganska överdimensionerad för rummet. Det är den enda fyr-radiga radiatorn i hela huset, så byggherren var kanske frusen av sig och vill försäkra sig om att det skulle vara varmt i sovrummet! :D

Fyr-radig radiator med termostat nära altandörren i ett rum med trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser ni att termostaten är väldigt nära altandörren, som det alltså blåser ganska mycket kall luft från nu.

En del av en fyr-radig radiator med termostat nära en altandörr, ovanpå ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under det här locket sitter strypskruven för flödet.

Fyr-radig radiator med termostat nära en altandörr i ett mörkt rum med parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut när vi sover. Tunga mörkläggningsgardiner täcker fönster och hela altandörren. Vi är noga med att alltid se till att inte termostaten hamnar på fel sida om dörrens gardin.

Nu kom jag på att Danfoss har lagt in en funktion i systemet för att kompensera ifall radiatorn är feldimensionerad för rummet. Man kan välja om den är för stor eller för liten...undrar vad den är inställd på för sovrummets termostat...:thinking: Om den står på "normal" eller "underdimensionerad" kanske jag ska testa att ändra till "överdimensionerad"?
 
C
Har ingen egen erfarenhet av dessa elektroniska termostatventiler men har sneglat lite på dessa och hur de fungerar. Jag tänker så här utifrån TS kurva - sågtänderna i kurvan känns som en effekt av styrningen (och inte av externa effekter) med en hysteres på ca. 2°. Den tyder på två saker - dels är upplösningen i styrdonet ganska dålig och dels sker regleringen med väldigt långa intervall (säkert för att spara på batterierna). Frågan är om det finns någon inställning i termostaten relaterat till intervallet?

Sen har du en rejäl "overshoot" vid 17/1 12:20 som dock repar sig så fort termostaten upptäcker att temperaturen är för hög. Om den hade varit lite smartare hade den triggat på att avvikelsen är alldeles för stor och forcerat en nedreglering utanför intervallet, men så ser ju inte ut att ske.

Sen vid 29/1 04:37 ser det ut som att du får en parallellförsjutning som jag inte har någon bra teori ikring.
 
Ah, jag tror jag behöver klargöra en sak här: kurvan som visas i första inlägget är inte på något sätt kopplat till termostaten. Dess värden kommer ifrån en termometer som skickar data till en "smart hem"-hub där den lagras. Termostaten är inte kopplad till hubben alls utan den arbetar endast efter de värden den får från sin inbyggda termistor.

Därför finns det två källor till nättidsfel här. Hur ofta ofta läser termostaten av sin termistor och hur ofta känner termometern av temperaturen och skickar data till hubben...inget av detta känner jag till.

Spiken 17/1 12:20 beror på att vi hade strålande vårsol som "kom runt hörnet" vid den tiden. Jag är ganska säker på att termostaten hade stängt helt då. Lägsta temperatur innan denna spik var kl 08:00 på 18,9°.

Parallellförskjutning vet jag inte riktigt vad du menar med...
 
Funktionen för att läsa av kurvorna är inte den allra bästa i Telldus-system, så jag lägger in en till med lite färre dagar så blir axlarna lite tydligare för er som inte kan interagera med grafen:

Temperaturhistorikgraf för sovrummet som visar variationer i temperatur över några dagar, med fokus på nattemperaturerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Temperaturerna under dagtid kan vi bortse ifrån iom solens påverkan på rummet, och det är ingen som vistas längre tider i sovrummet då. Det är nattemperaturerna som är det intressanta. Dels givetvis för att det är då vi är i rummet och vill ha en bra temperatur för sovkomforten, men också för att det då är färre yttre faktorer som påverkar. Som vädret är nu är utetempen relativt konstant och det blåser inte så mycket. Därför är det ju ganska optimala förhållanden för att felsöka problem i uppvärmningssystemet.
 
C
P Paxman skrev:
Ah, jag tror jag behöver klargöra en sak här: kurvan som visas i första inlägget är inte på något sätt kopplat till termostaten.
Jo, det var jag med på.
Men det känns ändå som att kurvan tydligt visar när radiatorn tillför värme till rummet och inte.
Vidare syns det ju tydligt att när radiatorn tillför värme så stiger temperaturen relativt snabbt vilket tyder på att radiatorn inte är underdimensionerad.

Spiken 17/1 12:20 beror på att vi hade strålande vårsol som "kom runt hörnet" vid den tiden. Jag är ganska säker på att termostaten hade stängt helt då. Lägsta temperatur innan denna spik var kl 08:00 på 18,9°.
Så kan det vara, men jag tycker 22° känns lite väl varmt för att vara enbart solvärme den här tiden på året(?)
Fast det beror ju förstås mycket på hur tempgivaren är placerad.

Parallellförskjutning vet jag inte riktigt vad du menar med...
Vad jag menar är att temperaturintervallet under en period förskjuts någon grad från "normalläget". Fast om man skall vara petig så är det ju bara maxtemperaturen som förskjuts. Dvs. det känns som att termostaten reglerar ner vid ~19,3° istället för ~20,3°.
 
