Hej.
Min morfar gjorde en docksäng till min mor för ca 55 år sen och denna har nu min dotter fått till skänks - och jag behöver fixa till den.
Det är ingen vacker pjäs, men affektionsvärdet är högt.

Nu undrar jag om ni kan råda mig i hur jag fixar sprickor och jack i nederkant. Spackel? Plastiskt trä?
Materialet känns ganska skört. Jag har med trälim pressat ihop lagren som delar på sig här och där, men skadorna på bifogad bild antar jag att jag måste fylla i med något och sen slipa.
Närbild av en skadad kant på en trä docksäng med sprickor och jack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag bifogar nedan ytterligare en bild för att visa materialet:
Närbild på en gammal docksäng med sprickor och delaminerat trä, uppklämd med en skruvtving för reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ingen vidare vana vid att arbeta med sånt här, tips emottages med glädje.

Med vänliga hälsningar,
Peter
 
Av bilderna får jag intrycket att det är ganska stora delar av sängen som är skadad? Jag gissar att det du visar på bilderna är underkanten på gavel och/eller sidan? Har du möjligen en bild på hela sängen?

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att laga skador av den typen men jag misstänker att det kan vara svårt. Möjligen att det kan gå att få till något om tanken är att det skall målas över sedan. Det kanske är lättare att helt enkelt byta ut de skadade delarna om det går att plocka isär sängen utan att orsaka irreparabla skador?
 
Tack för ditt svar.
Det stämmer att skadorna sitter i underkant på gaveln. Jag har planerat att måla hela vit för att dölja slitage, samtidigt vill jag inte byta ut delar. Jag har skaffat några olika sorters spackel, ska nu testa på lite träbitar.
Enkel trästol med synligt slitage och repor, tillverkad av morfar, inför renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inget finsnickeri direkt, men kul att veta att morfar slog ihop den här för så länge sen :)
 
Men om du ändå skall måla den är det väl bättre att byta ut skadade gaveln?
 
Affektionsvärdet har jag full förståelse för även om det kanske hade varit väl så enkelt att bygga ihop en kopia.

Som sagt, utan att ha någon erfarenhet av att reparera plywood på det sättet så skulle jag kunna tänka mig att såga till två plana träbitar/reglar som är precis så långa att de passar mellan benen på gaveln och tejpat dessa med packtejp för att limmet inte ska fästa på dem. Sedan hade jag fyllt sprickorna med lim och tvingat ihop plywooden med hjälp av ett antal tvingar och de förberedda träbitarna. När limmet torkat så hade jag slipat och spacklat med Plastic Padding Superspackel Elastic (finns även i mindre tub) som jag brukar använda när det ska täckmålas. (Den är inte vacker omålad men väldigt mycket bättre än s.k. snickerispackel som jag personligen tycker är ganska kass.)

När det gäller vilket lim som är lämpligt så hoppas jag att någon annan kan kommentera det. Vanligt trälim/vitlim fungerar säkert men det jag är osäker på är om det kan bli problem med det befintliga limmet i plywooden som släppt. Kanske någon tunn Epoxi tränger ner bättre?

När det gäller Plastic Padding så är det just ELASTIC du ska titta efter. Den är lättarbetad och sjunker inte ihop, fäster bra och är lätt att slipa med bra resultat efter härdning. Jag har inte heller haft några problem med övermålning av denna. (Det finns en annan variant som ska vara ännu bättre men jag är osäker på om det var Ultra eller Ultima. Oavsett så är den inte lika vanlig i de butiker jag brukar frekventera så den har jag inte testat.)
 
Ska du måla den så går det t.ex att bättra på ändorna med polyester. Gjorde det själv på en plywoodlåda och blev bra. Slipade slätt och målade över med målarfärg
 
Varför inte bara låta det vara. Står den bara torrt och du limmat hjälpligt så blir det knappast värre iallafall. Allt måste inte vara perfekt och det barn som ska leka med det lär inte bry sig.
 
Såga av den skadade delen.
 
Tack till samtliga.
Vad gäller skiktningen av lagren har jag redan limmat de flesta ställen med trälim och det tycks ha fungerat väl.

Nu är det fyllning/bättring av kanterna som gäller, jag ska testa Plastic Padding Superspackel Elastic som @jac tipsade om.
 
Tycker också att du kan låt den vara om det är känslan och minnet som är värdefullt.

Att måla saker vita för att dölja skavanker brukar inte vara en väg framåt. Varenda glipa och skada syns bara mer. Mycket mer förlåtande att behålla den trären. Missfärgningar döljer färgen förstås väl.
 
Lite färg och någon snygg dekoration på gaveln är väl inte fel!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.