Ja som rubriken, tänkte kolla igenom några gamla videoband, och kopplade upp videon som samlat damm i några år.
En värsting på sin tid, en JVC Super VHS ET, kostade då en mindre förmögenhet, samtidigt köptes värsta 32" tjocktvn JVC erbjöd. Man svävade på moln då, ljud o bild var nått i hästväg jämfört med det man haft tidigare.

Kopplade nu in den på en 10 år gammal Samsung 46", en TV som än idag ger väldigt fin bild (kostade 27" ny)
Petade in ett band med en konsert jag spelat in 1997, och slogs direkt av ljudet WOW !!!
Man har ju trott med tiden att ens öron inte hänger med längre, men nu slog det mig, det var såhär det lät förr.
Jag är inte rätt man att förklara ljud, men det är mer av allt.
För kul skull letade jag upp låtar från konserten på Youtube, samma låt, samma inspelning (kabel till förstärkaren från datorn) Spontant upplever jag att hälften av ljudet är borta, det saknas nått. Zappade lite mellan musikkanalerna på HD boxen, samma där.

Men bilden !! Nu kanske det inte är rätt att ta upp denna bild på en 46"are, men satt vi och tittade på sån här bild ??
Jag är så skadad av HD bild att det känns jobbigt att komma hem till nån o kolla på TV när dom inte har HD.

Läste nån stans att yngre folk idag tycker äldre ljud låter dåligt, för att man helt enkelt bara hört digitalt ljud.

Nån annan som gjort liknande iakttagelse ??
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
En del av problemet är säkert den kodning som numera används, ex mp3 eller annan förstörande kodning. Ett annat problem är trenden att all musik körs genom en kompressor för att låta högst. Fenomenet brukar beskrivas med termen ”loundess war”. Googla!
Finns en lyssningsvärd dokumentär i två delar på se.se som p2 gjorde för något år sedan om båda fenomenen. Se till att lyssna på flac-formatet!
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/610788?programid=4112
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
En del av problemet är säkert den kodning som numera används, ex mp3 eller annan förstörande kodning. Ett annat problem är trenden att all musik körs genom en kompressor för att låta högst. Fenomenet brukar beskrivas med termen ”loundess war”. Googla!
Finns en lyssningsvärd dokumentär i två delar på se.se som p2 gjorde för något år sedan om båda fenomenen. Se till att lyssna på flac-formatet!
[länk]
Kul, den ska jag lyssna på.
 
Du har helt rätt i att det saknas nåt, för det gör det faktiskt. Noga räknat det mesta av den digitala information som t ex används till en CD. I stort sett alla format som används av onlinetjänster använder någon form av bitreducering, dvs man tar helt enkelt bort så mycket av den digitala informationen som det går innan vanliga lyssnare hör att det låter för illa. Det brukar bli rätt mycket, faktiskt.

Börjar vi sen prata om Loudness Wars är det stor risk att jag får se mig om efter blodtrycksmedicinen. Att lyssna på nya ”hits” t ex på Mello idag är nästan outhärdligt. Varenda litet skrymsle av frekvensuttrymmet är fullknökat, allting är sönderkomprimerat och maxat till den grad att man känner sig som överkörd av en trimmad musikalisk ångvält. Man blir trött i hjärnan redan innan de kommit till tonartshöjningen. Det blir bara en enda gegga av alltihop.

Grattis till dig som återupptäckt det vackra ljudet.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 6 till
  • Laddar…
hsd
Så är det
Kanske just därför vinylen blivit populär igen
 
Vintage ljudutrustning på hyllor inklusive skivspelare, förstärkare och equalizer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gott att man har lite oldschool grejor
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Ja, kul med gamla prylar. Tänk alla gamla receivers som står på hyllor i verkstäder o fabriker, har spelat radio 7/24 i 30-40 år, klarar säkert 40 år till, i version 1.0 utan uppdateringar.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
C
Isakare Isakare skrev:
klarar säkert 40 år till
Ja, förutsatt att politikerna inte får som de vill och vi går över helt till digitalradio.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Om jag inte hört fel, har man väl lagt DAB på is.
 
C
Isakare Isakare skrev:
Om jag inte hört fel, har man väl lagt DAB på is.
Ja för tillfället blev det så, men det var ju nära ögat. Det kommer säkert att komma upp igen så småningom.
 
Ja vilket ljud det var förr, med NICAM stereo !

Har haft sattelite TV i 20 år men när det var melodifestival och andra musikprogram då blev det analog TV från HÖRBY sändaren men med NICAM ljud direkt in i 2x200W HarmanKardon slutsteg!
Har själv en VHS med NICAM som jag testade för något år sedan och vilket ljud !!

