@TobiasL

Vår filterlampa hade också blinkat ett tag och jag gjorde slag i saken och bestämde mig för att byta ut det. Beskrivningen i bruksanvisningen är något luddig och det står att man ska vrida filtret medsols för att ta loss det och motsols för att sätta in det. Medsols fungerar utmärkt, motsols är en helt annan historia....
Efter en stunds irriterande motsträvighet bestämde jag mig för att sätta "hårt mot hårt", och valde helt enkelt att sätta in det gamla filtret igen (vem behöver filter egentligen i Sverige som har världens bästa vatten?!?), sket i att skruva åt något håll utan tryckte bara upp filtret i hållaren och vek in det. Larmade sedan av filterlarmet genom att hålla knappen för vanligt vatten intryckt i ca 5 sek (tack! för tipset ovan). Voila! Funkar som en klocka sen dess. Onödigt att köpa filter alltså när man kan återanvända det gamla..... ;)
 
Norrlandstös vet att tråden är gammal nu men kände jag var tvungen att bara tala om att har du otur så kommer filtret att spricka på grund av utnötning och då har du istället en eventuell vattenskada :(. Jag vet för jag gjorde samma sak som dig och efter 3år med original filtret så sprack det och det sprutade vatten hejvilt lyckligtvis var jag hemma och hörde när det hände så vart inget mer än att fort torka upp en massa vatten och en tankeställare.
 
Till våran kyl så var det så att det medskickades ett filter som var av nyare modell än det som var monterat vilket medförde att det inte passade mär vi försökte byta. Det blev en garanti åtgärd och en förvånad reparatör som inte heller kunde förklara hur det kunde vara helt fel filter monterat mär kylen lämnade fabrik.
 
Till min kyl följde det med en "istället för filter" plastbit. Dvs behöver inget filter.
 
Vi hade en likadan kyl i vårt hus vi sålde för ett år sedan. Vi hade också stora problem med kolsyran i början och hade tre reparationer. Den sista så bytte han ut hela grejen och jag sade åt dem att de får ta med kolsyrepatroner själva eftersom reparatörerna hade tömt två med tester tidigare. Efter utbytet fungerade det men han justerade in någon ventil som man inte själv kommer åt också.

Kolsyrepatroner köpte vi på Hemma butikerna (två stycken) och jag tror de kostade runt 300 kr. Att byta en patron där kostar 110 kr tror jag det är och man får var tionde gratis med stämpelkort.

Filter behöver man inte byta om man har kommunalt vatten eller bra brunnsvatten!
Låt filterlampan lysa bara. Annars skruvar du ur filtret och stoppar i samma igen så slocknar den ett tag.

//Anders
 
J jerk skrev:
Fast nu har det gått ett tag och vi har blivit mer van med hur vi bäst skall använda kylen och dess patroner. Vi har skruvat ner kolsyretrycket till min och nu fungerar kylen mycket bättre, vi har inte märkt av att kolsyrade vattnet tagit slut på mycket länge. Vi hade för högt tryck tidigare så det började spotta och spruta efter ca 1,5 liters tömmning, det problemet har vi inte längre med bibehålet kolsyrat vatten.
Har exakt detta problem. Efter drygt 1l tömning börjar det spotta och blåsa kolsyra. Har alltid tyckt att det är riklogt kolsyrat. Går det alltså att justera? Hur? Står ej i manualen. Husqvarna/Electrolux.
 
A
Oftast är det difrentsierings ventilen som gett upp.
Om nu inte vattentrycket till skåpet är väldigt högt.
De första modellerna har ingen justering.
Justering eftermonterades på problemskåpen
Om du har justering så ser du en vit axel med uttag för spårskruvmejsel brevid kolsyreflaskan.
Justeringen är mycket känslig max 1/20-dels varv åt gången
 
  • Gilla
Cingar
  • Laddar…
Tack för svar! Skåpet är från 06-07 och ingen justering finns.
Allt funkar fint även kolsyran. Det enda är att man kan bara tömma drygt en liter kolsyrat, sen börjat det spotta och fräsa och så måste det "vila" ett tag. Har aldrig fattat varför det blir så. I övrigt fungerar allt perfekt, men om man kunde få lite mindre kolsyra skulle jag vilja det. Har inte märkt att det skulle gå åt ofantligt mycket kolsyra heller, men det är rätt mkt kolsyra i vattnet.

