E ErrkaPetti skrev:
Med den sista kommentaren förstår man att trådskaparen är en typisk Sverigedemokrat, man, landsort, arbetslös och skyller allt på någon annan... Suck...
Nu får/bör vi inte diskutera politik på detta forum men att spy massa skit över ett parti som faktiskt är i riksdagen? tror inte alla deras väljare är lata lantisar som ligger på soffan och väntar på a-kassan?
 
  • Gilla
Papphammar666 och 4 till
  • Laddar…
tommib
Man kan ha mycket åsikter om det där partiet och det mesta åtminstone jag tycker lämnar jag gärna utanför detta forumet.

Det har inte heller någon bäring på TS fråga eller problem. TS uppger att han inte får ett jobb (oklart hur aktivt TS har sökt) och inte vill ha en praktikplats. TS uppger att han vill låna pengar till ett eget företag och planerar att bränna starta-egetbidraget på en handpenning utan att ha sparkapital att leva av under tiden som verksamheten kommer igång. TS vill inte berätta om sin affärsidé så viabiliteten är inte möjlig att bedöma. Generellt kan man dock säga att många småföretag går i konkurs. TS är också ovillig att pendla 40-45 min in till en större stad där det kan finnas arbete, något oklart vad detta beror på men familjen verkar vara en faktor.

Om man i något av detta känner ett behov av en förklaringsmodell där det är "någon annans fel" att TS har problem så är man i mitt tycke fel ute.

Min sammanfattning är att förutsättningarna för TS är dåliga att lyckas med sin plan och ett högräntelån från en kreditgivare som är villig att ta större risker utsätter TS för en mycket stor risk att ytterligare försämra sin personliga situation.

TS, jag vill inte på något sätt vara elak mot dig men som många andra har påtalat är det dags för en sk. reality check. Resan till Karlskrona är inte på något sätt en ovanlig arbetspendling. I Stockholm skulle jag säga att den typen av restid är mer regel än undantag. Jobb är inte något som ramlar ner i knät för de flesta. Jobb är något man skaffar sig. Om man av någon anledning inte får en anställning trots att man i sitt eget tycke har all kompetens som behövs bör man fundera över andra faktorer i sin personlighet istället för att skylla på en extern faktor. Det är nämligen extremt mycket mer sannolikt. Att undvika praktikplatser inom relevanta yrken (eller ens några yrken) trots fyra års arbetslöshet är högfärdigt.
 
  • Gilla
busholle och 5 till
  • Laddar…
Jag har raderat osakliga politiska inlägg. Vänligen diskutera sakligt och besvara TS fråga.

/Per, moderator
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
M
https://max.mynetworkglobal.com/what:job/jobID:190546/type:job/where:1/apply:1

https://www.arbetsformedlingen.se/Tjanster/Arbetssokande/Platsbanken/annonser/22014954

https://www.arbetsformedlingen.se/Tjanster/Arbetssokande/Platsbanken/annonser/7532275

Jobb finns det - frågan är vilken typ av jobb man tycker att man är värdigt nog för en själv, och där har man kanske inte alltid rätt att vara petig.
Ta två vetja!

Så här är det - vill inte banken låna ut pengar, så bör du (och alla andra som vill ha lån men inte får) se det som en generell avrådan från att ta lån alls, då den nuvarande ekonomiska situationen inte tillåter det. Så är det tyvärr.
Alternativa sätt att låna på när man inte får hos banken är _alltid_ en dålig idé och innebär en ganska brant backe ner till ekonomiska problem på riktigt.
 
Ts: du kommer aldrig få lån. Och med din inställning kommer du aldrig ta dig någonstans. Ett gott råd: Klipp dig och skaffa dig ett jobb. Sträck på dig också. Upp med humöret. Jag fick hunda i 3 år innan jag fick något vettigt jobb.
 
  • Gilla
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
D09
Kul att du vill bli egen :)

Kanske kolla om du kan skaffa en FA skattsedel och hyra ut dig till verkstäder etc och börja spara ihop kapital.

Med tiden och hårt arbete så har du en buffert och valet att antingen gå vidare med din idé eller så har du kommit över den eller fått nya.

Ett tips på sådana jobb är t ex drive in för enbart framvagnsinställningar.

Hyr in dig i en lokal nära någon större industri och kör stenhårt på bra pris och service så folk börjar snacka.

Finns exempel på sådana i göteborg.

Ett annat tips är att ta vilket skitmekanik jobb som helst. Intressera dig för priser, offerter, fakturering, kostnader och lär dig från grunden.

