henke_benke skrev:
kan du tipsa om vilken sida det är? så man kan kolla va dom skriver?
Just brandvägg finns inte med i boken. Men jag menar att i boken finns till exempel pris för en dörrbyte fast än att det blir aldrig exakt den summan.
 
H
D Dler skrev:
Just brandvägg finns inte med i boken. Men jag menar att i boken finns till exempel pris för en dörrbyte fast än att det blir aldrig exakt den summan.
varför jag är nyfiken på vägg typen är för dom tar olika tid att uppföra.
exempelvis en gipsskiva typ f(brandgips) eller a("vanlig") eller exvis en eller dubbla regler tar olika tid att hantera. så gärna lite mer kött på benen
 
henke_benke skrev:
varför jag är nyfiken på vägg typen är för dom tar olika tid att uppföra.
exempelvis en gipsskiva typ f(brandgips) eller a("vanlig") eller exvis en eller dubbla regler tar olika tid att hantera. så gärna lite mer kött på benen
Utgå från den mest ekonomiska alternativet ( billigaste material + arbetstid ) för att uppnå en godkänd El 60.
 
H
B bossespecial skrev:
För trådläsarna som inte vet skillnaden kanske du skulle vilja förklara skillnaden på EI60 och EI 60?
R = Bärförmåga
E = Integritet
I = Isolering

Så en EI60 vägg och en EI 60 vägg kan missförstås om man inte använder mellanrummet.

EI 60 = går ej att missförstå = ska klara både integritet och isolering under 60 min

EI60 = kan tolkas på två sätt = antingen Integritet under 160min eller integritet och isolering under 60 min.
 
  • Gilla
Demmpa och 3 till
  • Laddar…
H
Men för att svara på din fråga så kostar den enklaste möjliga väggen som klarar EI60 971:59 kronor per m2 inkl. allt.

av detta är mtrlkostnaden 223:80kr/m2
arbetslön 212:44kr/m2
omkostnadspålägg 535kr/m2

vitkigt att veta att dessa kostnader är berkänade på att man kommer upp i lite mängder och inte mycket vinklar och vrår
 
Ok, så I:et misstogs alltså som en etta. Trodde jag hade missat ett begrepp därav frågan(y)
 
H
B bossespecial skrev:
Ok, så I:et misstogs alltså som en etta. Trodde jag hade missat ett begrepp därav frågan(y)
viktigt även att skriva I (ingrid) och inte L (Lisbeth)
 
H
B bossespecial skrev:
Ok, så I:et misstogs alltså som en etta. Trodde jag hade missat ett begrepp därav frågan(y)
Ja, precis.

kanske låter långsökt men när man granskar handlingar så är de lätt att fel slinker igenom.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
H
H hul skrev:
Ja, precis.

kanske låter långsökt men när man granskar handlingar så är de lätt att fel slinker igenom.
ändå slinker ett L istället för I enkelt igenom.;)
 
H
H hul skrev:
Men för att svara på din fråga så kostar den enklaste möjliga väggen som klarar EI60 971:59 kronor per m2 inkl. allt.

av detta är mtrlkostnaden 223:80kr/m2
arbetslön 212:44kr/m2
omkostnadspålägg 535kr/m2

vitkigt att veta att dessa kostnader är berkänade på att man kommer upp i lite mängder och inte mycket vinklar och vrår
räkna med att om du skickar underlag till mindre firmor kommer ni ha en längre kostnad. hul förslag är i överkant.
 
H
henke_benke skrev:
räkna med att om du skickar underlag till mindre firmor kommer ni ha en längre kostnad. hul förslag är i överkant.
Mitt förslag är enligt Sektionsfakta - NYB som i princip är standard i branschen att räkna efter.
Ofta är den lite för snäll och snarare tar längre tid, den är räknad efter långa enkla väggar (få vinklar etc.) som upprepar sig i mängder.
 
H
H hul skrev:
Mitt förslag är enligt Sektionsfakta - NYB som i princip är standard i branschen att räkna efter.
Ofta är den lite för snäll och snarare tar längre tid, den är räknad efter långa enkla väggar (få vinklar etc.) som upprepar sig i mängder.
det blir billigare. exempelvis ditt pålägg är alldeles för stort.
 
H
henke_benke skrev:
det blir billigare. exempelvis ditt pålägg är alldeles för stort.
Nej inte om du tar in en seriös entreprenör.

Omkostnader:
semesterersättning
löneskatt på pensoinspremie
sociala avgifter
sjuklönekostnader
kostnad för arbetstidsförkortning
arbetsgivaravgift
resor
vinterkostnader
bodar
inhägnader
handverktyg
maskiner
transporter
el, vatten, prov, serviser, tele,
uppvärmning, uttorkning
arbetsledning
städning
rengörning
försäkring
bygghälsan
spill
fästdon
centraladministration
risk
vinst
mätningsaavgift
arbetsrättsliga agar (MBL)

detta är en del av omkostnaderna exakt alla kanske inte gäller vid exakt alla fall men de flesta gör de.
så används ett seriöst företag så kostar de.

ska man göra de själv så klart du kommer undan billigare
 
H
H hul skrev:
Nej inte om du tar in en seriös entreprenör.

Omkostnader:
semesterersättning
löneskatt på pensoinspremie
sociala avgifter
sjuklönekostnader
kostnad för arbetstidsförkortning
arbetsgivaravgift
resor
vinterkostnader
bodar
inhägnader
handverktyg
maskiner
transporter
el, vatten, prov, serviser, tele,
uppvärmning, uttorkning
arbetsledning
städning
rengörning
försäkring
bygghälsan
spill
fästdon
centraladministration
risk
vinst
mätningsaavgift
arbetsrättsliga agar (MBL)

detta är en del av omkostnaderna exakt alla kanske inte gäller vid exakt alla fall men de flesta gör de.
så används ett seriöst företag så kostar de.

ska man göra de själv så klart du kommer undan billigare
men du. ett så stort företag som du verkar jobba. är det sjlävklart. vi är till och med 10kr dyrare där.
men ett mindre företag har inte samma.

du verkar ju tycka att 50miljoner är små potatis mot va ni jobbar med
 
Redigerat av moderator:
H
H hul skrev:
R = Bärförmåga
E = Integritet
I = Isolering

Så en EI60 vägg och en EI 60 vägg kan missförstås om man inte använder mellanrummet.

EI 60 = går ej att missförstå = ska klara både integritet och isolering under 60 min

EI60 = kan tolkas på två sätt = antingen Integritet under 160min eller integritet och isolering under 60 min.
jag kom på att hul har fel här. ganska lätt för normal tidsfaktorer är 15, 30, 45, 60, 90, 120, 180, 240 och 360
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.