Hjälp!
kan en total tekniknörd få lite råd av alla kunniga här på forumet...?

Hur löser man TV-"installationen" på bästa sätt. Vill ha 3 TV-apparater, och helst kunna se kanal 1-5 på samtliga.
Parabol? digitalbox? Måste varje TV ha en egen box?

Kan man titta på olika digitala kanaler samtidigt med en box? Samma fråga för parabol?

Kommer det att krävas digitalt system framöver?

Dett är en djungel för en oinitierad ( läs även -intresserad...) Finns det någon klok lösning? ???
 
Lätt är det inte...

Har man inte tillgång till kabel-TV så är satellit enda sättet att ta emot kanal 1-5. Kan man klara sig utan TV 3 (vilket inte är alltför svårt  ;) ) så är marksänd digital-TV ett altenativ (Boxer). Med satellitmottagare kan det dock krävas två programkort (abonnemang) eftersom det är olika programbolag som sänder de olika kanalerna.

Ska du se på olika kanaler samtidigt på de olika TV-apparaterna så krävs det en box för varje kanal som ni ska titta på samtidigt. Har ni en video som ska spela in samtidigt som ni tittar på TV-apparaterna så krävs det en box till den också. (Det finns några enstaka satellitmottagare som har två inbyggda mottagare och alltså kan användas till två TV-apparater samtidigt men de är ju naturligtvis dyrare än mottagare som bara visar en kanal).

Det kommer att krävas digitala mottagare framöver. Redan idag så går det inte att nyteckna abonnemang för analoga satellitkanaler och om några år så kommer de kanalerna vara helt borta. Likadant så finns det planer på att de analoga marksända kanalerna ska tas bort helt och hållet år 2007.
 
Kurre skrev:
Hur kan dom misstro oss ärliga människor?  ::)
/Kurre
Med tanke på att en del av oss ärliga människor gör egna kopior på korten eller piratkort så är det kanske inte så konstigt att vi blir misstrodda ;)
 
För att få någon typ av ordning i härligheten har jag gjort som följer. Kravbild kanal 1-5 likt första frågan vilket tyvärr utesluter Boxer. Direkt efter antenn respektive parabol sitter en förstärkaer om 15-20 dB. Utgångarna från dessa kombineras i en kombiner och går ut i mitt TV nät. I varje uttag har jag anslutningsmöjlighet för Radi, TV, satelit. Jag kan nu placera min mottagare var jag vill i huset. Ett krav från min sida eftersom nedre plan där TV skall stå i dagsläget inte är färdigbyggd. Det där med multipla mottagare är jag lite fundersam till eftersom det kommer att innebära att det finns flera boxar som vill driva dels mikrovågshuvudets blandare samt Diseq switchen. Enklaste vore om man kunde ta emot 1-5 med Boxer och ha flera programkort. Men nu trilskas ju Viasat och tror att de är bäst i världen så då blir det tråkigt...
 
Jag ser ingenting olagligt med den. Själv har jag köpt en från neptunsat.com . Där har de en trådlös cardsplitter, fungerar utmärkt.
 
radubax skrev:
Jag ser ingenting olagligt med den. Själv har jag köpt en från neptunsat.com . Där har de en trådlös cardsplitter, fungerar utmärkt.
Använder du den till digitalparabol?
Blir det perfekt både bild och ljud eller blir det "sådär"?
 
Att använda en cardsplitter förändrar inte bilden på något sätt.

Det man gör är helt enkelt att man förgrenar sitt originalkort till flera mottagare.

Mottagaren kommer inte märka någon skillnad. Boxer eller Canal Digital märker ingen skillnad.

normalt så är det en kabel mellan varje "dummy kort" som sitter i mottagaren och huvudenheten med originalkortet. Det smarta sättet är ju att man gör en trådlös dito, vilket neptune har gjort.

Det finns även riktigt sluga system där originalkortet finns någon annanstans geografiskt och data utbytes genom internet.
 
Hej på er, och ursäkta en okunnigs frågor...

Jag bor i villa, två våningar, källare & vind, 150 kvm boarea, byggt -28. Ligger i Stockholm.
Har boxerabbonemang och en billig Forcebox.
Vill naturligtvis inte betala två gånger för samma sak.

