B bossespecial skrev:
10m balk utan stöd på mitten blir en ganska rejäl balk. Som det ser ut på skissen ligger korridoren mitt i huset vilket gör att du behöver växla av balkens upplag över korridoridoren.Dessutom hamnar avväxlingens upplag mitt i dörren till badrummet. Alternativet kan vara att köra två parallella balkar som vilar på korridorväggarna, istället för en balk i nock. Eller som nämnts saxtakstolar. Dock bygg blir den fria höjden inomhus sannolikt lägre med dessa takstolar.
Det skulle troligtvis även vara möjligt att använda sig av stålbalkar och fälla in dessa i taket och på så sätt slippa se balkarna som bygger ner.
Har du skissat någon sektion där man kan se höjder och taklutning? Vilken kommun bor du i och vilken takbeläggning är det tänkt att vara?
Vi tänkte i så fall växla av balken i korridoren efter badrumsdörren där vi målat två mörka sträck, därifrån till kortsidan är det 10 meter.
Men då vi nu förstått att vi inte behöver saxstolar och limträbalk funderar vi på om vi inte ska ta bara saxstolar för att slippa ballen, dock blir det som du säger lägre i tak då.. vi får överväga detta.. tack för all info du gett oss!
Några ritningar eller skiss på taklutningar finns inte än, vi bor i Blekinge och kommer att ha betongpannor.
 
J justusandersson skrev:
Som framgår av bossespecials senaste inlägg, är din planlösning inte optimal för den tänkta takkonstruktionen. Planlösningen har också en del andra inslag som jag tycker du skulle kunna arbeta igenom lite mer. Trots allt blir planlösningen väldigt viktig för valet av stomsystem.

När man skapar långa korridorer, vilket många gånger kan vara effektivast, tycker jag man skall göra dem till ljusaxlar. Dvs se till att det finns ett fönster eller fönsterdörr i korridorens ändar eller dess förlängning. Det stora rummet med högt i tak, bör ha en tydlig och rak gräns mot resten av huset, annars utnyttjar du inte den tillgång som taket utgör på ett bra sätt. Entrén till huset bör inte vara via det stora rummet, då missar du den aha-upplevelse som gäster utan ytterkläder mm kan få när de stiger in i det rummet. (Alltså en entré i delen med normal takhöjd är bättre.) Jag tycker du skall skippa entréutbyggnaden. Den är i vägen och passar dåligt in i byggnadsformen. Slutligen kan du laborera med olika rumsdjup på korridorens båda sidor. Kan du få en korridorvägg att ligga i centrum, så kan du enkelt få plats med en pelare som bär nockbalken.

När du bygger nytt har du möjlighet att lägga en diffusionsöppen väv som tätskikt på yttertaket. Gör du det kan du isolera intill yttertaket och slippa luftspalter som bara stör konstruktionen.
Den tanken om sett rakt rakslut har vi också haft, din åsikt är att dt blir snyggast så? Vi kan inte riktigt bestämma oss i den frågan..

Korridoren blir 3 m lång, ljuset kommer ta sig via den öppna delen men du tänker att det hade behövts fönster andra sidan också? Det hade ju helt klart fått det ”luftigare”, tål att tänkas på!

Ska fila lite mer på planritningen, tack för tips och åsikter!
 
Det tråkiga med saxstolar är att taklutningen inne och ute blir olika. Så vid snedställda fönster som följer insidan blir lutningen på fönsterna olik taklutningen utvändigt. Annars är saxstolar både bra och bekväma byggtekniskt.
 
  • Gilla
Sarabenjamin
  • Laddar…
Går ju att få med lika vinkel. Men då blir det nog en variant med förhöjd takfot.
 
  • Gilla
Sarabenjamin
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Går ju att få med lika vinkel. Men då blir det nog en variant med förhöjd takfot.
Men då är det inte en saxstol längre.
 
Hej,

Du kanske kan hitta lite inspiration till ditt bygge, det här det första utkastet till vårt lösvirkesbygge som vi startade med i Augusti 2017 och flyttade in i 15 december 2017.

Det vi ändrade till slut var att vi frångick denna takkonstruktionen med rakt sadeltak till korsande över just den öppna ytan över vardagsrum/kök för att på så vis öka takvinkeln inomhus.

