Så tänkte jag bygga, ritning är från Isolas webbsida med mina modifikationer.
U-skenor i topp och botten som fästes på 2 cm distanser så att luften kan passera. I skenor sätter jag stålreglar på vanligt sätt.

Ritning med modifikationer för väggkonstruktion med U-skenor, stålreglar, gips och platonmatta vid betongkällarmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan lyder: ska jag avsluta platonmattan i kand med källarmuren övre kant ellek ska den fortsätta och sluta vid övre U-skena?
 
L
Inga tätskikt på insidan , det är inte bra , då kommer ev fukt att bli kvar i grundmuren , allt vad som kan kallas fukt och väta ska ut , det kalls ångtryck när det går genom grundmuren .
Klart det går med luftspalt , men varför ha en fuktventilation som stiger upp mot tak inomhus och mot en kall grundmur , då kan det kondensera mot den .
Som synes , att du tänker lägga platon mot betonggolvet , det normala då är att sätta ventilerad sockel runt väggarna
 
L Liteavvarje skrev:
Inga tätskikt på insidan , det är inte bra , då kommer ev fukt att bli kvar i grundmuren , allt vad som kan kallas fukt och väta ska ut , det kalls ångtryck när det går genom grundmuren .
En rikting dränering på utsidan ligger inte i våra planer just nu. Dessutom har vi ganska lite problem med fukten även son det är nu.

L Liteavvarje skrev:
Klart det går med luftspalt , men varför ha en fuktventilation som stiger upp mot tak inomhus och mot en kall grundmur , då kan det kondensera mot den .
Som synes , att du tänker lägga platon mot betonggolvet , det normala då är att sätta ventilerad sockel runt väggarna
Som det ser ut på Isolas bild så är et är ventilerade socklar både uppe och nere.
 
L
Ska inte måla någon ful gubbe på väggen
Du säger ingen fukt nu , hur värmer du källaren , när källaren värmes så dunstar grundmurar av inåt och ev fukt går bort , allrahelst det med ventilation om det varit en oljepanna en gång i tiden , då har det varit en utmärkt ventilation där , ingen fukt .
Men kanske inte funnits en oljepanna , det framgår inte av dig
Om du avvaktar och har lite is i magen så kommer det säkert in andra som har åsikter och bra förklaringar på det du söker
Det som framförts av mig är bara sånt som jag av erfarenhet vet , men det finns många sätt att göra sakar på , jag är ingen gura i detta
 
Fulkemisten
Håller tyvärr med Liteavvarje i stort. Oavsett uppvärming och temperatur ska man även tänka på att om man isolerar invändigt så blir muren mycket kallare än innan och eventuell fukt får ännu svårare att torka ut. Som sagt, någon får gärna motbevisa oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.