Skulle det fungera att:
*Köpa en cardsplitter och sätta typ i trapphallen.
*Använda ett kort i gamla boxen.
*Köpa Dreambox 500 T (jag vet att viss programmering krävs).
*Sätta ett kort i den boxen.
*Koppla dreamboxen till en dator.
* ev skaffa ytterliggare boxar för tv i kök, källare etc.

Räcker signalens 15 meters radie även genom bjälklag etc?
Är alla delar kompatibla?



 
I teorin går det säkert utmärkt, men den här typen av hack/reverse engineering prylar byggda av 3:e part har av naturliga själ en risk. De har säkert inte provats med merparten boxar. Timing fel? Klarar den boxar med både 3.3V och 5V kort gränssnitt? etc.

15m är inte speciellt mycket, men eftersom man inte kan se uteffekten på prylarna och/eller vet hur antenn etc är utformat, så är det svårt att säga något om. Fast 15m genom träbjälklag är rätt lite.

EDIT: 15m skall det vara och inte 15M (mega)
 
TLovskog skrev:
I teorin går det säkert utmärkt, men den här typen av hack/reverse engineering prylar byggda av 3:e part har av naturliga själ en risk. De har säkert inte provats med merparten boxar. Timing fel? Klarar den boxar med både 3.3V och 5V kort gränssnitt? etc.

15M är inte speciellt mycket, men eftersom man inte kan se uteffekten på prylarna och/eller vet hur antenn etc är utformat, så är det svårt att säga något om. Fast 15m genom träbjälklag är rätt lite.
Jag undrar vilket område det är jag kan tänkas ha samma kunskapsnivå inom som du Thomas, för du är GRYM!
Troligen inget :(

Blir det bättre av att använda mer konventionella boxar än Dreambox?

Om man sätter splittern så att det i alla fall i teorin finns "fri sikt" till mottagarna (förutom någon vägg eller två) så kan det fungera, eller???

Vad är oddsen för att det fungerar?

75% - kan vara värt att chansa
25% - då känns kostnaden lite för hög om det inte funkar...


Om kostnaden är 1500 så blir ju riskkostnaden
0,25*1500 resp 0,75*1500 dvs 375 kr resp 1175 kr.

För 375 - värt risken
För 1175 - inte värt risken
Enligt mina personliga värderingar.

(För att bidra LITE inom NÅGOT område...)
 
Alltså, nu måste jag hoppa in i diskussionen. Jag skall snart sparka igång ett nybygge och har rivit mig i skallen angående det här med TV. Jag vill ha två apparater i huset (en till vuxna och en till barn) med möjlighet att titta på olika kanaler.

Om jag inte missförstått inläggen här så ser det ut som att det går att lösa med en vanlig parabol, ett abbonemang och två mottagare om man skaffar trådlös cardsplitter? Då kanske jag inte heller behöver bry mig om att installera en antenn?

TV-apparaterna kommer att stå på samma plan men med cirka 15 meter och några innerväggar mellan

Funkar detta??
 
T
Någon som provat "cardsplittern" ?

Det som slår mig är att de 2 frekvenser som den kör på dels ligger i samma frekvensband som en del trådlösa stereohörlurar och ganska nära GSM-bandet, som är väl känt att skicka ut div "spikar".
( med tanke på om man bor i tätbebyggda områden med div sändare omkring sig)

Sen funkar den inte på Viasat där kortet matchas mot mottagarens serienummer-alltså måste man då även lyckas med att "döpa om" sin mottagare, någon som lyckats med detta ??
 
Peda_p

du måste ha specialla microvågshuvuden med dubbla utgångar för att kunna se på olika kanaler på de olika mottagarna
 
PA skrev:
För att få någon typ av ordning i härligheten har jag gjort som följer. Kravbild kanal 1-5 likt första frågan vilket tyvärr utesluter Boxer.
Varför skulle det utesluta Boxer??? Kör med Boxer hemma och jag har TV3. Inga problem alls, är det nåt jag missat???
 
TzeroX skrev:
Varför skulle det utesluta Boxer??? Kör med Boxer hemma och jag har TV3. Inga problem alls, är det nåt jag missat???
när frågan skrevs (2003) ingick inte tv3 i boxers utbud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.