S
Hej

Köket ska renoveras och köksskåp kommer täcka ventilationsluckan. Hur kan man på bästa sätt lösa detta?
 
L
Inget bra , bäst är att du tar ett foto på hur det ser ut och ev. sätter lite streck hur du vill ha det ,
då kan du få lite info vad som kan göras
 
Vad är det för ventilationslucka? Renslucka, anslutning för köksfläkt, nånting annat?
 
Då är det väl bara att såga upp ett hål i baksidan av skåpstommen. Eventuellt täcka det med nån sorts lucka, men gör man det snyggt så borde det inte behövas.
 
S
Förlåt nej nu blev det fel! Inte renslucka.. en sån här
 
  • Öppen inspektionslucka i vägg ovanför eluttag, med synliga ledningar och rep.
Ja, den är det dumt att sätta igen. Jag antar att det är den enda ventilationen i köket?
Måste du sätta ett skåp just där? I så fall får man sätta nån passande stos över, dra en kanal till något lämpligt ställe och avsluta med ett reglerbart spjäll.
Den exakta lösningen är svår att svara på utifrån bilden...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Villa eller bostadsrätt?
 
S
Bostadsrätt
 
S Sandr4m skrev:
Bostadsrätt
I bostadsrätter gör man något som heter OVK regelbundet. Då går en kontrollant in i varje lägenhet och kollar att ventilationen fortfarande fungerar.

I ditt fall med självdrag (gissningsvis) brukar kraven vara att luften kan komma in i kanalen, att flödet kan regleras och att ventilationskanalen kan rengöras. Uppfylls inte de kraven får bostadsrättsinnehavaren 6 månader på sig att åtgärda felen innan en ny inspektion görs.
 
Jag har ändrat liknande ventiler i två lägenheter, båda i köket. I den första (där ett skåp som gick upp till tak täckte ventilen) monterade jag en sorts stos som gick över i en kort flexslang som i sin tur anslöt till en hembyggd plåtlåda i skåpfronten (med rektangulär öppning ca 10 x 30 cm utan spjäll eller reglering). I den andra knackade jag bort plåtramen, vidgade öppningen en aning uppåt och lade igen öppningen i nederkant. Över den resulterande öppningen monterade jag en kvadratisk plåt med en rörstos i mitten som stack in i öppningen. Inget spjäll eller galler där heller. Båda klarade OVK-besiktning en gång vardera under mitt ägande.
 
  • Gilla
Sandr4m
  • Laddar…
BirgitS
I de flesta bostadsrättsföreningar behöver man tillstånd av styrelsen för att ändra något som har med ventilationen att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.