Mvh Hellman
 
  • Arkitektritning av ett hus med översiktsplan och sektioner, inklusive carport och rumslayout, inget korsat sadeltak syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FRS05 och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Då namnger de den varianten fel. Vad skulle du kalla den?
[länk]
Parallell (http://www.lattbalken.se/Produkter/Parallell) för tanken är väl att högbena ser ut som en sax nedifrån hammarbandet.
 
Redigerat:
H Hellmans skrev:
Hej,

Du kanske kan hitta lite inspiration till ditt bygge, det här det första utkastet till vårt lösvirkesbygge som vi startade med i Augusti 2017 och flyttade in i 15 december 2017.

Det vi ändrade till slut var att vi frångick denna takkonstruktionen med rakt sadeltak till korsande över just den öppna ytan över vardagsrum/kök för att på så vis öka takvinkeln inomhus.

Mvh Hellman
Så ni byggde upp ert lösvirkeshus på 5 månader? Hur bar ni er åt? Gjorde mycket själva/firma?
Fick mycket inspo av planritningen du skickade, gillade upplägget!
Ni har möjligtvis inte skrivit någonstans om ert bygge? hade varit kul att se mer bilder och läsa lite om material finns.
 
Jag håller med, saxtakstolar i ett stort öppet rum med skilda takvinklar ute och inne blir inte snyggt. En nockbalk i limträ blir rent och enkelt.

När man utformar ett stort rum i ett hus som är öppet till nocken, så är det några saker jag tycker man skall tänka på. 1) Det är en extra ansträngning som bör användas till något viktigt. 2) Man bör inte göra rum i rummet som behöver ett eget tak. 3) Man bör inte ha funktioner där en del fortsätter med normal takhöjd. 4) Man bör akta sig för horisontella dammsamlare på hög höjd. Gör man en modell av det tänkta rummet brukar det mesta klarna.
 
  • Gilla
Sarabenjamin
  • Laddar…
S Sarabenjamin skrev:
Så ni byggde upp ert lösvirkeshus på 5 månader? Hur bar ni er åt? Gjorde mycket själva/firma?
Vårat tog knappt sex månader från början på grundarbete till inflyttning.
Men det var ett bygglag från Polen som byggde allt över grunden.
Jobbade i en vanlig svensk liten byggfirma.

Och det hade säkert gått två månader snabbare, om inte byggmästaren "glömt" att skicka förskottet till fönstertillverkaren.
I avtalet stod det (fast på engelska, det var en Polsk fabrik) "leverans sker 8 veckor efter att förskottet på 50% av kontrakts-summan kommit oss till handa".
 
  • Gilla
Sarabenjamin
  • Laddar…
S Sarabenjamin skrev:
Så ni byggde upp ert lösvirkeshus på 5 månader? Hur bar ni er åt? Gjorde mycket själva/firma?
Fick mycket inspo av planritningen du skickade, gillade upplägget!
Ni har möjligtvis inte skrivit någonstans om ert bygge? hade varit kul att se mer bilder och läsa lite om material finns.
Vi har inte lagt ut någonstans om projektet, fanns helt enkelt inte tid till det tyvärr.

Gällande projektet och tiden så var det planering och åter planering, alltid ligga steget före hantverkarna.
Jag och frun ritade fram huset efter våra behov (3 grabbar i åldrarna 3,7,11) och att vi lämnade en villa på 1,5 plan som var totalt ineffektiv utrymmesmässigt. Under 10 års tid försökte vi förändra det huset till att passa oss men insåg att det var omöjligt.

Steg 1 är att hitta en arkitekt som har kontruktörskunskaper, de finns oftast hos någon allsidig byrå som arbetar mot större kunder. Ta referenser.

Steg 2 är att börja jobba mot trävaruhandlarna när du har ritningar i handen, dessa besitter ofta stor kunskap i att planera och beställa viktiga material i tid, du vill inte stå där och huset börjar ta form och ni inser att fönster/takstolar/kök har 8-12 v lev, tid. OBS, de flesta kan räkna fram en offert på totalen gällande materialet.

Steg 3 är att börja jaga hantverkare, alla våra hantverkare är handplockade och gick på löpande räkning. OBS, glöm inte referenser.

