A
Hej!

Håller på att panela om och har en fundering på lösning på gaveln. Vi kommer att ha liggande enkelfalspanel 22x145 på huset. På gaveln vill vi möta den liggande panelen med stående panel och undrar hur man snyggast löser övergången. Vi vill helst inte ha någon plåt, utan tänker oss antingen ett överlapp eller en vit droppbräda.

Idag har vi bara ett enkelt överlapp med ca 10-15mm glapp. Liknande den bifogade bilden (som jag lånade här från Byggahus).

Huset är ett långsmalt enplanshus ca 15x6 meter.

Kan man ha enkelfalspanelen stående?
 
  • Röd enkelfalspanel på husgavel med överlappning där liggande möter stående panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kärt barn har många namn.. kallas även baspanel, hollandspanel m.m.
Går att montera såväl liggande som stående.
Har nuvarande överlapp fungerat, så varför inte fortsätta med det?
Möjligen med större distans..
 
A
Ja, det är klart att det fungerar, men det är ju kul med lite ny inspiration :)

Baspanelen har en rak kant och en fasad/sned kant. Så det finns en liten skillnad, och det kanske inte passar snyggt med det i stående iom att den inte är symmetrisk. Bifogar bild på skillnaderna. Den gamla panelen är en baspanel.
 
  • Träpanel med en rak kant och en fasad kant, skillnaden synlig på överlappande brädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två trälistprofiler, en med rak kant och en med fasad kant, med "SÖDRA" tryckt på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, som sagt, olika tillverkare kan ha olika namn och olika fasning..

Jag tyckte det såg ut som panel med lockläkt på bilden..
 
  • Gilla
Pugetik
  • Laddar…
A
Det var bara en lånad bild, jag hittar inget bra på Google, så hoppades på lite fin inspiration här på Byggahus.
 
Erik_Hansson skrev:
På gaveln vill vi möta den liggande panelen med stående panel och undrar hur man snyggast löser övergången.
Enkelt med vanliga knutbrädor. Inget konstigt alls!

Erik_Hansson skrev:
Kan man ha enkelfalspanelen stående?
Så hade vi det på vårt förra hus, men det är inte alls bra!
Läcker in vatten som ett såll genom alla vertikala springor som uppstår när brädorna sväller och krymper.
På vårt hus ruttnade en hel gavel upp och fick bytas in till innergipsen.
 
Den panelen du visade heter oftast Z-panel. Jag antar att du menar panelen ovanför och under fönstret? Jag funderar med på att göra så. Har du hittat någon lösning än?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Kärt barn har många namn.. kallas även baspanel, hollandspanel m.m.
Går att montera såväl liggande som stående.
Har nuvarande överlapp fungerat, så varför inte fortsätta med det?
Möjligen med större distans..
Har arbetat 55 år inom branschen och aldrig hört talas om de namn du använder. Det är ju en vanlig falsad panelbräda.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Enkelt med vanliga knutbrädor. Inget konstigt alls!


Så hade vi det på vårt förra hus, men det är inte alls bra!
Läcker in vatten som ett såll genom alla vertikala springor som uppstår när brädorna sväller och krymper.
På vårt hus ruttnade en hel gavel upp och fick bytas in till innergipsen.
Erik H; enklast sätter du en 4-skuren 55x55 el likv (beroende på vilka dim du skall råda över) i hörnet och går emot med panelen.
 
Jag tror ni båda missförstår TS. Det är inte över hörnet som är problem utan brytningen vid fönstret.
 
  • Husvägg med röda paneler och en gul brytning vid fönsterkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag tror ni båda missförstår TS. Det är inte över hörnet som är problem utan brytningen vid fönstret.
Ok, läste slarvigt men det står inte något om brytningen vid fönstret vad du nu otydligt menar. Det är alltså stående på gavelspets och liggande på huset i övrigt. Då gäller bara plåt eller överlapp såvitt jag vet.
 
Gavelspets var ordet jag letade efter (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.