Det har du med dig när du tar ditt steg som egenföretagare.

Lycka till (y)
 
  • Gilla
Dauen och 4 till
  • Laddar…
M
sorry om jag lät dryg, det var inte meningen.

Poängen var bl.a. - ta vilket jobb som helst så att folk förstår att du är arbetsför.
Bibehåll din redan låga inkomstnivå och spara alla överskjutande pengar.
Sök verkstadsjobb konstant.
Utför dina tjänster som firman skulle gjort kvällstid, kanske i någon annans garage?
Spara ännu mer, panta burkar eller vad som helst. Du måste _jaga_ pengar.

Sen när du har det, så kan du börja rulla igång din firma på deltid.

Något sånt tror jag är den bästa lösningen för dig.

Ett dåligt lån är en quickfix som inte fungerar.

Lycka till!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Den här tråden är en av ur-arketyperna för hur ”hjälp mig”-trådar sett ut sen internets begynnelse. TS ber om hjälp men vill inte höra att det som behövs är att hen måste ändra på sig.

En sammanfattning, från ett annat forum:

OP: "Help! HELP! I'm stuck in a well!!!"
Goons1-4: "Climb! Climb up and take our hands!"
OP: "I'm thinking I should dig... should I dig?"
Goon5: "NO! I was trapped in a well, and digging is a bad idea! Climb out!"
Goons6-8: "Were lowering ropes! Take hold of a rope!"
Goon9: "I've even tied a harness to the end of this one!"
OP: "I can feel the ropes, but I don't want to hold onto them... should I dig?"
Goon10: "No! If you dig, you'll hit water, and then you'll be proper hosed. I should know, I almost drowned."
OP: "I dug a little bit just now, and I haven't hit water. I'm gonna keep digging..."
Goons11-18: "No! Climb! Climb out!"
OP: "Guys, I'm seriously stuck in this well! Help! HELP!!!"
Goon19: "I was trapped in a well once. It took me two years, but I managed to build a climbing machine that pulled me to safety out of a well bucket and a pocket watch. I'm dropping the blueprints, extra buckets, and an assortment of pocket watches."
Goon20: "I've engineered a jet-pack that will rocket you to safety. Stay where you are and we'll lower it down!""
"OP: "Thanks for your help, guys. I'm gonna keep digging. I'll find the Mines of Moria and I'll just walk to the surface."
**Goons1-20 piss in the well**
Goon21: "Guys, seriously... stop peeing in the well.
 
  • Gilla
SandraPeter och 10 till
  • Laddar…
Jag har driver/har drivit några småföretag. Ett avyttrat med 20 talet anställda.
Det är ingen dans på rosor och tar mycket mer tid och commitment (svensk ord på det?) än man kan ana att vara företagare.
Ska jag vara ärlig så tyder din text på att du inte är mogen för det, oavsett affärsidé. En företagare får aldrig känna sig som offer för omständigheterna.
Skaffa ett jobb inom pendlingsavstånd och ladda upp både dig och din ekonomi först.
 
  • Gilla
Mr9 och 8 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
...commitment (svensk ord på det?)
Hängivenhet? Engagemang? Slit?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag får väl ta och berätta en del om min bakgrund fast många brukar se rött direkt.
Och vill tillägga att jag har lagt ner all den verksamhet pga alldeles för mycket att förlora på längden.

Jag var 13 år när jag skaffade mitt första sommarjobb. Plockade jordgubbar för 3l och fick 5kr extra för varje back som man fyllde och lastade in i bilen.
2 år jobbade jag med det. Sedan när jag var 15 och hade moppe så satte jag upp en lapp i affären om att jag gjorde lite allt möjligt.
Jag klippte gräsmattor, häckar, sågade ner träd, klöv ved, städade förråd, skottade snö, städade hus osv osv. Som mest hade jag nog 14-15 tomter att sköta där den största tog 6h att klippa med gräsklipparen.
Sedan med åren började man renoverar maskiner, enklare renovering på hus, kopplade el osv osv. Jag skottade snö i 8h tillomed på julafton, bytte växellåda i -20 minus. Min praktikplats låg som tur var bara 4km bort, men enda färdmedlet jag hade var moppen så spelade ingen roll om det var 20+ och sol eller -20 o snöstorm. Det var bara till att bita ihop och hoppas på att man höll sig på vägen.
Alla maskiner, datorer, telefoner osv osv har jag alltid köpt med egna pengar. Körkortet stod jag själv för också osv.

