Vi planerar att bygga ett enplanshus i lösvirke med måtten 8500x17000, min fråga är nu om ni har någon erfarenhet av så pass långa takstolar som 8500 mm? (8,5m) vi hade velat ha öppet upp till taket i ca 1/3 av huset, där vi då får ha limträbalk. Någon som gjort detta tidigare?
 
Det ni beskriver är absolut genomförbart. Har ni några skisser på planer och sektioner av det tänkta huset?
 
  • Gilla
Sarabenjamin
  • Laddar…
8,5 meter långa takstolar är inget konstigt. Det fixar vilken takstolsfirma som helst.
 
  • Gilla
Sarabenjamin
  • Laddar…
Låter kanon, då kanske våra tankar och idéer fungerar
Vi har inte kommit så värst långt i planerandet ännu men bifogar bild på vår skiss som den ser ut just nu.
Vill ha öppet till tak i kök,matsalsrum och vardagsrum/tv-rum.
Limträbalken kommer att behöv vara 10 meter, läst att man då behöver ha en som är 105x405. Frågan är om den klarar 10 meter utan stöttning på mitten?
Vi har tänkt ha synliga hanbjälkar ca en meter upp på takstolarna, tänker att de kanske ger tillräckligt med bärighet?
 
  • Handritad skiss av en husplan i skala 1:50, inkluderar kök, matsal och vardagsrumstaket med limträbalk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker att man kan använda saxtakstolar där det ska vara öppet i tak och fästa en limträbalk i nocken (10 m) + hanbjälkar uppe vid nocken.
Resterande 7 meter används vanligt fackverk.
Vad tror ni?
 
  • Illustration av en saxtakstol för konstruktion med öppet tak och fäste för limträbalk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiörbild av ett rum under renovering med öppet tak och en synlig limträbalk i nocken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ska du ha balken till? Saxtakstolar dimensioneras självbärande.
Jag hade kört sax och där man går över till vanligt tak så ställer man en W stol dikt mot sax. Sen reglar man på W takstolen för isolering på "inne gaveln".
 
Har precis byggt till, har öppet i nock i hela utbyggnaden (ca 120kvm) med limträ
 
  • Arkitektonisk ritning över utbyggnad med mått och markerade limträbalkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en husutbyggnad med öppen nock och limträkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritningar med planlösning och sektion av en utbyggnad av ett hus med öppet till nock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
10m balk utan stöd på mitten blir en ganska rejäl balk. Som det ser ut på skissen ligger korridoren mitt i huset vilket gör att du behöver växla av balkens upplag över korridoridoren.Dessutom hamnar avväxlingens upplag mitt i dörren till badrummet. Alternativet kan vara att köra två parallella balkar som vilar på korridorväggarna, istället för en balk i nock. Eller som nämnts saxtakstolar. Dock bygg blir den fria höjden inomhus sannolikt lägre med dessa takstolar.
Det skulle troligtvis även vara möjligt att använda sig av stålbalkar och fälla in dessa i taket och på så sätt slippa se balkarna som bygger ner.
Har du skissat någon sektion där man kan se höjder och taklutning? Vilken kommun bor du i och vilken takbeläggning är det tänkt att vara?
 
Insåg precis att ditt hus är ganska likt mitt på sätt och vis. Kan bifoga fler ritningar från takkonstruktionen ifall så önskas
 
  • Interiör av ett hus under renovering med exponerad takkonstruktion och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med pågående takkonstruktion av trä, byggnadsställningar och träspill på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Har inte flyttat in ännu men kan ta fler bilder ikväll om någon önskar se hur det blev med väggar för rum osv, kanske inte ska kapa denna tråden iofs :D
 
Som framgår av bossespecials senaste inlägg, är din planlösning inte optimal för den tänkta takkonstruktionen. Planlösningen har också en del andra inslag som jag tycker du skulle kunna arbeta igenom lite mer. Trots allt blir planlösningen väldigt viktig för valet av stomsystem.

När man skapar långa korridorer, vilket många gånger kan vara effektivast, tycker jag man skall göra dem till ljusaxlar. Dvs se till att det finns ett fönster eller fönsterdörr i korridorens ändar eller dess förlängning. Det stora rummet med högt i tak, bör ha en tydlig och rak gräns mot resten av huset, annars utnyttjar du inte den tillgång som taket utgör på ett bra sätt. Entrén till huset bör inte vara via det stora rummet, då missar du den aha-upplevelse som gäster utan ytterkläder mm kan få när de stiger in i det rummet. (Alltså en entré i delen med normal takhöjd är bättre.) Jag tycker du skall skippa entréutbyggnaden. Den är i vägen och passar dåligt in i byggnadsformen. Slutligen kan du laborera med olika rumsdjup på korridorens båda sidor. Kan du få en korridorvägg att ligga i centrum, så kan du enkelt få plats med en pelare som bär nockbalken.

När du bygger nytt har du möjlighet att lägga en diffusionsöppen väv som tätskikt på yttertaket. Gör du det kan du isolera intill yttertaket och slippa luftspalter som bara stör konstruktionen.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Personligen hade jag nog inte lagt tvättstugan vägg i vägg med sovrummen.
Själv hade jag lagt tvättstugan där stora badrummet är, och badrummet där klädkammaren är. Dels för att få allt vatten nära varandra men även att tvättmaskingen kan låta endel när den står vägg i vägg med sovrummen. Sen är det nice att ha tvättstuga nära entré men hade nog som föregående talare även försökt skippa den entrén
 
Oj tack för alla svar, detta ska absolut tänkas igenom och spånas på..
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad ska du ha balken till? Saxtakstolar dimensioneras självbärande.
Jag hade kört sax och där man går över till vanligt tak så ställer man en W stol dikt mot sax. Sen reglar man på W takstolen för isolering på "inne gaveln".

Jahaa men vad bra, då är det antingen saxstolar eller träbalk som gäller då
 
P patfred skrev:
Insåg precis att ditt hus är ganska likt mitt på sätt och vis. Kan bifoga fler ritningar från takkonstruktionen ifall så önskas
Ja lägg gärna in mer bilder, bra med inspiration. Bara tacksamt!
 
P patfred skrev:
Personligen hade jag nog inte lagt tvättstugan vägg i vägg med sovrummen.
Själv hade jag lagt tvättstugan där stora badrummet är, och badrummet där klädkammaren är. Dels för att få allt vatten nära varandra men även att tvättmaskingen kan låta endel när den står vägg i vägg med sovrummen. Sen är det nice att ha tvättstuga nära entré men hade nog som föregående talare även försökt skippa den entrén
Vi har också tänkt den tanken med att ha allt vatten nära varandra, men av andra praktiska orsaker så behöver tvättstuga/grovingång vara där det är på ritningen tyvärr. men vi ska fila lite till på det..
Entrén ska breddas har vi kommit fram till, den vill vi gärna ha kvar för att få lite lantligt intryck på huset.
Tack för alla tips
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.