P Pysslarn skrev:
Om du sätter en sarg på bänken, kant i kant med bänkskivan kan du klämma fast ämnet mot den. Då klarar du dig med två tvingar

//Ronnie
Det är en inte så dum vidareutveckling. Värt att fundera på.
 
Då hade jag satt en fast kloss på sargen i framkant som ämnet kan stödjas mot. Givetvis förutsatt att man inte hyvlar långa ämnen... Och ev några hål för rundstav för att minska belastningarna nedåt när man hyvlar. Då får ämnet stöd och tvingarna håller enbart ämnet fast mot sargen.

Alternativt ett enkelt Moxon Vise:

https://www.canadianwoodworking.com/plans-projects/build-moxon-vise
 
Redigerat:
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Är övertygad om att två tvingar är mer än nog för att hålla ett ämne fast nog för hyvling med hänsyn tagna till horisontella och vertikala krafter. Så stora krafter genererar inte handhyvling.

I en traditionell hyvelbänk av Sjöbetgstyp är det framtången med en skruv (låt vara grov) som skall hålla ämnet på plats vid motsvarande hyvling. Med två tvingar mot en sarg lär man flytta bänken innan tvingarna släpper taget, förutsatt att de inte är av Julagummi eller annat mög.

I mitt garage hade jag en plattform över trappan ner till källaren som jag höll uppe på ena sidan med tre rejäla tvingar i en "trappspaljé", helt stumt och stadigt. Satt som berget, klev runt på den utan minsta betänkligheter och det beror inte på att jag är dum i huvudet.

Säger inte att mitt förslag är bäst men är det bra tvingar och man drar åt dem tillräckligt behövs säkert inte mer för hyvling.

//Ronnie
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Det blev en del förslag värda att fundera på.

Moxon Vise gillar jag... :)
 
Ett universal trix för att spänna är dubbla kilar som man slår i från 2 håll,
Borra hål för rundstavspluggar (sopskafft) på lämpliga ställen att kila mot
Även bra att göra limknektar på detta sätt- 2"4" med hål/dm
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.