P Pelle.th skrev:
tar reda på svaren på dina frågor imorgon
Fått några svar?
 
P Pelle.th skrev:
jo den finns på riktigt. Vi kommer att ställa ut den på Bomässan i Mariestad 23 - 25 februari
inte i Helsingborg, fel av mig
 
R Robert-san01 skrev:
Fått några svar?
Har skickat alla frågor vidare väntar på svar
 
R Robert-san01 skrev:
Ursäkta, men varför/hur skulle man driva en Sterlingmotor med vindkraft?
P Pelle.th skrev:
Ny sida med nya specifikationer kommer inom kort
 
Skulle det kunna vara en idé att ni skapar en ny tråd för diskussioner kring stirlingmotorgenererad el?
 
T tompaah7503 skrev:
Skulle det kunna vara en idé att ni skapar en ny tråd för diskussioner kring stirlingmotorgenererad el?
Låter som en bra ide men det får vänta tills alla uppgifter är klara nästa vecka
 
Några svar?
 
2017 var priset 1,78 kr per kilowattimme
(25 A säkring och 9500 kwh årlig förbrukning)
 
Hej

Är det bara jag som tycker el är billigt? Funkar jämt, inget underhåll och strul, och Stirlingmotor? Räkna på denna kWh kostnad, men pellets, pelletspanna, sotare, jobb, och en massa strul! Sen tillkommer solceller/batterier om detta skall funka, och funkar knappast i en vanlig villa i stan!

Vi förbrukar under 7000kwh ca/år inkl allt, inkl ett Spabad, ej varmt Dec-Mars, inga andra värmekällor, solcellerna producerade mer än huset förbrukade förra året, inga mängder, några hundra kWh, och varje såld kWh ger 40öre + spotpris, + 60öre + överföringsavgift, så hamnar på 0kr.

Vi fick räkning från Vattenfall, 982kwh och 785kr, förstår inte hur ni kommer fram till 2kr/kWh? Vi har billig nätavgift, 1940kr/år.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Är det bara jag som tycker el är billigt?
El är himla billigt för den funktion man får.
Tyvärr befinner vi oss i slutet på en långluftledning i ett område där ingenting är nedgrävt.
Så det spelar inte så stor roll hur mycket elen kostar om den uteblir så fort det fläktar lite där ute.
 
Jag räknar som såhär
Alla kostnader som har med el delat med förbrukning! Häpp.
 
TS- Några svar?
 
trähandtag trähandtag skrev:
Jag räknar som såhär
Alla kostnader som har med el delat med förbrukning! Häpp.
Det är ett högst relevant sätt att räkna om man överväger att producera sin egen el och klara sig helt utan anslutning till nätet. Annars är det ganska meningslöst att räkna så.
 
Behöver hjälp med att förstå varför det är menlingslöst att räkna så...
 
@trähandtag vad skall du göra med siffrorna? Du får siffror som inte går att jämföra med någon annans siffror. Detta eftersom du får olika pris per kWh beroende på hur många kWh du gör av med.

Du kan inte använda siffrorna för att se vad en ansluten pryl kostar i timmen eftersom ändrad förbrukning bara påverkar den rörliga kostnaden.

Enda sättet på vilket du kan ändra de fasta kostnaderna är till viss del genom att ändra storlek på huvudsäkring eller genom att säga upp abonnemanget.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.