Funderar du på att köpa ett risigt hus och totalrenovera? Då kan du ha nytta av den här sammanställningen med en prisuppskattning på åtta av de viktigaste renoveringsåtgärderna.

Du kan läsa artikeln här: Pris renovera hus
 
Bra artikel och jag tycker att priserna stämmer rätt väl överens med vad vi betalt för de olika posterna...

Sen tillkommer det ju en hel del kostnader för trädgård, uteplats(er), etc. beroende på vilka visoner man har...
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Jo, rätt så överensstämmande men lägg på 10% om det är i Stockholmsområdet skulle jag säga. Sen är det inte så troligt att man behöver göra alla dessa steg som tur är även om vi gjort i princip allt på den där listan de sista 10 åren inser jag.

Ytskikt per rum om man gör det själv ca 10-15 kkr skulle jag säga

Saknade kanske el; byta central, jfb och ledningar + nya brytare och uttag. Lär väl vara ytterligare 50-100 papp som man inte får göra alls själv.
 
ROT-avdraget är väl 30%
inte 50% som det är räknat med.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Om man lägger golvvärme måste man även lägga nya ytgolv. Kostnaden för det saknas i kalkylen. Kanske bör man också nämna kostnaden för att återställa trädgård efter omdränering. I övrigt tycker jag artikeln är vettig och rimlig.
 
Fruktsallad
Om man måste totalrenovera ett hus så behöver man ju även uppgradera elen och kanske kika över avlopp. Är detta bara en påbörjad artikel?
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
J
Om man får byggmaterial/inredning gratis (ges bort på blocket på löpande band) och man gör allt jobb själv. Vad kostar det då? ;)
 
L
tror inte summorna är felaktiga men hade jag räknat på dessa kostnader under mina fem månader av renovering så hade jag varit uppe i flera miljoner nu
 
Ja det kan göras mycket billigare men då gäller det att ha lite eget initiativ och inte åka till första bygghandlarna/brädgård man ser. Och våga bygga själv, för det är inte så svårt och det kan bli bättre än när ett anlita någon byggfirma.
 
  • Gilla
Davidsson Anders
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.