Nu då vi bott några månader i vårt nya hus har vi upptäckt ganska många fel,bl. bubblor i tapeter,sättningar,sprucken matta i badrum osv.
Har kontaktat ä-hus men inte fått nåt svar därifrån(mejl)
Borde man få till en ny besiktning snarast eller ska man vänta till garantibesiktningen?
(1 år efter inflytt)
 
Vi gör så att vi tar allt på en gång vid 2 års besiktningen, känns som om det är lika bra att ta allt på en gång.
 
Snailman
Jag vet ju inte vad ni menar med sprucken matta i badrum, men om det är risk för vattenskador skulle nog jag informera husbyggaren, och se till att jag har bevis på det, om de väljer att vänta och vattenskador har uppstått så är det nog risk för att man får stå för dem om man inte talat om det snarast.
 
Jo det är nog bra att ring å kolla. Tryck i lite transparent silicon medans ni väntar, det kan ju ta ett tag...
 
Om felen inte äventyrar husets goda bestånd (som kanske dock sprickan i mattan kan göra) kan det var lämpligt att vänta med åtgärder och få med allt på en gång. Det kan ju även framträda flera fel.
Reklamera dock felen skriftligt så snart de framträder.

När sedan garantitiden är på väg att gå ut (två år efter slutbesiktningen) skall du i god tid dessförinnan kontakta en certifierad besiktningsman och be honom kalla till en garantibesiktning. Acceptera inte att någon från entreprenören genomför besiktningen då besiktningen skall utföras med opartiskhet.
 
Mja en liten miss av mig..mattan ska man nog kolla upp så det inte blir några större vattenskador, men resten kan vänta.
 
Den här 2-årsbesiktningen ni pratar om... Det tar man alltså inte med Älvsbyhus, de har inget o göra med den besiktningen eller? Hur går det till? Är det bara om man hittat fel besiktningen den skall göras?

Tell me...

/Maria
 
Jo, naturligtvis skall Älvsbyhus, som jag fattat är entreprenören som åtminstone uppfört huset, eventuellt även. grunden, kallas.
Har du själv upphandlat grunden av annan entreprenör på ett separat avtal skall även denne kallas.

Uppge för besiktningsmannen vilka som är entreprenörer så kallar han dem.

Garantibesiktningen är således en avstämning av vilka fel som framträtt under garantitiden och som entreprenören har ansvar för. Entreprenören har sedan två månader på sig att åtgärda de fel som berör honom.

Har du inte hittat några fel, eller det bara är några mindre odiskutabla fel kan du kontakta entreprenören och, kanske utan att någon besiktning genomförs, komma överens om åtgärder. Du sparar ju då kostnaden för besiktningen, ca. 3-5 000 kronor.

Besiktningen är inte obligatorisk. Finns inga fel behöver ingen besiktning göras.
 
Jag var lite otydlig. Min fråga var igentligen det att om inte jag beställer besiktning så
hör jag inte heller något från Älvsbyhus?

/Maria
 
Nej, det är du som initierar och betalar en garantibesiktning.
Begär du ingen besiktning hör inte entreprenören av sig.
 
Har någon av er knarrande golv i erat Älvsbyhus? Hur har detta blivit åtgärdat? Vad har Älvsbyhus sagt om saken?
Vi har en bit knarrande golv utanför badrummet.

/Maria
 
Samma här och på precis samma ställe!
Hur gör man med spruckna tapeter? Får man det åtgärdat eller är det något man får bekosta själv? Jag menar sprickor efter att huset rört sig.

::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.