Tomture61
Tycker att uppgraderingarna / uppfinningarna är 100 ggr mer intressanta på forskarvillan än hur mycket det duschas för en normalfamilj ,som förövrigt är en referens för att jämföra testresultat.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Till viss del, men om det visar sig att vinsterna är överskattade för att man underskattar hur folk beter sig i verkligheten så är ju värdet av uppfinningarna/lösningarna mindre värda.

Jag har verkligen försökt hitta besparingar i mitt hus och det är svårt om inte familjemedlemmarna skall ändra sina (o)vanor kraftigt. Åtminstone i mitt hushåll så skulle inte detta gå hem.

Tittar man då på min energianvändning så ligger jag på ca 120kWh/m2 och år. Men av detta så är uppvärmningen mindre än hälften. Så även om jag skulle isolera mitt hus efter konstens alla regler så skulle jag fortfarande överskrida den norm som man vill komma under. Som jag ser det så är återvinning av värmen från avloppet det enda som skulle kunna ta det ett steg till förutom detta.

Jag är väldigt nyfiken på hur man räknar på att en normalfamilj skall klara sig på så lite el, även om vissa här verkar klara sig på ännu mindre...
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Hur man värmer varmvatten och hur länge man duschar har ju stor betydelse. Bad är ju rena hemskheter ur energisynpunkt
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tycker att uppgraderingarna / uppfinningarna är 100 ggr mer intressanta på forskarvillan än hur mycket det duschas för en normalfamilj ,som förövrigt är en referens för att jämföra testresultat.
Så vilka är då de fantastiska uppfinningarna, som betyder mer än att dra ner på "energislöseriet"?
Jag har hittills inte hittat något revolutionerande, men jag börjar kanske bli skumögd :(

pacman42 pacman42 skrev:
Och hos oss, tre duschar om dagen i snitt på fyra personer.
I min krafts dagar tog jag de flesta duscharna i tennishallen samtidigt med ett bastubad, eller på jobbet.
Det sparar en hel del varmvatten hemma :)

För övrigt är jag rätt skeptisk till en "forskningsrapport" som i mycket mest verkar vara reklam för en av aktörerna på marknaden:
Diagram med nya byggtekniker inklusive fönsterinfästning och takisolering med exempel på ett rött småhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
Redigerat:
Det är intressant att en del av kritiken i tråden riktar sig mot "uppfinningarna" som de inte tycker fungerar. Även om inte ni kan se eller förstå det så kan man få enormt mycket användbar information även från experiment som INTE går som förväntat.
 
  • Gilla
AndersMårtensson och 2 till
  • Laddar…
T tompajo skrev:
Det är intressant att en del av kritiken i tråden riktar sig mot "uppfinningarna" som de inte tycker fungerar
Min kritik är snarare att detta endast är en variant av konstruktioner som redan har funnits sedan länge,
men mest verkar presenteras för att ge Derome reklam.

T.ex. har jag redan isolering ovanför råsponten i taket på mitt hus, byggt år 2010.
Och att ställa resningsvirket på en tunn cellplatsremsa? Ger kanske samma effekt som syllisolering,
som använts så länge jag kan minnas.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men det är kul att se hur en "normalfamilj" lever.
Den gör alltså av med 7200 kWh/år förutom ren uppvärmning.

Vi är visserligen bara två, men är hemma "på heltid".
Totalt, inklusive allt, förbrukar vi 4800 kWh/år.
Jag trodde att jag var ganska snål ... men jag klarar mig inte på så lite. Jag förbrukar 8000 kWh/år + 2 pallar pellets; rubbet inräknat. Hushållet: min hund och jag. Varannan/vartredje helg kompletteras hushållet med två vuxna och 3 barn. Spis/diskmaskin/tvätt-o-tork går då flitigt.
Min enda lyx är liten bastu som används 2-3 ggr/veckan. Daglig snabbdusch. Finns inget badkar.
 
yonna yonna skrev:
Hushållet: min hund och jag
Byt gosedjur!
Jag är säker på att våra två kattfröknar värmer mer än kaminen
(som man dessutom måste fylla på med ved då och då).
Kattorna går och käkar pellets själva, när de behöver mer bränsle :)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Byt gosedjur!
Jag är säker på att våra två kattfröknar värmer mer än kaminen
(som man dessutom måste fylla på med ved då och då).
Kattorna går och käkar pellets själva, när de behöver mer bränsle :)
Ha ha ha! 40 kg dalmatiner är en utmärkt värmekälla i sängen. Övervåningens 2 elelement har aldrig använts under husets första 13/14 år. Katter ersätter inte vakthund som fäller oväntad inkräktare. Dessutom blir de överkörda på vägen utanför. Det skulle vara intressant att veta hur mycket min hund bidrar till uppvärmningen av huset.
 
yonna yonna skrev:
Det skulle vara intressant att veta hur mycket min hund bidrar till uppvärmningen av huset.
En människa lär ge ca 80 Watt.
Så din jycke ger kanske 50.
Det blir ungefär 438 kWh/år
Men den äter väl en del också? Det blir nog dyra kilowattimmar. Men gosiga :)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
lite svårt att räkna på dock, då jag tillverkar duschvattenvärmen "gratis" via kompressor
Detta var något nytt för mig.
Är det en värmepump du menar? Berätta!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Detta var något nytt för mig.
Är det en värmepump du menar? Berätta!
Frånluftsvärmepump. Dvs så länge som ingen tillskottsvärme behövs till huset så är varmvattnet nästan gratis. Eftersom jag dessutom förvärmer tilluften via min inglasning så pratar vi om att tillskottsvärme i praktiken används från november till februari. Om jag eldar i kaminen en gång om dagen så blir det inte så mycket tillskott heller. Veden är gratis, dels i from av träd från tomten (kapar ned ett till två stora träd per år, tillväxten är stor), dels i form av rivningsvirke och spillvirke från en del projekt jag gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.