Hej
Tänkte göra egna garderobsdörrar (skjutdörrar) av mdf skiva 12mm samt 2st plywood skivor 4mm.
Skall ha mdf i mitten och plywood på varsin sida.
Vill åt plywood-looken
Tänker mig att det borde räcka med att limma skivorna men vad skall man använda för lim.
Vill ju ha en tunn och fin limfog.
Har hört någon prata om skivlim men hittar inget sådant.
Någon som vet vilket lim som skulle fungera bäst?
 
Varför inte använda dig av tjockare plywood istället?
 
Polyuretanlim är en starkare "variant" på trälim som härdar med hjälp av luft och den fukt som finns i trä. Ses även som utomhuslim då det klarar väta bättre.
Sedan finns det lim speciellt för spånskivor som åxå är kraftigare än vanligt vitlim, men det har jag ingen erfarenhet av.

Det viktigaste är att du får plywood och MDF skivan i ordentlig press.

Säkert att fler på forumet kan ge fler alt vad som är mest lämpat.
 
Helt vanligt trälim är det bästa och enklaste att använda. Finns ingen som helst anledning att använda PU-lim här. Enda fördelen mot polyvinylacetat är att det står emot fukt betydligt bättre, men detta var ju en garderobsdörr. PU-lim kräver enormt presstryck för att inte fogen skall skumma isär.

Som skrivet ovan, det viktigaste är att du får ihop skivorna bra i press och (på grund av att du inte kommer få homogent presstryck) sprid ut limmet jämnt och fint med en roller. Många tvingar och ”clamping cauls” så går det utmärkt att göra en skivsandwich hemma
 
20mm kommer bli tungt! Skulle kört på en 15mm plywood bara. Varför limma när det finns färdigt i likvärdig tjocklek?
 
Jag tror också på vanligt trälim och roller som nämnts ovan. Men jag tror inte det blir helt lätt att få till det med tillräckligt bra och jämnt presstryck över hela den ytan. Jag säger inte att det inte går men det är inte heller enkelt.

Ett alternativ som jag själv hade funderat på är att istället bygga med 19 mm fanerad MDF. Jag vet inte exakt vad du menar med "plywoodlooken" men jag antar att det är ytan från antingen furu eller björk som du är ute efter. Jag hade isåfall försökt få tag på MDF med björk eller furu faner så slipper du hela problemet med att limma ihop skivorna. Och ja, MDF är tungt så det blir inga lättviktsdörrar.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Trälim funkar alldeles utmärkt. Lägger du MDF-skivan överst kommer den att trycka på rätt bra kan jag säga. Har själv testat det genom att limma ihop dubbla 19 mm MDF-skivor till stora innerdörrar (och hujedamej va tunga de blev...)
Det kommer garanterat att hålla.
 
Efter att ha pratat med Casco support och de rekommenderade ett vanligt trälim (vitt).
Så jag kommer att köra med det och lägga på ordentligt med press. Limmar allt på golvet, en sida i taget. Dvs plywood unders sen mdf över + extra tyngder.
Dörrarna kommer vara 2330x920 och vad jag har räknat så kommer de väga ungefär 24kg/st.
Alltså inte så fallit tunga tycker jag men allt är ju relativt!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Du bör limma båda sidor samtidigt. Annars stor risk att luckorna blir krokiga.
Mvh Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.