Hej!
Jag fick problem med tömningen av tvättmaskinen så öppnade skruvlocket vid pumpen för att se om något fastnat i nålfällan (vilket det hade). När jag nu ska skruva tillbaka locket så får jag det inte att sitta tätt, det känns inte som att det gängar korrekt, kan skruva hur länge som helst. Hur ska jag göra? Allt ser helt ut.

Tacksam för all hjälp.
 
L
Det går inte in botten , sitter det något kvar där som kommit i spåret
Det sitter även packning Svart där , så kanske du måste trycka in den lite hårda , då den kärvar lite och ska täta eller så får du vrida filter ett halvt varv så det går in ordentligt
 
L Liteavvarje skrev:
Det går inte in botten , sitter det något kvar där som kommit i spåret
Det sitter även packning Svart där , så kanske du måste trycka in den lite hårda , då den kärvar lite och ska täta eller så får du vrida filter ett halvt varv så det går in ordentligt
Jag fick till det genom att trycka mer :)

Tack för hjälpen!
 
A
Det är alltid packningen som blivit för stor.
Enklast är att byta placen dvs insatsen så får man en somär lätt att öppna o stänga.
Jag har jobbat mycket med dessa cylinda maskiner och kan de utan och innan till.
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Jag plockade ut vår igen igår, Själva locket är ju bara fastsnäppt i "insatsen" så jag fick ju förstås locket i handen och fick pilla en lång stund med böjda verktyg för att få ut själva insatsen. Det är en massa grus och tvättmedelsrester som blir som betong där inne. Hoppas det går att köpa reservdelar för jag vet inte om jag lyckas få ut den igen utan att den går sönder nästa gång pumpen stannar av något objekt i propellern. Jag skrapade ren insatsen för att det skulle gå att få in den så långt att yttre locket tog gänga så nu går maskinen ett tag till. Den är 16 år vid det här laget. :)

Bonus:
Jag fick förresten byta drivrem på torktumlaren (TK40) som är lika gammal förra helgen. Jag passade på att byta stödrullana också. De var båda fina fortfarande men den ena hade hjulet krängt av från lagret. på. Märkte att lagret till trumman gick knackigt och borde förstås köpt ett sådant när jag ändå höll på. Nu fick jag möjlighet att se vad det är för lager, SKF 6202-2Z Explorer, som är ett standardlager för 49 kr och inte 299 som reservex tar. Men jag måste ju skruva isär nästan allt igen...
 
Redigerat:
electroluxaren skrev:
Det är alltid packningen som blivit för stor.
Enklast är att byta placen dvs insatsen så får man en somär lätt att öppna o stänga.
Jag har jobbat mycket med dessa cylinda maskiner och kan de utan och innan till.
Hej!
Vilken är placen? Är det den lilla insatsen du menar eller hela stora som sitter fast med en skruv i en röd flärp?
Vi har gjort precis som Benno i tråden och nu småläcker det från rensluckan….
Tack om du eller någon annan vill svara
Anna
 
A
K Kollomanen skrev:
Hej!
Vilken är placen? Är det den lilla insatsen du menar eller hela stora som sitter fast med en skruv i en röd flärp?
Vi har gjort precis som Benno i tråden och nu småläcker det från rensluckan….
Tack om du eller någon annan vill svara
Anna
Den röda ringen är reserv öppning av luckan, skruven håller bara den röda ringen.
Placen är insatsen, enklast och billigast att köpa ny, om du har kalkhaltigt vatten så kör en avkalkning det hjälper
 
electroluxaren skrev:
Den röda ringen är reserv öppning av luckan, skruven håller bara den röda ringen.
Placen är insatsen, enklast och billigast att köpa ny, om du har kalkhaltigt vatten så kör en avkalkning det hjälper
Tack för svar!
Delen på bilden menar du då? Reservdel till tvättmaskin, specifikt en nätfilter till Cylinda tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle föreslå att man tar ut insatsen lite då och då och gör rent. De samlas "grus" från tvättmedlet som gör att insatsen kärvar fast. Tog ut den nu pga stopp i slangen och då gick det ganska lätt. Förra gången jag tog ut den var i maj 2022. Då satt den stenhårt så locket lossnade från insatsen, som jag till slut lyckades få ut med hjälp av verktyg. Det var då några år sedan senast då så mycket avlagringar hade bildats. Det går förstås att köpa en ny insats som här ovan, men insdan av pumpen behöver ändå rengöras ibland om man inte köper alltihop nytt. 1019 kr för en pump idag.
 
Redigerat:
A
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag skulle föreslå att man tar ut insatsen lite då och då och gör rent. De samlas "grus" från tvättmedlet som gör att insatsen kärvar fast. Tog ut den nu pga stopp i slangen och då gick det ganska lätt. Förra gången jag tog ut den var i maj 2022. Då satt den stenhårt så locket lossnade från insatsen, som jag till slut lyckades få ut med hjälp av verktyg. Det var då några år sedan senast då så mycket avlagringar hade bildats. Det går förstås att köpa en ny insats som här ovan, men insdan av pumpen behöver ändå rengöras ibland om man inte köper alltihop nytt. 1019 kr för en pump idag.
Gruset är nog kalk annars skall du minska byta tvättmedel. Avkalkning brukar gör susen
 
A
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag skulle föreslå att man tar ut insatsen lite då och då och gör rent. De samlas "grus" från tvättmedlet som gör att insatsen kärvar fast. Tog ut den nu pga stopp i slangen och då gick det ganska lätt. Förra gången jag tog ut den var i maj 2022. Då satt den stenhårt så locket lossnade från insatsen, som jag till slut lyckades få ut med hjälp av verktyg. Det var då några år sedan senast då så mycket avlagringar hade bildats. Det går förstås att köpa en ny insats som här ovan, men insdan av pumpen behöver ändå rengöras ibland om man inte köper alltihop nytt. 1019 kr för en pump idag.
Gruset är nog kalk annars skall du minska byta tvättmedel. Avkalkning brukar gör susen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.