Fortsätter fråga om köksdetaljer;

Det verkar som de flesta som bygger kök eller rustar väljer att placera inbyggnasugn och micro "ovanpå varandra". Vad är egentligen vitsen? Jag kan tycka att micron hamnar så högt upp, jag tänker på när min lilla pojke blir stor och ska värma mat exempelvis....Jag må vara gammeldags, men gör det så mycket att ugnen sitter under spishällen och man får böja sig lite grann...eller

Motiveringar mottages tacksamt! :)
/Monica!?
 
Ja, det kan man undra, fniss, jag tror det är dags för mig att gå till sängs......

Jo, jag minns att jag skulle värma mat i micron hos en kompis som hade den placerad ovanpå ugnen i en "inbyggnadspelare" och jag tyckte det var rätt högt även för mig som "normallång". Min tanke var kanske att ha ugnen där den brukar vara, dvs under hällen och endast ha micron inbyggd och då kommer den att sitta lägre ner, ungefär där ugnen annars skulle sitta............ja, jag vet inte om det blev tydligare, jag kanske får sova på saken och formulera mig bättre imorgon!

Tack för svaret i alla fall!
Go natt!
/Monica!
 
C
Jag kan tänka mig några anledningar:
1. Utrymme. Det är mycket som konkurrerar om det tillgängliga utrymmet i midjehöjd och micron hamnar då oftast lågt på prioritetslistan.
2. Estetik. Ser helt enkelt bättre ut med micron ovanför ugnen.
3. Ventilation. Inbyggnadsmicro brukar behöva en ventilationskanal i bakkant av inbyggnadsskåpet. Dels är detta svårt att få snyggt/praktiskt i ett bänkskåp, och dels kan ju micron och ugnen dela kanal om de sitter i samma skåp.
4. Utformning. Micron saknar ju plåtar/galler som dras ut, och luckan kan inte användas som avställningsyta eftersom den öppnas åt sidan, vilket gör den mindre lämpad än en "traditionell" ugn för placering under midjehöjd.
 
Hej!

Vi har valt inbyggnadsugnar, 2 stycken, där den stora vanliga bara är lite förhöjd mot standard och där micron kommer motsvarande bänkskivans höjd på 90 cm. Det betyder att alla hos oss når upp och kan sköte den själv. Även om det bara är en mindre förhöjning av den ordinarie ugnen så märks det ganska stor skillnad mot den vanliga spisen vi hade tidigare.

För oss blev detta en lösning både för att lätt kunna nå micron men också att vi har en espressomaskin ovanpå micron som är på lagom höjd för mig som är 160 cm.
 
Vi har valt inbyggnadsugnar, 2 stycken, där den stora vanliga bara är lite förhöjd mot standard och där micron kommer motsvarande bänkskivans höjd på 90 cm. Det betyder att alla hos oss når upp och kan sköte den själv. Även om det bara är en mindre förhöjning av den ordinarie ugnen så märks det ganska stor skillnad mot den vanliga spisen vi hade tidigare.



Ja, men det låter ju som en jättebra idé!!

Tack för alla svar så långt!!!!

Ha en bra dag!
 
Om du väljer en ugn med inbyggd mikro spar du ännu mer plats och lagar mat snabbare (lovade säljaren, jag väntar på att få den monterad, Siemens HB86K570S, de har många olika varianter.
 
Har gjort som "Tosca". Halvhöga skåpet till höger är ett inbyggnadsskåp för kyl.
På en hylla överst har vi mikron sedan utdragbara trådbackar med torrvaror m m.
Funkar jättebra. ;)
 
  • DSCN0722_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Monica9 skrev:
Jag må vara gammeldags
Hej!
Vi bygger nytt till våren och vi har också tänkt att gå på den lite mer "gammeldags" linjen. Vi ska ha en vanlig spis Husqvarna Regina Conaisseur Max (alltså varken inbyggd häll eller ugn):
http://www.hemprodukter.husqvarna.se/Produkter3.aspx?prodid=207&catid=13
Eftersom jag är under medellängd så tyckte vi att, som du Monica9 påpekade, att både ugnen och micron skulle komma för högt upp. Vi hade även framtida barn i åtanke...tänk dig att ta ut t ex en mugg varm oboy ur micron som är sitter ovanför ögonhöjd!
Vi ska även ha diskmaskinen i vanlig höjd, även om jag tyckte att det kunde varit bra att fått upp den en bit, men då hade man ju missat den bänkytan, vilket vi tyckte var dumt. Plus att vi väljer att köpa alla vitvaror i vitt, och alltså inte rostritt som verkar vara det populäraste nu, kan också tyckas lite omodernt men vi tror att det håller mest i längden. Sen är det ingen av oss som direkt vill hålla på och putsa på grejerna cirka en gång i veckan   :-?

Kan också tilläggas att vi är 22 och 23 år gamla... ;)

// Hälsningar Sandra
 
Precis, i ett kök med småbarn behöver man inte "central dammsugare" utan >>central högtryckstvätt<<

;D

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.