jag har sedan ett drygt år en värmepumpstumlare från bosch med automatisk rengöring av kondensorn.

Tumlaren har sedan start varit ansluten till avloppet vilket har fungerat fint.

Nu har den plötsligt börjat fylla kondensvattentanken. Jag har provat att sätta avloppsslangen i en hink och en del hamnar där. Men mycket verkar stanna i tanken.

Vad kan vara fel? Något som ska göras rent/rensas?
 
Åsa Lund
Låter som nåt filter nånstans som ska göras rent?
 
T
Om nu slangen till avloppet är korrekt installerad, vilket jag förutsätter eftersom det har fungerat tidigare och en del vatten kommer vidare skulle jag rekommendera dig att plocka loss ena sidan på torktumlaren och kolla för det låter som att det ligger en "plugg" av ludd i kanalen ner till avloppsslangen eller rent av i slangen. Då bygger det upp i behållaren för avloppspumpen och den kommer att börja pumpa upp vatten i kondenstanken. Kan vara ett problem med självrengörande kondensatorer. Annars kan nivåbrytaren i uppsamlingskärlet vara kass. Det brukar du höra om avloppspumpen går non-stop
 
Jag har kört igenom en dragfjäder genom slangen och den verkar vara helt ren.

Pratade med Bosch som sa att det kommer vatten i tanken för att användas till rengöring av kondensorn. En gång nu larmade maskinen för full tank - sedan dess har jag manuellt tömt tanken varje gång. Ska se om den fylls till larmnivå igen eller om det var en tillfällighet.

Tack för era tips så länge!
 
Hej har samma problem här har du löst problemet snälla ;(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.