Hej alla goa!
Köpt ett modulhus med oinredd övervåning.
Håller på med att få ordning på övervåningen men har problem när det kommer till badrummet. Övervåningen har lättbjälkar där allt kommer upp i och ska nu dra avloppsrör för badkar och handfat. Jag har reglat upp golvet och förstärkt balkarna för att klara med kilon då badrummet blir ganska stort.
Nu till frågan jag fattar inte hur jag ska få ner avloppsrören då det känns så trångt eller finns det mjuka avloppsrör?
 
Du har alltså tänkt dra avloppet tvärs genom balkarna? Har du nåon skiss på hur det hela är tänkt?
 
Bild av träbjälklag och isolering med ett rör och kablar som passerar genom, utmaning med snäv vinkel för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bernieberg Bernieberg skrev:
Du har alltså tänkt dra avloppet tvärs genom balkarna? Har du nåon skiss på hur det hela är tänkt?
Så här ser det ut ungefär och jag behöver gå igenom totalt 2 m typ men för att få ner röret känns det som vinkeln blir för snäv för att få igenom det enkelt
 
Ja det blir svårt att trä in några längre längder. Man får pyssla ihop det med småbitar och muffar. Alternativt jacka ur och lägga ned uppifrån. Både urtag och hål har påverkan på bjälklagets bärighet och kräver åtgärder för att förstärka.Träguiden har en del info i den frågan.

Har du någon ritning på hur du har tänkt att badrummet ska se ut? Där placering av avlopp och bjälklagets riktning framgår. Mer info ger bättre tips.

Fundera på om detta är enda sättet. Skulle det vara helt omöjligt att ta sig ned med en ny stam i ett schakt? Kanske kan ett alternativ var att gå i väggen runt till befintlig stam? Blir tjocka väggar dock.
 
Ritning av ett badrum med planerad avloppsdragning för handfat och badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här vill jag ha det och avloppet kommer upp nästan mitt i rummet.
Och behöver ju gå rakt fram för handfat och en avstickare för badkaret. Vilket blir rakt igenom reglarna håltagningen är inte problemet utan mest att det blir massa skarvar typ. Vore ju smidigt om det fanns några mjuka avloppsrör eller mer böjliga...
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja det blir svårt att trä in några längre längder. Man får pyssla ihop det med småbitar och muffar. Alternativt jacka ur och lägga ned uppifrån. Både urtag och hål har påverkan på bjälklagets bärighet och kräver åtgärder för att förstärka.Träguiden har en del info i den frågan.

Har du någon ritning på hur du har tänkt att badrummet ska se ut? Där placering av avlopp och bjälklagets riktning framgår. Mer info ger bättre tips.

Fundera på om detta är enda sättet. Skulle det vara helt omöjligt att ta sig ned med en ny stam i ett schakt? Kanske kan ett alternativ var att gå i väggen runt till befintlig stam? Blir tjocka väggar dock.
 
På vilket håll i bilden löper golvreglarna? Vad avser rektangeln med ett kryss?

Tror inte att det finns någon vettig lösning med flexibelt rör dessvärre...
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
På vilket håll i bilden löper golvreglarna? Vad avser rektangeln med ett kryss?

Tror inte att det finns någon vettig lösning med flexibelt rör dessvärre...
Det är duschen
 
Du skriver att det är ett "modulhus" och jag antar att du menar ett fabrikstillverkat hus av standardutförande, från någon etablerad hustillverkare.
Vilken tillverkare, vilken husmodell?

Har du kontaktat hustillverkaren för att få info om hur de har tänkt och ritat huset för att övervåningen skall kunna inredas på ett enkelt och förnuftigt sätt?
 
B Ballarur skrev:
Det är duschen
Och golvreglarna?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du skriver att det är ett "modulhus" och jag antar att du menar ett fabrikstillverkat hus av standardutförande, från någon etablerad hustillverkare.
Vilken tillverkare, vilken husmodell?

Har du kontaktat hustillverkaren för att få info om hur de har tänkt och ritat huset för att övervåningen skall kunna inredas på ett enkelt och förnuftigt sätt?
Det är ett hjältevadshus spira 175
Det finns en tanke hur man ska kunna ha det men vi ska bygga lite större. Deras lärrbalksreglar ville vi förstärka från 60-60 till 30-30 men deras tanke är också att gå igenom balkarna med avloppet.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Och golvreglarna?
Dom går på tvären.
 
Spontant tänker jag att du borde kunna förlägga alla balkgenomföringar nära ytterväggen till vänster i bild. Där är böjmomentet på bjälklaget lägst så måste man gå genom balk är det gynnsammast där. Finns andra på forumet som är duktiga på dimensionering inom bygg och kan föreslå detaljlösning, kanske behöver även tvärkrafter kontrolleras.

Sitter de extra golvreglarna för cc300 redan på plats? Annars kan man dra avloppet samtidigt så är det cc600-bjälklaget som begränsar hur långa längder man får dit.
 
Vad är takhöjden i bottenvåningen?
Jag tänker att det kanske skulle gå att dra ledningar under bjälklaget, om det inte gör alltför stort intrång på rummet under.
 
Löste det genom att svära sig tokig och svettas som en gris... men de löste sig
 
Du får bjuda på en bild på resultatet! Alltså inte på en svettig gris :)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.