Jag skrev detta inlägg i Isoleringforumet, men det verkar passa bättre här så jag flyttade det hit.

Jag har kollat runt efter isodränskivor och sett att det finns olika tillverkare, som alla verkar likvärdiga.

Isodrän www.isodran.com
Pordrän www.pordran.se
Fuktisol www.fuktisol.se
Fuktspärrteknik Opti drain www.fuktsparren.se
Jackon Jackopor dräneringsskiva (Jackodrän) www.jackon.se

Nån som vet om det finns fler?

Jag har kollat upp priserna med återförsäljarna ännu, men några prislistor på näter indikerar priser på 120-150 kr/m2.

Nån som vet vilken som är billigast? Finns det ingen byggmaxvariant? De har ju en t ex Platonmatta-kopia för småpengar jämfört med Platons pris.
 
Jag har också kollat runt en del och hittat ett par leverantörer till:

Dränisol: http://www.thermisol.se

Sundolitt: http://www.sundolitt.se

Tycker dock att det finns skillnader mellan de olika alternativen. Vissa har rullat EPS-kulorna i gummi (bitumen / latex) innan de limmat ihop dem för att inte vatten ska stanna kvar i dem. Några kör med skurna kanter och andra har tillverkat skivorna i rätt storlek på en gång.

Det skiljer också i dukarna som används. Optidrains duk släpper inte igenom vatten utifrån vilket alla (?) andra gör. Mitt hus står på gammal sjöbotten vilket innebär tät lera som binder vattnet duktigt. Att fylla tillbaka med sådan lera rekommenderas inte enligt thermisol. I så fall skulle jag sätta ett tätskikt (platon) utanför dränisolen. Tårta på tårta eller ???
 
Ja, Themisols skiva Dränisol verkar vara av samma typ som de jag räkande upp, alltså uppbyggd av cellplastkulor med hålrum emellan. Den ska jag kolla närmare på.

Däremot tycker jag att Sundolitts Dräneringsskiva SDF är en annan grej eftersom de kör med hela skivor med spår i. Jag har sett att det finns fler än Sundolitt som har den typen av skivor, men jag har inte hört om någon som använt dem.

Själv är jag inställd på Isodräntypen, skivor uppbyggd av glest sittande kulor alltså.

Jag har sett att Fuktspärrteknik har en tät duk till sina skivor. Det borde väl funka på samma sätt som om man sätter platon ytterst. Tycker även jag att det verkar vara tårta på tårta. Ska man sedan fylla med kapillärbrytande sten, typ singel, utanför den?

Nån som har några priser förresten?
 
Jag har en offert från i höstas på Isodrän 100 mm: 168 kr/kvm.

Återkommer med mer så småningom.
 
Vad var det för fel på Jackon?
 
Sedan kollade jag på Genevads.
http://www.genevads.com/extra/page/?action=page_show&id=17&module_instance=1

Plattorna är dock 1200x600. Lite dumt kanske. Kostar iaf. 92kr/kvm.

Lokala isodränåterförs. skulle ha över 250kr/kvm.

Själv har jag väldigt bra mark. Sand intill huset. Torr fin mark. Anledningen jag gräver är för att fixa dagvattenledningen, och isolera.

Grannen valde Jackon, därav min fråga angånde dess uppbyggnad. Jag tycker den såg helt OK ut. Dock har jag inte allt för mycket erfarenhet om hur det SKA se ut.

MVH
Magnus
 
Vad tror du om det då? Onekligen helt OK priser, nackdelen är att det blir massa skarvar :(
 
Det Isodrän priset lät dyrt tycker jag. Jag fick följande för 22.000kr om man tar bort fraktkostnaden:

22,5kvm 1000x750x100 skivor som tål extra högt marktryck
82,5kvm 1000x750x100 skivor för normalt marktryck
52 meter dränrör
10st flexböjar till dränrör
Inspektionsrör med brunnslock och t-koppling
375kvm duk
150st isolerhållare
50 meter täcklist
400st spikpluggar
6st patroner byggsilikon

Det är 209kr/kvm inklusive allt du behöver. Jag kan även säga att mitt blev lite dyrare eftersom jag har så pass djupt vid min källarvägg. Nånstans mellan 150-170kr/kvm låter rimligt för bara vanliga skivor utan tillbehör.
 
Jag har just fått en offert från Garantientreprenad AB på Optidrainsystemet:


101,25 kvm Optidrain 100 mm
135 st Megaplugg (ja de heter så...)
1 rulle Opti-webduk
4 st hinkar flytmembran
50 m täcklist
4 tuber Butylmassa
50 m glidskydd
1 pkt spikplugg

103 kr/kvadrat inkl moms

Verkar vara ett riktigt bra pris enligt min mening.
 
Det skall jag se över. Låter grymt billigt.
 
Nu har jag också börjat kolla.

Pordrän var billigare än Isodrän och det verkar ju vara exakt samma sak (rätta mig om jag har fel!).

Ang. Optidrain och deras täta duk, vad tror ni om det?

Sen en sista fråga, hur tjockt skall ni ha? Är det någon mer än vi som har gjutit väggarna (dvs dålig isolering jämfört med leca) och hur tjocka skivor har ni tagit då?
 
Hittar inte Optidrain. Länk?
 
Ok - Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.