Detta med ljudkvalitet är märkligt! På 60-talet kom Philips kassettbandare med ett ljud som var riktigt dåligt men något bättre än dagens högtalare i mobiltelefoner. Men alla ungdomar spelade in kopierade av varandra med allt sämre ljud.

På 80-talet var kassetljudet fulländat trots att det var analogt, med DOLBY C var det brusfritt och fantastisk dynamik.

På 70-80 var stereo jättestora med med bra ljud, så också tjockTV som kunde rymma bra högtalare, men dagens slimmade LED-TV är vi tillbaka på kass ljud om man inte kompletterar med ljud-bar med extra bas.
Hur ljudet är i nya minisystem typ SONOS har jag ännu inte kunnat jämföra med.
 
C
L Leif i Skåne skrev:
Ja vilket ljud det var förr, med NICAM stereo !
Fast NICAM var ett digitalt system. Rätt kasst dessutom med dagens mått mätt.
NICAM på en VHS-bandare innebar förvisso bara att den inbyggda TV-mottagaren kunde avkoda NICAM-signalen. Ljudet lagrades analogt på bandet med (i en HiFi-VHS) riktigt bra specifikationer. Överdrivet bra för tillämpningen eftersom bildkvaliteten inte var i samma världsrymd.
Men om man spelade in från TV så var ju redan ljudet "förstört" av den relativt kassa NICAM-kodningen.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Hej. Testade själv samma musikfilm på SVT HD och BluRay. Länge leve skivan ! Där fanns en mix med varierande volym och rumskänsla. I jämförelse var TV ljudet platt och jämntjockt. Med 55"TV och mitt normala tittavstånd hade jag svårt att se skillnad men ljudet. Trist att idag när riktigt bra ljudprylar finns så nöjer sig många med "mindre lyckade" billighetslösningar
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Du har helt rätt i att det saknas nåt, för det gör det faktiskt. Noga räknat det mesta av den digitala information som t ex används till en CD. I stort sett alla format som används av onlinetjänster använder någon form av bitreducering, dvs man tar helt enkelt bort så mycket av den digitala informationen som det går innan vanliga lyssnare hör att det låter för illa. Det brukar bli rätt mycket, faktiskt.

Börjar vi sen prata om Loudness Wars är det stor risk att jag får se mig om efter blodtrycksmedicinen. Att lyssna på nya ”hits” t ex på Mello idag är nästan outhärdligt. Varenda litet skrymsle av frekvensuttrymmet är fullknökat, allting är sönderkomprimerat och maxat till den grad att man känner sig som överkörd av en trimmad musikalisk ångvält. Man blir trött i hjärnan redan innan de kommit till tonartshöjningen. Det blir bara en enda gegga av alltihop.

Grattis till dig som återupptäckt det vackra ljudet.
Spotify har någon sorts superljudsläge som ska överträffa CD-ljudet rejält. Har själv inte gjort något blindtest.

Modern musiks komprimering med max nivå hela tiden blir tydlig när man emellanåt lyssnar på klassisk musik. Där måste inspelningens maxnivå räcka till när orkestern drar på med pukor och trumpeter, så de tystare mellanpartierna känns väldigt tysta.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
hsd
CD är skit med det finns
Super Audio CD (SACD) är en optisk ljudskiva som är avsedd för att ge en högre digital ljudupplösning än den ordinära CD-skivan. Formatet introducerades i september 1999[1]och utvecklades av Sony och Philips, samma företag som utvecklade den ursprungliga CD-skivan.

SACD använder en annan teknik än CD och DVD-Audio genom att SACD läser av de digitala musikdata genom en en-bits modulationsprocess kallad Direct Stream Digital på en mycket hög samplingsfrekvens, 2,8224 megahertz.

SACD kan innehålla två-kanalers stereoljud eller surroundljud (vanligen 5.1-ljud) eller båda två. Det finns tre typer av SACD:

  • Hybrid: Innehåller ett lager som är en vanlig CD och är kompatibel med alla vanliga CD-spelare samt ett 4,7 gigabyte SACD-lager. Detta är den mest vanliga varianten eftersom den kan spelas på alla spelare; används en SACD-spelare får lyssnaren utökad kvalitet och möjligheter.
  • Ett lager: Använder ett 4,7 gigabyte SACD-lager.
  • Två lager: Använder två SACD-lager (inget CD-lager). Detta format är minst förekommande av de tre.
Nu har formatet störst intresse hos audiofiler, men har mindre acceptans på massmarknaden. 2007 fanns det cirka 4 500 släppta SACD-album, ungefär hälften av dem är klassisk musik. Många populära album har dock gjorts till SACD, ofta där de använt fördelen med surroundljud. Super Audio CD släpps ofta som Hybrid-SACD, spelbara även på CD-enheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.