Hej,

Jag skall skruvlimma högre bjälkar (45x220) på de befintliga (ca 60x175) såväl som fälla in nya bjälkar mellan de gamla för ett nytt badrum.

Jag kommer åt i alla fall ena upplaget vid ytterväggen och kommer hänga andra änden i kortlingar mellan de befintliga bjälkarna.

Hur gör jag lämpligtvis vid upplaget? De befintliga reglarna är urjackade, men det är även ett hål gjort i den stående plankväggen och bjälken sticker in. Har detta någon egentlig bärande funktion eller är det mer skydd mot tippning?

Med andra ord, ska jag feina upp motsvarande hål för mina nya bjälkar även om jag inte kan göra mer än att skjuta in dem?

Bifogar bild på ett av upplagen:

Gammal träbjälke som sticker in i urtag i en stående plankvägg vid ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt träbjälklag med urjackning i en regel och en stående plankvägg, spån och småpartiklar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tomse666
  • Laddar…
Dimensionen på de befintliga golvbjälkarna är nog 21/2x7 tum. Lite ovanligt, 3x7 tum var nästan standard. Man lade bjälklaget i takt med att man reste plankstommen, det är ju den som utgör bärningen. Den liggande plankan är inte en del av upplaget. Urjackningen är nog för att plankan skall komma i nivå med takpanelen som är spikad underifrån i bjälkarna. Jag skulle gärna vilja veta hur du har resonerat när du kommit fram till din lösning?
 
J justusandersson skrev:
Dimensionen på de befintliga golvbjälkarna är nog 21/2x7 tum. Lite ovanligt, 3x7 tum var nästan standard. Man lade bjälklaget i takt med att man reste plankstommen, det är ju den som utgör bärningen. Den liggande plankan är inte en del av upplaget. Urjackningen är nog för att plankan skall komma i nivå med takpanelen som är spikad underifrån i bjälkarna. Jag skulle gärna vilja veta hur du har resonerat när du kommit fram till din lösning?
Betydligt mer logiskt att själva plankväggen är bärande :) Jag blev nog lite vilseledd av att det hade fästs en till lägre balk vid sidan av rummet som enbart vilade på en fastspikad kloss på den liggande plankan och sedan fäst på några kortlingar mellan de övriga golvreglarna.

För att återgå till din fråga; huset är ursprungligen från -39 men man reste taket och skaffade sig 1,5 plan i slutet av 70-talet.

I dagsläget är det de befintliga reglarna och man har antingen spikat en upphöjd 95-regel eller ett antal klossar med en 45-regel liggandes ovanpå för att rikta och höja golvet ca 5 cm.

I en del av övervåningen (takkupa) är planen att bygga ett nytt badrum. Eftersom den befintliga riktningen av golvet antagligen var under all kritik för ett badrum och jag har ca 22-23cm att spela på för att hamna i samma nivå som övriga rum tänkte jag försöka få dit 45x220-reglar. Runt delen där det skall bli badrum har det legat ett självbärande parkettgolv, tyvärr blivit lite snett och vågigt på sina ställen men verkar enbart vara där föregående ägare att valt att ha det lite väl långt mellan fästpunkterna på klenare reglar.

Jag har möjlighet att riva befintligt golv en bit bort från själva badrummet men ej möjlighet att riva från yttervägg till yttervägg.
 
Jag är fortfarande lite osäker på vad som är det primära syftet med din planerade åtgärd. Om det är att rikta upp golvet, så kan du kanske välja andra dimensioner. Är det att minska svaj och nedböjning, tror jag det finns bättre lösningar.
 
Mitt primära syftet är att få ett bättre anpassat bjälklag där badrummet skall byggas. I dagsläget är det ett cc-avstånd på ca 75cm mellan bjälkarna.

Upphöjningen på ca 50mm ditspikat på sidan av de befintliga bjälkarna är allmänt dålig och bör plockas bort. Men målet är att gärna behålla ungefär samma höjd på nya lösningen för att ansluta till de andra golvytorna.

Badrummet skall ha en flytspackel-kaka och klinkers är planen.

Så huvudsyftet är väl då egentligen att minska svaj och då samtidigt se till att få ett plant underlag på köpet. Det känns som jag har lite annorlunda förutsättningar då någon har försökt ge sig på bjälklaget tidigare.
 
Om du ger mig uppgift om spännvidd skall jag fundera på om jag inte kan komma på något kreativt. Flytspackel och klinkers är rätt tungt. Flytspackel väger ca 22 kg per cm och kvm och klinkers ungefär detsamma.
 
Jag kan dubbelkolla när jag kommer hem, men skulle säga ca 6.5 m spännvidd. Ungefär i mitten finns en plankvägg som jag antar bjälkarna vilar på. Annars tycker jag att jag borde uppleva ett hemskt gung på hela övervåningen med den spännvidden?

Själva badrummet kommer finnas vid ena ytterväggen och kommer gå ca 1.8-2 meter in på bjälkarna.
 
Nä, utan en stödjande vägg undertill hade golvet varit som en studsmatta. Jag avvaktar tills du har de riktiga måtten.
 