Så ni som säger att jag är lat. Jag vågar säga att jag har jobbat mer än va många andra i min ålder har gjort. När andra barn i byn sprang och lekte när man var 11 så stod jag stolt i vedbacken och klyvde ved med gammal yx.
Och nej mina föräldrar är inte dåliga som låtit mig jobba och köra i dåligt väder osv osv. Tacksam för det då man har fått lära mig grymt mycket, farsgubben slet som fiskare och morsan jobbar natten för att vi skulle ha det bra.

Men tiderna ändras. Koppla jag el eller jobbar svart idag så åker jag på pottan fortare än jag hinner säga halv sju.
Pendla 45min är väl inget men som sagt så finns det inga jobb. Och jag är ingen person som lämnar folk som behöver hjälp i sticket så flytta det går bara inte.

Jag har alltid fallit på att jag inte har erfarenhet på papper, problemet är ju dock att jag inte kan få det utan jobb.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Gräsklippare, motorer, grus, gödsel ja det mesta har jag kört med detta ekipage
 
  • Moped med släpvagn parkerad framför en byggnad, använd för att transportera olika föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
D danjac skrev:
Gräsklippare, motorer, grus, gödsel ja det mesta har jag kört med detta ekipage
Nu har vi fått bevis för att du kan/vill arbeta!
Tror att du fastnat i ditt negativa tankesätt, tänk på möjligheterna istället för det negativa!

Det är varken lätt eller bekvämt, men det är inte omöjligt...

Va på en föreläsning i personligt ledarskap och fick lära mig att det enda du kan förändra är dig själv!

Antingen sitter du kvar vid köksbordet, tycker synd om dig själv och skyller på allt och alla.
Eller så tar du tag i ditt liv och gör något av det...

Jag tror inte det är omöjligt!
Lycka till!
 
Redigerat:
Grymt! jag är helt säker på att den arbetsviljan du skriver om är tillräcklig för att få något av de jobben som länkats här ovan. Är du beredd att söka de jobben?


Som tidigare sagt - och som arga snickaren säger: Du måste ha en plan!
Du kommer inte få en långivare idag med de förutsättningarna du visar oss, men det betyder inte att det är kört för evigt.

Hinder:
Banken säger nej.
Men vad säger de mer? Kräver de en viss summa? Kräver de en viss inkomst? kräver de..?
Vad ska du göra för att möta deras krav och hur kommer du dit?

Måste du finnas på plats i din boendeort 24/7, måste du finnas där varannan vecka, på nätter? Är du helt hindrad att ta anställning för att du alltid jämt måste kunna rycka ut? (Du behöver inte förklara varför, men NÄR skulle underlätta..)


Min gissning:
Du måste börja med ett jobb, vilket som helst, där du kan spara varenda krona. Kan du inte ta en anställning nu är de nog svårt att ta ansvar för ett företag - då måste man alltid vara tillgänglig och nästan alltid arbeta.
Att ta ett jobb där du pendlar 40-45min 5-6 dagar i veckan är INTE att lämna andra i sticket, det är att styra upp din (och kanske långsiktigt deras) situation.
När du haft det jobbet ett tag kommer du ha lättare att skaffa ett nytt jobb - ett roligare och bättre betalt jobb.

To do list:
- Skriv ner ditt sista inlägg i CV-form
- Be några av de tidigare "kunderna" om att få använda dem som referenser - på din arbetsvilja - inte din tveksamma anställningsform
- Sök ALLA jobb på arbetsförmedlingen inom 1h pendling (INKLUSIVE tim-vik på hamburgerrestauranger och städjobb)
- Spara varenda krona i ökad inkomst jämfört med vad du har nu. (2000 i månaden i 5 år så har du 100 000, =25% av 500 000 )
- Sök alla jobb som verkar roligare och bättre betalda än det du har nu.
- Berätta för alla som känner folk vad du kan och vill - kontakter skapar fler jobb än arbetsförmedlingen!
 
  • Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
Alltså snälla, kan ni sluta tjafsa om jobb hela tiden. Tror ni inte att jag söker jobb?
Jag har sökt jobb sen jag tog studenten. Ändå sitter jag arbetslös. Så uppenbarligen så hjälper det ju inte att bara söka jobb.
Och ni som frågesätter om jag verkligen söker, inom af måste man söka om man ska få ut ersättning.

Lägg ner tjatet om jobb, det var inte det jag frågade om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.