Steg 4 är att alltid vara öppen för förslag från hantverkare gällande utförandet av olika delmoment, detta kommer "poppa upp" hela tiden under byggets gång, vi tog t.e.x. bort klädkammaren på 2 m2 i grabbarnas allrum för att istället placera fristående garderober på förslag från en snickare för att frigöra mer rörelseutrymme.

jag kan räkna upp mycket mera, men för att sammanfatta så handlar det mycket om den egna planeringen för att få ihop det ekonomiskt och tidsmässigt, vi hade kunnat pressa tiden inflytt om jag hade dragit på golvvärmen tidigare för att snabba på uttorkning av plattan, samt att jag in i det sista jagade priser på inköp av material som golv, kök, tvättstugeinredning, badrumsmöbler, vitvaror osv.

Ekonomiskt så föll utfallet ungefär så här, 16tkr/m2 på byggytan, inkl, tomtinköp som översteg 1milj.

bif. en bild från november 2017
 
  • Ett nybyggt enfamiljshus i vitt under konstruktion, med oavslutad uteplats och en bil parkerad framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hellmans skrev:
Vi har inte lagt ut någonstans om projektet, fanns helt enkelt inte tid till det tyvärr.

Gällande projektet och tiden så var det planering och åter planering, alltid ligga steget före hantverkarna.
Jag och frun ritade fram huset efter våra behov (3 grabbar i åldrarna 3,7,11) och att vi lämnade en villa på 1,5 plan som var totalt ineffektiv utrymmesmässigt. Under 10 års tid försökte vi förändra det huset till att passa oss men insåg att det var omöjligt.

Steg 1 är att hitta en arkitekt som har kontruktörskunskaper, de finns oftast hos någon allsidig byrå som arbetar mot större kunder. Ta referenser.

Steg 2 är att börja jobba mot trävaruhandlarna när du har ritningar i handen, dessa besitter ofta stor kunskap i att planera och beställa viktiga material i tid, du vill inte stå där och huset börjar ta form och ni inser att fönster/takstolar/kök har 8-12 v lev, tid. OBS, de flesta kan räkna fram en offert på totalen gällande materialet.

Steg 3 är att börja jaga hantverkare, alla våra hantverkare är handplockade och gick på löpande räkning. OBS, glöm inte referenser.

Steg 4 är att alltid vara öppen för förslag från hantverkare gällande utförandet av olika delmoment, detta kommer "poppa upp" hela tiden under byggets gång, vi tog t.e.x. bort klädkammaren på 2 m2 i grabbarnas allrum för att istället placera fristående garderober på förslag från en snickare för att frigöra mer rörelseutrymme.

jag kan räkna upp mycket mera, men för att sammanfatta så handlar det mycket om den egna planeringen för att få ihop det ekonomiskt och tidsmässigt, vi hade kunnat pressa tiden inflytt om jag hade dragit på golvvärmen tidigare för att snabba på uttorkning av plattan, samt att jag in i det sista jagade priser på inköp av material som golv, kök, tvättstugeinredning, badrumsmöbler, vitvaror osv.

Ekonomiskt så föll utfallet ungefär så här, 16tkr/m2 på byggytan, inkl, tomtinköp som översteg 1milj.

bif. en bild från november 2017
Tusen tack för all info, tacksamt att du tid dig tiden att skriva allt detta.
Hade ni hantverkare till allt eller gjorde ni en del själva? Hur många hantverkare var där samtidigt/hur många timmar?
Ni köpte då material själva av byggvaruhandel, de olika hantverkarna köpte inget material?
 
S Sarabenjamin skrev:
Tusen tack för all info, tacksamt att du tid dig tiden att skriva allt detta.
Hade ni hantverkare till allt eller gjorde ni en del själva? Hur många hantverkare var där samtidigt/hur många timmar?
Ni köpte då material själva av byggvaruhandel, de olika hantverkarna köpte inget material?
Vi har endast lagt golv och monterat kök samt att jag satt dit alla dörrblad, målning utvändigt kommer vi förmodligen göra själv, valde mellanstruken panel för att underlätta just det momentet.
Som mest hade vi 4 snickare, 2 elektriker, 1 röris och 3 målare på plats samtidigt. har inte koll på alla timmarna utan har fokuserat på totalen.
Målning invändigt var det enda som vi haft fast pris på inkl, material.
Elektriker höll med material.
Rör höll med installationsmaterial, annars har jag köpt in blandare och värmepump t.e.x.
Allt annat material har jag plockat fram, Snickarna har åkt och hämtat material 5-6 gånger under hela byggtiden.
Vi skötte all "städning" på plats genom att sortera och åka till återvinningen med eget släp.
 
  • Gilla
Sarabenjamin
  • Laddar…
Tusen tack, väldigt hjälpsamt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.