Ett tips om du enklare vill komma åt dina grafer är appen ”Mitt hem”, det är den appen jag använder till mitt tellsticksystem, betydligt bättre än telldus egna.
Temperatur- och luftfuktighetsgraf för källare i veckovisvy från appen "Mitt hem".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har även ett Templight konto, där kan man lägga ihop data från flera givare, som här källare och utetemp.
Graf som visar temperatur och luftfuktighetsdata från ett hemautomationssystem med mätvärden från olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det verkar vara Danfoss Eco som du skulle ha
Ger en väldigt fin kurva!
Skärmdump som visar jämförelse av temperaturkurvor från Danfoss Eco och konkurrenter för energibesparing.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Mycket elektronik , stor profit för tillverkarna , men är det ett måste ?? med allt av sådan art .
Klart allt går att sälja med mördande reklam och skapa ett behov är dom ute efter .
Man ska använda den , men inte bli slav under den , samt inte bygga in sig för djupt i något
Tror mera på en sansad avvägning mellan enkelhet och teknik
En fråga här Vart tar strömmen vägen när proppen sagt upp sig eller en liten del i elektroniken , tvärnit på det mesta med elektronik :worried:
 
C cpalm skrev:
Jo, det var jag med på.
Men det känns ändå som att kurvan tydligt visar när radiatorn tillför värme till rummet och inte.
Vidare syns det ju tydligt att när radiatorn tillför värme så stiger temperaturen relativt snabbt vilket tyder på att radiatorn inte är underdimensionerad.
Nej, att radden inte är underdimensionerad är det ingen tvekan om.


C cpalm skrev:
Så kan det vara, men jag tycker 22° känns lite väl varmt för att vara enbart solvärme den här tiden på året(?)
Fast det beror ju förstås mycket på hur tempgivaren är placerad.
Det är det här som är den stora frågan, blir det så varmt i rummet för att termostaten inte gör sitt jobb när solen hjälper till att värma upp rummet. Med tanke på hur mycket temperaturen varierar när det inte finns några direkta yttre faktorer som påverkar får mig att känna att termostaten jobbar lite slumpvis.


C cpalm skrev:
Vad jag menar är att temperaturintervallet under en period förskjuts någon grad från "normalläget". Fast om man skall vara petig så är det ju bara maxtemperaturen som förskjuts. Dvs. det känns som att termostaten reglerar ner vid ~19,3° istället för ~20,3°.
Jag är ledsen...men jag förstår fortfarande inte vad du menar...:worried:
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ett tips om du enklare vill komma åt dina grafer är appen ”Mitt hem”, det är den appen jag använder till mitt tellsticksystem, betydligt bättre än telldus egna.

Jag har även ett Templight konto, där kan man lägga ihop data från flera givare, som här källare och utetemp.
"Mitt hem" är bara en app väl? Jag föredrar att kunna jobba med program i datorn än att hålla på med telefonen.

Kollade på Templight...det verkar vara en rätt bra grej, men är den kostnadsfri? Hittar ingen information om det.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det verkar vara Danfoss Eco som du skulle ha
Ger en väldigt fin kurva!
Jag håller mig borta från Danfoss IT-grejer...tycker att Link som jag har nu är helt värdelöst och enda anledningen till att jag valde LivingConnect-termostater var att jag visste att jag skulle ha Z-wave-system i framtiden. Tyvärr stöder inte Telldus Live termostaterna fullt ut ännu (av någon anledning) men de påstår att de jobbar för att ordna kompatibilitet.
 
L Liteavvarje skrev:
Mycket elektronik , stor profit för tillverkarna , men är det ett måste ?? med allt av sådan art .
Klart allt går att sälja med mördande reklam och skapa ett behov är dom ute efter .
Man ska använda den , men inte bli slav under den , samt inte bygga in sig för djupt i något
Tror mera på en sansad avvägning mellan enkelhet och teknik
En fråga här Vart tar strömmen vägen när proppen sagt upp sig eller en liten del i elektroniken , tvärnit på det mesta med elektronik :worried:
Klart att det inte är ett måste...men det är kul! Det kan också vara väldigt praktiskt om man gör det på rätt sätt.

"Vart tar strömmen vägen när proppen sagt upp sig"? Den meningen förstod jag inte...men givetvis slutar mycket i "Smarta hem" fungera när strömmen går...fast å andra sidan fungerar ju inget elektriskt utan ström. Termostaterna jobbar dock på eftersom de är batteridrivna...dock spelar ju det ingen direkt roll heller eftersom värmesystemet också kräver ström för att fungera om man inte har vedpanna.
 
C
P Paxman skrev:
Jag är ledsen...men jag förstår fortfarande inte vad du menar...:worried:
He he, en bild säger mer än 1000 ord...
Temperaturhistorikgraf med röda linjer visar fluktuationer, gröna pilar pekar på specifika nedgångar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se de gröna pilarna. Varför vänder kurvan under en period ned på ~19,3° istället för ~20,3°?
Den vänder ju upp på ungefär samma temperatur under hela intervallet.
 
L
Klart det kan vara kul , men en dyr hobby
Vedpannan måste även den ha ström för pumpen om det inte är självcirk på värmen , men hur många hus har det i dag , och inte kommer det att byggas några heller , det blir grova rör
i dag ska det vara fingertjocka rör , då blir det stopp , och ta fram hopprepet samt stora fotogenköket om det finns kvar :) alla förlitar sig för mycket på tekniken
Men vi är där och får försöka gilla läget :)
 
C cpalm skrev:
He he, en bild säger mer än 1000 ord...
[bild]
Se de gröna pilarna. Varför vänder kurvan under en period ned på ~19,3° istället för ~20,3°?
Den vänder ju upp på ungefär samma temperatur under hela intervallet.
Ah...då tror jag att jag förstår vad du menar. Dock är det drygt tolv timmar mellan vänstra och högra pilen, så mycket hinner hända som påverkar rummets temperatur under den tiden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.