Har råkat i lite problem...

Vi har precis byggt ett nyckelfärdigt 1,5vån hus, fått tillfälligt slutbevis och flyttat in. Så långt är allt bra.

När vi sökte bygglov tyckte kommunen det var en bra ide att inkludera övervåning, kamin och garage i samma bygglov även om det är något som inte byggs direkt utan något som vi kommer att bygga själva inom något år. Dock ej kaminen, den lär nog aldrig byggas. Dock har övervåningen, kaminen och garaget separata kontrollplaner.

När jag pratade med danskebank (där vi har byggkreditivet) så säger de nu att vi inte kan få ett bygglov på tillfälligt slutbesked vilket innebär att vi är fast med kreditiv med en klart högre ränta än ett bolån. Och det tillfälliga slutbeskedet får vi inte innan övervåningen, garaget och kaminen är byggd.

Lånet vi söker är under 50% av bostadens värde så det är inget problem där.

Finns det banker som godtar tillfälligt bygglov? Går det att dela upp bygglovet i mindre delar och få godkännande på var del för sig?

Någon som har något annat tips?

Mvh Robert
 
K
Har själv inte hört talas om tillfälligt bygglov.
Vår husleverantör ( Hjältevadshus ) sa dock till oss att inte söka bygglov för sånt vi inte skulle bygga på en gång. Vi hade ritat in garage men när vi sa att vi inte har råd att bygga det direkt så sa hon att vi inte skulle skriva med det eftersom vi inte kunde få slutbeviset då.
Bygglov för övervåningen har jag inte heller hört talas om att det skulle behövas. Kan ju dock skilja mellan kommuner?
 
Men vad säger er kontrollansvarige, när kommer det tillfälliga slutbeviset att omvandlas till en riktigt slutbevis?
 
Menade tillfälligt slutbesked. Det går att få slutbeskedet i etapper (en för tex garage, en för kamin, förutsatt att de har separata kontrollplaner) och efter att ha pratat med kommunen kommer det att bli så istället. Dvs när radonmätningen är klar så får vi ett slutbesked på nedre planet. Byggnadsinspektorn på kommunen blev väldigt förvånad när jag sa att det var svårt att få bygglov på tillfälligt slutbesked.

Efter ha ringt runt lite har problemet löst sig något. Det visade sig att primärt internetbaserade banker utan lokala kontor säger nej, medans de som har lokal representation säger ja.

Accepterar tillfälligt slutbevis:
Swedbank
Handelbanken

Accepterar INTE tillfälligt slutbevis:
Länsförsäkringar
SBAB
Danskebank
Skandia
 
K Kirderf85 skrev:
Har själv inte hört talas om tillfälligt bygglov.
Vår husleverantör ( Hjältevadshus ) sa dock till oss att inte söka bygglov för sånt vi inte skulle bygga på en gång. Vi hade ritat in garage men när vi sa att vi inte har råd att bygga det direkt så sa hon att vi inte skulle skriva med det eftersom vi inte kunde få slutbeviset då.
Bygglov för övervåningen har jag inte heller hört talas om att det skulle behövas. Kan ju dock skilja mellan kommuner?
Vi fick tipset att göra tvärtom, dock med separata kontrollplaner. Det visade sig dock nu har en nackdel...
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Men vad säger er kontrollansvarige, när kommer det tillfälliga slutbeviset att omvandlas till en riktigt slutbevis?
Etappen med bottenvåningen om 3 månader (tiden det tar att göra radonmätningen). Dock har vi tur med timingen eftersom mätningen måste göras 3 månader under uppvärmningssäsongen och vi kan börja direkt. Hade vi byggt klart någon månad senare hade vi fått vänta 3 månader in på kommande höst istället och det blir 9 månader extra med kreditivränta.
 
K
För övrigt är en av dem som har hand om byggnadskreditiv på Danske Bank sjukt otrevlig.
Hade några svängar med dom att göra innan vi valde Handelsbanken.
Först skulle vi få lånet om vi hade 200 000 kr kvar efter färdigställande av hus. Ordnade fram pengarna och bevis på att de fanns.
Då tvärvände de plötsligt och sade nonchalant att de "räknat på det igen". Då skulle vi plötsligt inte ha råd längre enligt dom. Även fast vår boendekostnad skulle gå ned flera tusen i månaden jämfört med vår dåvarande boende. Samt bättre område där värdet på huset skulle bli ännu högre.
Men vi var välkomna tillbaka när när vi hade ett bolån att flytta över till dom.
Hade påtalat att jag via facket skulle få en väldigt bra ränta på deras bolån.
Så när de slipper ta en risk så duger man...
 
Ok. Jag hoppas att du överväger andra banker än Daske bank för bolånet sedan. Du behöver inte ta bolån där bara för att du hade kreditivet där.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.