Hej!

Har precis tagit mig ganska långt i ett källarprojekt ca 80m² i ett 40-talshus.

Nästa steg är klinkers på golv i rum (ej våtrum men troligtvis tillskjutande fukt via väggar som står i lera) där det är putsväggar. Är det något speciella primers & fix jag borde kolla på för ett sånt jobb eller funkar typ Biltemas (som jag antar är billigare).

Har aldrig valt klinkers (eller lagt tidigare) så jag vet inte mycket, t.ex. typ av klinkers finns någon skillnad (förutom priset 70-1000SEK/m2) att ta hänsyn till?





Arbetsgång så långt:
Utvändigt:
Dränering med Isodrän.
Golv:
Grävt, isolerat med isodrän+cellplast, golvvärmeslang, armering & gjutit betong.
Sockel/grundbalk:
Oförändrad dvs står fortfarande i lera.
Väggar:
Putsas just nu. En del nya lecaväggar samt omputsning av befintliga väggar.

Nästa steg:
Golv:
Klinkers på alla golv.
  • Några boningsrum utan fall, avlopp & vatten. Tips på tätskkift, primers
  • Några våtrum med dusch, badkar, tvättmaskin toaletter etc. Här tänker jag mig tätskikt runt golvbrunnar och dusch/badkar men i övrigt "öppet".
Väggar:
  • Puts på väggar i boningsrum, målad med kalkfärg eller silkat. Har inte funderat ännu. Tips mottas gärna.
  • Kakel på väggar i våtrum. Tätskikt runt dusch och badkar enbart.
 
Det fungerar med de flesta fix. K-rauta säljer Cascos Multifix 25 kg för 229 kr, vilket är bra, dammreducerat fix till lågt kilopris.

Gällande klinkers, så är det lättare att få bra resultat med små plattor i rummen med fall i golvet.
Typ 10x10 cm levereras ofta nätade med t.ex. 12 plattor som sitter ihop. Går snabbt att lägga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.