Jag har en idé om att göra ett soffbord med plank och behandla med järnvitriol ala bilden.

bild2.jpg

Men jag är lite lat och har dåligt med tid och plats och massa andra undvikande ursäkter, så jag kikar på att köpa ett begagnat massivt träbord och slipa av och behandla.

Jag vet hur det blir med furu, som bilden. Och har läst att ek blir svart. Men hur reagerar valnöt tro?

Eller slipa och betsa med silverbets endast kanske är bättre?
 
L
Järnvitrol kommer att färga av sig länge , det ligger som yta och rinner av lite , blir brunt på annat virke när det rinner ner i samband med väta , troligtvis även på kläder , kanske inte så bra att ha på ett bord
 
L
Järnvitrol kommer att färga av sig länge , det ligger som yta och rinner av lite , blir brunt på annat virke när det rinner ner i samband med väta , troligtvis även på kläder , kanske inte så bra att ha på ett bord
 
Det var en bra synpunkt. Tack.
 
H
cederbusch cederbusch skrev:
Det var en bra synpunkt. Tack.
blir snyggt rostfärgat på betongsockel
 
Jo det vet jag. Har behandlat ett uthus och en gäststuga med vitriolet. Blev rostigt som sagt på betongplattorna som låg längs med kanten. Tänkte dock inte på att det färgar av sig längre. Inser ju det nu när jag ser hur det runnit ner från fasen.
 
Haha. Busted!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.