Mikael_L
Jo, vi saknar ju lite information, jag visste inte ens att det var sutteränghus... ::)

Jag har förstått att du vill ha kvar huvudentren i mitten högst upp och att köket redan färdigbyggt och därför inte flyttbart längre!?
Var är norr/söder, finns det fin utsikt åt något/några håll?
Om det är sutteräng, har du inte någon ingång i nederplan som kan fungera som groventre?

Mats förslag med v-rum i fil med köket är ju trevlig, det blir t.ex. möjlighet att duka upp långbord mellan rummen!
Att det blir en murstock som sticker in i rummet tycker jag inte behöver vara hela världen, rätt utnyttjat kan det istället bli riktigt snyggt. Värre är det med att köket redan är klart och har tagit de väggar i anspråk som det har.
 
Nej det var inte helt lätt det här. sutteränghuset kom som en övveraskning onekligen
 
Har fått lite andra tips angående badrum som förändrar en hel del i mitt i huset till det bättre. Ska rita upp det senare ikväll eller imorron ska ni få se vad ni tycker. Var först lite tveksam men det växer mer och mer.
 
Mikael_L skrev:
Jo, vi saknar ju lite information, jag visste inte ens att det var sutteränghus... ::)

Jag har förstått att du vill ha kvar huvudentren i mitten högst upp och att köket redan färdigbyggt och därför inte flyttbart längre!?
Var är norr/söder, finns det fin utsikt åt något/några håll?
Om det är sutteräng, har du inte någon ingång i nederplan som kan fungera som groventre?

Mats förslag med v-rum i fil med köket är ju trevlig, det blir t.ex. möjlighet att duka upp långbord mellan rummen!
Att det blir en murstock som sticker in i rummet tycker jag inte behöver vara hela världen, rätt utnyttjat kan det istället bli riktigt snyggt. Värre är det med att köket redan är klart och har tagit de väggar i anspråk som det har.
Huvudentrén kommer vara i mitten högst upp ja och köket är klart. Det är ENORM utsikt från verandan, uppetill alltså. Huset ligger högt till och man kan se flera kilometer över vattnet, skogen och stor del av samhället. Väderstreck kan jag inget om, men solen går upp däröver iaf. :)
Enda ingången i nederplan är till en kall källare med brant smal trappa upp till bostadsvåningen tyvärr.
 
Mikael_L
ThomasLindgren skrev:
Har fått lite andra tips angående badrum som förändrar en hel del i mitt i huset till det bättre. Ska rita upp det senare ikväll eller imorron ska ni få se vad ni tycker. Var först lite tveksam men det växer mer och mer.
Precis som det brukar vara! ;) Det är nog en god ide att låta tankarna ta lite tid, det som känns såå bra först... kan ofta förbättras lite till... ;D
 
Mikael_L
Den enorma utsikten är alltså från entre-sidan, dvs trippelfönstret i köket har den bästa utsikten?
Har ni en hyfsat rejäl veranda på framsidan då, så man kan ta sin kaffekopp ut dit när det är fint väder? En god ide annars!

Är ni köksmännsikor eller vardagsrumsmänniksor? Själv gillar jag att träffas i köket, jag är inte så mycket för att halvsova i sofforna...
Om ni främst tänker umgås i köket, och mest använda v-rummet till tv-tittande är det inte lika viktigt med utsikt och/eller mycket fönster i v-rummet.

Och slutligen, om du gör en groventre från baksidan, kommer den att ligga så till att den överhuvudtaget bli använd?
 
Mikael_L skrev:
Den enorma utsikten är alltså från entre-sidan, dvs trippelfönstret i köket har den bästa utsikten?
Har ni en hyfsat rejäl veranda på framsidan då, så man kan ta sin kaffekopp ut dit när det är fint väder? En god ide annars!

Är ni köksmännsikor eller vardagsrumsmänniksor? Själv gillar jag att träffas i köket, jag är inte så mycket för att halvsova i sofforna...
Om ni främst tänker umgås i köket, och mest använda v-rummet till tv-tittande är det inte lika viktigt med utsikt och/eller mycket fönster i v-rummet.

Och slutligen, om du gör en groventre från baksidan, kommer den att ligga så till att den överhuvudtaget bli använd?
Utsikten är kanon från de två övre sidorummen ja, via trippelfönstren. Finns en veranda utanför nu men kommer bygga ett trädäck runt huset som kommer vara rejält brett på framsidan, utsiktssidan.

Får väl påstå att vi är vardagsrumsmänniskor, men då degar vi mest i soffan vid teven, inte sitter och kollar på utsikten, den har jag hellre när vi äter eller fikar i köket.

Och ja, vägen fram till huset går precis utanför baksidan på huset, så groventrén är den som är lättast att komma åt. Kolla i tråden nedan så ser du hur det ser ut, dörren som syns till höger är den tänkta groventrén.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=38301
 
Mikael_L skrev:
Precis som det brukar vara!  ;)  Det är nog en god ide att låta tankarna ta lite tid, det som känns såå bra först...  kan ofta förbättras lite till... ;D
Mjo och nu är det svärfar som är snickare som har fått säga sitt, det väger rätt tungt. Jag har ju inte så där jättekoll på vad som verkligen går att göra, där är fackman betydligt bättre.
 
Nu har jag ritat upp hur de nuvarande planerna ser ut.

 
  • plan_003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det enda jag tycker är en nackdel är att du får ett badrum utan fönster.
 
mats_o skrev:
Det enda jag tycker är en nackdel är att du får ett badrum utan fönster.
Jo men så får det bli, har ingen lust att ta ett färdigt stort rum, då blir det bara ett sovrum kvar och sen är det fullt.
 
Kunde inte låta bli. Nackdelen är lite trängre entre.
 
  • plan_003_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja kanske kan vara en idé. Fast jag ser egentligen inte syftet med ett fönster i badrummet så länge ventilationen är bra. Här skulle då fönstret hamna på verandan. Känns som både hallen och badrummet blir trängre, men ska nog skissa upp det och se hur måtten blir, för att se om allt får plats fortfarande.
 
Tanken är att du får ett helt annat ljus i badrummet.
Jag lovar att det är en helt annan sak att stå en vårmorgon och se ljuset utifrån när man ska upp och till jobbet istället för att titta in i en vägg i elljus
 
Jo men sen är det ju frågan hur mycket jobb och kostnader det är värt också. Lutar åt att det blir svärfars förslag med det fyrkantiga rummet utan fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.