Jag ska dela av ett sovrum så att det blir två mindre sovrum.

Har tänkt att bygga väggen med plåtregel och enkelgips med isolering emellan. Ska även dra ner fiber i väggen så att det finns i båda rummen sen.

Har tänkt att såga upp det befintliga golvet där den nya väggen kommer. Ny dörr till det extra rummet som blir hamnar i redan befintlig vägg-del. Behöver bara sätta in några trä-reglar där.

Men problemet är att jag vill sätta den nya väggen där det inte finns någon regel i de befintliga väggarna eller i taket(hamnar alltså mellan reglar). Hur ska jag fästa mitt regelverk för den nya väggen på lämpligt sätt? Mollyplugg? Annat?

Några tips för dosor som passar bra med ett infällt fiberuttag med 2st uttag?

Tack på förhand!
 
Försök hitta reglarna i taket som då blir tvärgående och fäst i dem. Hur du fäster i befintlig vägg är väl knivigare om det inte är kortlat. Är det gips+OSB? I så fall borde det räcka att limma plåtregel mot ev. gipsskriva och samtidigt skruva in det i OSB, men någon mer inbiten får nog bekräfta om det är good enough!
 
takreglarna ligger på samma ledd som väggen ska byggas, så träffar ingen regel någonstans. Kan dock komma upp på vinden och kanske få till en regel där när jag tänker efter. Väggarna är bara enkelgips på plåtregel. så ska jag få dit en regel så får man mecka lite.

Men är ju träbjälklag(är på ovanvåningen som väggen ska vara. så Nedåt borde jag kunna fästa utan regel i golvet, och om jag kan få dit en regel ifrån vinden så har jag ju även upptill. det kanske räcker?
 
N neoeip skrev:
takreglarna ligger på samma ledd som väggen ska byggas, så träffar ingen regel någonstans. Kan dock komma upp på vinden och kanske få till en regel där när jag tänker efter. Väggarna är bara enkelgips på plåtregel. så ska jag få dit en regel så får man mecka lite.

Men är ju träbjälklag(är på ovanvåningen som väggen ska vara. så Nedåt borde jag kunna fästa utan regel i golvet, och om jag kan få dit en regel ifrån vinden så har jag ju även upptill. det kanske räcker?
Tankevurpa ang. takreglarna. :) Men ja, kan du flika ner ett par kortlingar från vinden borde du få bra stabilitet. Limma golvregel och skruva i golvspånet så borde det sitta som smäck. PL400 eller TEC7 borde fungerar riktigt bra för både vägg och golv.

Får jag fråga varför du väljer plåt, ljuddämpning? Har ingen större erfarenhet av plåtreglar då jag endast byggt ett badrum i källare. Men där körde jag cc30 med 70 reglar, dock upplevde jag att väggen inte blev lika styv som med trä. Mot ytterväggen blev det riktigt bra, men i den fristående väggen blev jag inte nöjd..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.