Nu har jag mätt lite på entreplan:

6.5 meter mellan ytterväggarna.
Sett från ytterväggen där badrummet skall byggas är det 3.5 meter till hjärtväggen.
Två av golvbjälkarna vid badrummet och kupan ligger upplagda på den gamla murstocken på ca 2.5 m avstånd (varav ena slutar där). Det är även i liv med murstocken som hjärtväggen fortsätter den sista biten, detta är dock längre bort i huset och inte där badrummet skall byggas.

Mätt på övervåningen har jag rivit upp golvet ca 3.3m från yttervägg så jag borde vara relativt nära innerväggen, hade säkert gått att riva lite mer om det hade inneburit mycket bättre resultat.

Anledningen till min förkärlek till 45x220 är nog mest att jag har några längder liggandes, men kanske inte är bästa lösningen?

Tack så mycket för att du tar dig tid att ge tips och förslag!
 
Utgångspunkten bör vara dels att bjälklagets nedböjning skall hålla sig under 1/300 av spännvidden. Sedan tycker jag att man bör följa de moderna sviktkraven. De är baserade på försök med många personer och höjer verkligen upplevelsen. Jag tycker det finns två huvudlinjer som du kan följa. Antingen limmar du på de befintliga bjälkarna vad som krävs för att få tillräcklig styvhet och ett plant golv eller så lägger du in nya bjälkar mellan de gamla.

Alternativet pålimning: Antingen så gör du som du tänkt, skruvlimmar 45x220 (jag utgår från att det är C24 klass) från sidan i de befintliga bjälkarna. Du får fixa någon form av balksko så de kan få stöd i plankväggen. Nackdelen med denna lösning är att den ökar på höjden före golvmaterial med ca 45 mm. Eller så skruvlimmar du kilar ovanpå de befintliga bjälkarna så att golvet blir plant och får en höjd av minst 200 mm. Ovanpå det skruvlimmar du golvspånskiva eller något liknande. Då ökar golvhöjden före golvmaterial med 25 mm.

Alternativet nya bjälkar: Lägg in limträ 90x180 mellan de befintliga bjälkarna.
 
Vad bra att ha lite faktiskt bakgrund i vilket krav som ställs på bjälklaget!

Menar du att den skruvlimmade regeln även bör fästas i plankväggen (ytterväggen) med balksko eller vinkeljärn? Eller syftar du på eventuella nya reglar mellan de befintliga?

Har det någon stor inverkan om jag når hela vägen till den bärande innerväggen relativt om man är ca 30cm från?

Kan en extra regel mellan två befintliga hängas upp i en kortling eller hur bör man lösa punkten nära innerväggen? Om man når hela vägen till innerväggen, gör man på samma vis även då?
 
T tomnil skrev:
Menar du att den skruvlimmade regeln även bör fästas i plankväggen (ytterväggen) med balksko eller vinkeljärn?
Ja, vinkeljärn eller något liknande.

T tomnil skrev:
Har det någon stor inverkan om jag når hela vägen till den bärande innerväggen relativt om man är ca 30cm från?
Det är svårbedömt. Nästan omöjligt att räkna på det. helst bör du lägga upp dem på mellanväggen.
T tomnil skrev:
Kan en extra regel mellan två befintliga hängas upp i en kortling eller hur bör man lösa punkten nära innerväggen?
Det bästa är att den nya regeln har egna riktiga upplag.
 
Med andra ord bör jag såga upp lite mer av golvet och se vilka förutsättningar jag har vid mellanväggen.

Om jag väljer att skruvlimma kilar på de befintliga reglarna, bör man göra dem av c24-klassat virke då också eller spelar det mindre roll?

Jättestort tack för hjälpen, jag får undersöka mina praktiska förutsättningar lite till för att se hur upplag kan göras på bästa sätt.
 
T tomnil skrev:
Om jag väljer att skruvlimma kilar på de befintliga reglarna, bör man göra dem av c24-klassat virke då också eller spelar det mindre roll?
Det har nog intejättestor betydelse. Undvik virke med mycket kvistar.
 
J justusandersson skrev:
Det har nog intejättestor betydelse. Undvik virke med mycket kvistar.
Det lutar numer åt en kombination av pålimmning ovanpå de befintliga och infällning av någon extra regel då det är långt centrumavstånd.

Jag har även hittat innerväggen och kan se stående plank. Finns även en regel mellan några golvreglar vid upplaget då det är en något bredare dörröppning på våningen under.
Vy inuti en vägg med spån och synliga träreglar, med fokus på en förstärkt struktur nära en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på ett pågående byggprojekt som visar golvreglar, spån och en del av en innervägg med stående plank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det okej om virket som man limmar ovanpå ej är i ett stycke hela vägen? Jag tänkte klyva 45x70-kortregel till 60mm bredd och skruvlimma på plats. När limmet har härdat skruvar jag antagligen ur skruvarna eller försänker dem lite mer. Sen fäster jag rätskiva och cirkelsågar reglarna i våg.

Låter detta som en okej lösning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.