Kan ju även ha att göra med att vissa inte trivs i bostadsrätter. Jag skulle aldrig vilja byta ner mig till en bostadsrätt. Eventuellt om det är friliggande hus.
 
Citat ur artikeln: Enligt bankerna är det dock fortfarande många äldre som skulle spara pengar på att flytta från hus till bostadsrätt.
Mja... Det gäller att tänka sig för! Jag skulle inte ha råd att flytta till en lägenhet. Ett gammalt hus som jag köpt billigt och själv rustat upp gör att jag bor billigt. Att få en lägenhet för det jag betalar i månaden blir nog inte lätt.
 
Åter igen ett "beställningsjobb"...
Den refererade undersökningen är betalad av två storbanker, som med stor tydlighet redan har räknat ut att ett ökat antal fastighetstransaktioner skapar vinst. Nyproducerade borättsföreningar är mycket lönsamma för bankerna Därför har "forskaren" kommit fram till dessa resultat. Som om han utfört en hederlig forskargärning.

Med största sannolikhet tjänar enskilda hushåll inte ett öre på att byta från villa till BRF.
Regelmässigt beräknas alla kollektiva lån aldrig in i hushållets verkliga skuldsättning. Man tar endast upp en månadsavgift, som i dagsläget också den alltid förborgar kollektiva förluster i åtminstone föreningens tio första år.

Bästa redaktion! Se upp för sådan här gratisannonsering
 
B billy_baver skrev:
Med största sannolikhet tjänar enskilda hushåll inte ett öre på att byta från villa till BRF.
Det kan dock finnas andra vinster att göra för åldrande människor!
Att lämna ett gammalt 1½-planshus, kanske med källare också, där tvättstuga och badrum finns,
och med hängrännor som behöver rensas och uppfart som måste skottas,
kan ge stor höjning i komfort för gamla människor som börjar få problem med rörelseapparat och ork.
Ett plan, hiss, tvättmaskin i badrummet mm kan nog betecknas som standardhöjning då :)
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det kan dock finnas andra vinster att göra för åldrande människor!
I så fall ska man hederligt deklarera priset för dessa "vinster".
Marknadsledande banker och byggbolag mörkar bostadsrättssystemet kollektiva belåning. Och de mörkar i sitt eget intresse. Icke "för åldringarnas bästa" ...
 
BirgitS
pegee pegee skrev:
Ett gammalt hus som jag köpt billigt och själv rustat upp gör att jag bor billigt. Att få en lägenhet för det jag betalar i månaden blir nog inte lätt.
Men har du räknat ihop alla kostnader som du har för ett hus men inte för en BRF?
Uppvärmning av både hus och varmvatten, villaförsäkring, vatten, sophämtning, yttre underhåll och trädgård, ofta behöver man inte köra bilen lika mycket heller när man bor i lägenhet för det är närmare till affärer.
 
BirgitS
B billy_baver skrev:
I så fall ska man hederligt deklarera priset för dessa "vinster".
Marknadsledande banker och byggbolag mörkar bostadsrättssystemet kollektiva belåning. Och de mörkar i sitt eget intresse. Icke "för åldringarnas bästa" ...
Det finns ju många BRF som inte har några lån kvar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju många BRF som inte har några lån kvar.

Vi pratar i praktiken uteslutande om nyproduktion.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men har du räknat ihop alla kostnader som du har för ett hus men inte för en BRF?
Uppvärmning av både hus och varmvatten, villaförsäkring, vatten, sophämtning, yttre underhåll och trädgård, ofta behöver man inte köra bilen lika mycket heller när man bor i lägenhet för det är närmare till affärer.
Det där med avstånd till butiker tror jag att vi kan glömma. Jag har bott mitt i stadskärnor där det varit dubbelt så långt till ett snabbköp som om man bott i villa ute i miljonprogrammen. Men du har definitivt en poäng i att vedertagen värdering missar viktiga kostnadsposter. Man räknar exempelvis inte avskrivning för villor.

Faktum är dock att marknadsledarna just nu har fokus på att tjäna de stora pengarna på nya BRF. Man tror inte på någon massrörelse av villabyggande. Och det är därför denne "expert" har gjort den analys som han har fått betalt för.
 
Om någon skulle spara på det eller inte beror väl lite på. Mina grannar har visserligen betalat av sitt hus, men här i stan skulle de få ca 2,5 miljon för sitt hus, kanske lite mer. En bostadsrätt (3:a) kostar minst närmare 2 miljoner. Finns några billigare, men med högre hyra. Det betyder att de skulle betala närmare 9-10 tusen för sitt nya boende i lägenhet jämfört med i princip drift och ev. underhåll i sitt hus. Hyresrätt går bort då bostadskön är horribel. Har svårt att se att de skulle kunna spara pengar på att flytta?
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
BirgitS
B billy_baver skrev:
Vi pratar i praktiken uteslutande om nyproduktion.
Kan inte se i artikeln något om att det bara skulle gälla nyproduktion.

S Sassie skrev:
Om någon skulle spara på det eller inte beror väl lite på. Mina grannar har visserligen betalat av sitt hus, men här i stan skulle de få ca 2,5 miljon för sitt hus, kanske lite mer. En bostadsrätt (3:a) kostar minst närmare 2 miljoner. Finns några billigare, men med högre hyra. Det betyder att de skulle betala närmare 9-10 tusen för sitt nya boende i lägenhet jämfört med i princip drift och ev. underhåll i sitt hus. Hyresrätt går bort då bostadskön är horribel. Har svårt att se att de skulle kunna spara pengar på att flytta?
Jag kan ju bara ta mig själv som exempel och nu några år efter vår flytt från hus till lägenhet får vi ju definitivt mer pengar över när det nödvändiga är betalt än vi fick tidigare, vilket inte beror på att vi tjänar mer pengar.
 
Och jag kan då vara den som försvarar Sassies tes om att " det beror på". Har inte flyttat från mitt ( fullt ut betalda ) hus, då det skulle innebära betydande ökning av utgifterna för boendet samtidigt som tillgänglig yta minskar ! Detta oberoende av bosättning i nyproducerat (= dyrast) eller äldre BRF .
 
  • Gilla
Sassie
  • Laddar…
Min närmaste grannar har kvar sitt hus åttio år fyllda. De har räknat på att lämna sitt hus och flytta till lägenhet. I detta har de även räknat med att de har hemhjälp som sköter trädgården och underhåller huset (RUT-avdrag). För deras del lösnar det sig inte att flytta i alla fall.

Om man har lån på huset och flyttar till något mycket mindre så kan jag tänka mig att kalkylen går ihop, men då skulle man kunna flytta till ett mindre hus också...
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Kan inte se i artikeln något om att det bara skulle gälla nyproduktion.
Grejen är att du ingenstans i kalkylen ser skillnad på om en BRF är obelånad eller ej. Och detta oavsett om den är nyproducerad eller rivningsfärdig.

Om du tar en titt på hemnet.se ser du att varje utropspris renderar ett beräknat pris per kvadratmeter. Utöver detta pris tillkommer eventuella kollektiva lån. Och de är osynliga i översikten.

Den som således jämför 100 kvm villa med 100 kvm BRF baerat på dessa siffror måste själv rota rätt på föreningens balansräkning för att se om borätten är kostar 30, 50 eller 100 procent mer än villan per kvadrat.

Och hur många gör det? Troligen inte ens storbankernas "hyrexperter"....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.