Hej alla.

Har skaffat sommarstuga i risigt skick och måste totalrenovera. Sommarstugan värms upp med luftvärmepump. Vi är där ganska regelbundet under höst/vinter då luftvärmepumpen gör det behagligt redan efter 30 minuter.

- Boytan ska utökas från 36 kvm till ca 65 kvm. Vi höjer även invändig takhöjd till ca 270 cm för att skapa volym.

- Befintligt tak rivs och ersätts med låglutande tak i form av TRP-plåt samt isoleringsskivor. Frågan är, vilken takisolertjocklek behövs för en sådan sommarstuga som hålls ca 16 grader under vinterhalvåret i nordvästra Skåne? Räcker 200 mm eller krävs runt 300 mm isolering?

- Befintliga väggar är 120 mm tjocka men ska breddas ca 70-90 mm förbättre styvhet i bygget samt extra isolerförmåga. Vi satsar dessutom på betydligt mer ljusinsläpp med större fönsterpartier.

Se bifogade bilder och 3D-skiss (film)
http://hejdesten.se/farhult/farhult_8-78_v2.mov

Tänkt takkonstruktion med sarg
https://www.isover.se/solutions/li71-plant-papptak-stalstomme-40-db

3D-skiss av en sommarstuga med utökad boyta och större fönsterpartier för renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flygbild på en mindre sommarstuga med tillbyggnad och solpaneler på taket, omgiven av ett rött staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, och välkommen..
Det enkla svaret är ju att ju mer isolering desto lägre uppvärmningskostnader.
Samtidigt så kommer ju vid renovering andra aspekter in som utrymme, kostnad etc.
 
  • Gilla
Martin Hejdesten
  • Laddar…
Tomture61
Den enda skillnad mellan ouppvärmt/uppvärmt utrymme är plast eller inte.
Ang hur mycket isolering , ju mer desto billigare uppvärmning .
 
  • Gilla
Martin Hejdesten
  • Laddar…
Naturligtvis, men finns det någon minimitjocklek på takisolering? Eller rättare sagt, var kan gränsen tänkas gå för att det ska bli överdriven isoleringstjocklek till en sommarstuga?
 
Eftersom det är en sommarstuga ställs ju inga specifika krav, motsvarande de som finns för en permanentbostad. Över 300mm i nordvästra Skåne hade jag tyckt varit att gå över gränsen.
 
  • Gilla
Scout och 1 till
  • Laddar…
Vår stuga i Halland har 70 mm isolering i väggarna och kanske 200 i taket.
Den är byggd på 1950-talet.
Fungerar bra sommar som vinter.
Men idag hade jag nog valt 150 mm i väggarna och 300 mm i taket på en fritidsstuga.
Tänk också på fönstren! Ofta väljer man onödigt stora fönster, vilka läcker en hel del värme
(och gör det olidligt varmt inne på sommaren när solen ligger på).
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Du har fått svar från tre kunniga Byggahusmedlemmar, så egentligen borde inte jag yttra mig. Jag tycker att det är uppvärmningen som är knäckfrågan. Om värmen alltid är på, även om det bara är till 16 grader, lönar det sig att isolera så mycket som är möjligt och praktiskt. Merkostnaden när man ändå bygger om kan vara marginell dessutom. I en gammaldags sommarstuga däremot, som man bara värmer upp när man är där (då räknar jag inte underhållsvärme så att systemen inte fryser) tycker jag att det räcker med 95mm i väggarna och 150 i bjälklagen, dvs normal svensk isoleringsstandard 1950 - 75.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.