Vattenflödet när man tappar utan kolsyra är ganska fjuttigt. Ingående vattentryck vet ej, men det är kommunalt vatten. Säkert 4-5 bar eller något sånt.

Råkade dubbelposta i annan tråd där du svarade att justeringen går att eftermontera, men att den är för högt vattentryck? Påverkar det ändå kolsyrenivån menar du? Kan jag testa att bara strypa inkommande kran en aning?
 
Har tittat på vattensystemet och funderat. QR2519FX.
Röd = vatten
Blå = kolsyra
Grönt = vatten eller kolsyrevatten ut.
Teknisk skiss av vattensystem med röda, blåa och gröna ledningar för vatten och kolsyra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser ut som att vattnet går igenom förfilter och utbytesfiltret, sedan rakt in i en tank. Därefter via Y-koppling till en av dispenser-ventilerna och in till difftrycksventilen. Utan kolsyra.

Difftrycksventilen ser ut att skicka ut vatten och kolsyra i separata slangar, som sedan möts i en Y-koppling. Därefter går det iväg nånstans, kanske in i en tank som inte syns på bilden (förklarar varför man måste spola > 1l vatten om kolsyran tagit slut).

Detta förklarar inte för mig varför det börjar spotta och fräsa om man tömmer >1l kolsyrat vatten. Vad är det jag inte förstår ang. diffventilens funktion / kolsyrningsprocessen?
Med en separat sodastreamer kolsyrar man ju alltid vatten i en instängd tank, inte i "realtid" så att säga. Har det något med saken att göra?

Är också lite putt för stora plastkåpan inuti kylen som döljer alltihop ser ut att sitta med snäppfästen (dock en skruv bakom filtret) men den sitter som berget. Hade varit kul att titta in hur det ser ut.
 
A
Två tankar en för kolsyrat o en för okolsyrat
Det är inte samma princip som sodastream
Därför blåser kolsyran ut.
Har talar vi om en karbonering där vattnet naturligt tar åt sig kolsyran.
Tror diffventilen att vatten trycket är högt ökar den oxå kolsyran dvs det blir för mycket.
Under stecket med 4 finns ett streck som visar en steckad figur, det är ventilen man ställer inkommande vattentryck med.
Kåpan hänger bara i bakkant förutom skruven
Ta bort skruven och lyft lite på kåpan så är den nästan lös.....
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Tack! Då är allt som det skall.
 
electroluxaren skrev:
Två tankar en för kolsyrat o en för okolsyrat
Det är inte samma princip som sodastream
Därför blåser kolsyran ut.
Har talar vi om en karbonering där vattnet naturligt tar åt sig kolsyran.
Tror diffventilen att vatten trycket är högt ökar den oxå kolsyran dvs det blir för mycket.
Under stecket med 4 finns ett streck som visar en steckad figur, det är ventilen man ställer inkommande vattentryck med.
Kåpan hänger bara i bakkant förutom skruven
Ta bort skruven och lyft lite på kåpan så är den nästan lös.....
Har du någon teori om varför vi får ut vanligt vatten, men inget kolsyrat vatten?

När jag tar vatten hörs det tydligt att ett relä klickar och magnetventilen öppnar/stänger, men när jag väljer kolsyrat vatten så klickar det i reläet, men inget mer... det kommer endast väldigt lite okolsyrat vatten ur munstycket då.
 
A
K knotis skrev:
Har du någon teori om varför vi får ut vanligt vatten, men inget kolsyrat vatten?

När jag tar vatten hörs det tydligt att ett relä klickar och magnetventilen öppnar/stänger, men när jag väljer kolsyrat vatten så klickar det i reläet, men inget mer... det kommer endast väldigt lite okolsyrat vatten ur munstycket då.
Kolsyretuben är väl slut.
Annars är det diftryckventilen som är slut.
Om du har ett nyare skåp är det karboniserings pumpen som är slut
 
electroluxaren skrev:
Kolsyretuben är väl slut.
Annars är det diftryckventilen som är slut.
Om du har ett nyare skåp är det karboniserings pumpen som är slut
Nja, kolsyran är uteslutet!

Difftrycksventilen verkar ju vara ett vanligt fel om man läser lite.

Hur vet jag om jag har ett nyare skåp, serienummer 922xxxxx något. Det finns justering för kolsyran inne i skåpet.
 
A
Då har inte det nyaste
Så kan det vara difftrycks ventilen
 
  • Gilla
knotis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.