P Pollyester skrev:
Vad bra att luckan blev fin. Upplever du den nya kulören som vitare (mindre gul) än originalkulören?
Även vi har ett Ståt-kök från 2008 som behöver målas om. Funderar just på kulören, vi har sidohyllor , vinhyllor, kokbokshyllor och täcksidor som vi inte avser att skruva ner och måla om och vill såklart hitta en kulör till luckorna som inte avviker för mycket från dessa hyllor och täcksidor.
Sopskåpsluckan har krackelerad färg i ovankant, men i övrigt är luckorna i OK skick, bara normalt slitage, men lite solkiga av missfärgningar etc.
 
Hej
Bara om man ställe luckorna bredvid varann. Vi har så bra att vitvaror avskiljer de "gamla" och de ommålade. Det är nog inget som stör får se när resterande luckor kommer nästa vecka. Nya kulören heter NCS 0502-y vanligtvis kallad "stockholmsvit" . Har du reklamerat?
 
BirgitS
P Pollyester skrev:
Även vi har ett Ståt-kök från 2008 som behöver målas om. Funderar just på kulören, vi har sidohyllor , vinhyllor, kokbokshyllor och täcksidor som vi inte avser att skruva ner och måla om och vill såklart hitta en kulör till luckorna som inte avviker för mycket från dessa hyllor och täcksidor.
En möjlighet är att ta med en av hyllorna som ska vara kvar till en färghandel och låta dem mäta exakt vad det är för färg på den och sen blanda till en likadan.

En färg kan ofta ändra sig lite med tiden allt eftersom den utsätts för UV-ljus och annat.
 
  • Gilla
Pollyester och 1 till
  • Laddar…
P Pollyester skrev:
Vad bra att luckan blev fin. Upplever du den nya kulören som vitare (mindre gul) än originalkulören?
Även vi har ett Ståt-kök från 2008 som behöver målas om. Funderar just på kulören, vi har sidohyllor , vinhyllor, kokbokshyllor och täcksidor som vi inte avser att skruva ner och måla om och vill såklart hitta en kulör till luckorna som inte avviker för mycket från dessa hyllor och täcksidor.
Sopskåpsluckan har krackelerad färg i ovankant, men i övrigt är luckorna i OK skick, bara normalt slitage, men lite solkiga av missfärgningar etc.
 
Hej
Igen kan vara så att färgen gulnat lite. Min målare sa att Ikea har 0502-y som kulör.
 
BirgitS
Kjell, du vet väl om att det finns ett Redigera-val som syns när man klickar på de tre punkterna?
Om det är därför som du först postar ett inlägg som bara är ett citat och sen kommer svaret på det i ett annat inlägg.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kjell, du vet väl om att det finns ett Redigera-val som syns när man klickar på de tre punkterna?
Om det är därför som du först postar ett inlägg som bara är ett citat och sen kommer svaret på det i ett annat inlägg.
Nä står bara ignorera användare eller rapportera vid de tre punkterna. Nu står det redigera men bara på mitt inlägg här
 
K Kjell W skrev:
Nä står bara ignorera användare eller rapportera vid de tre punkterna. Nu står det redigera men bara på mitt inlägg här
Det stämmer Kjell, du kan bara redigera dina egna inlägg.
Om du vill svara på ett specifikt inlägg (som du svarade på mitt här ovan ang. ev nyansskillnad på din renoverade lucka och de gamla luckorna) går du in i mitt inlägg och klickar på "svara" och skriver ditt svar. Det blir lättare då att se vilka inlägg som "hör ihop" med varann.
 
  • Gilla
surfarn och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Hur många vet hur känsligt MDF är, eller tänker ens på hur en lucka är tillverkad? De flesta går nog mest på utseende och pris.

IKEA har en serie som heter Laxarby, fanns tidigare i vitt men nu bara i svart. Är vad jag förstår i trä i ramen och faner i spegeln, men inte MDF nånstans i luckan. Jag hade denna som en kandidat när vi kikade på kök, men vi beställde ett massivträkök (dvs stommar, luckor etc i massivt trä). Trä rör sig ju mer än MDF, så det är inte bara fördelar, men just denna problematik hoppas jag slippa.

Ska kolla, tror det sitter sådana IKEA luckor i gäststugan vi använder på mina föräldrars sommarställe, men det köket används ju inte många dagar om året... Har inte sett att det börjat krackelera... Kan ju isåfall vara värt att lacka på det lite...
Du har även en lackerad lucka Torhamn i osorterad ask. I och med att svart Laxarby är betsad så får du vita sträck när den repas :)
 
En dag kvar tills jag får mina omlackerade luckor.
 
6 666kalle skrev:
Men om man jämför med din kunskap så VET jag allt i jämförelse.
Jag har arbetat i en av fabrikerna som tillverkar dessa luckor.
Ursäkta men då är du ju helt diskvalificerad från att säga något om detta. Jag har ALDRIG i hela mitt ganska långa liv sett sådana otroligt fula köksluckor i verkligheten. Och här har vi en lång tråd med sida upp och sida ner med bevis på att de faktiskt finns. Och det är DU som tillverkar dem. Kan du på NÅGOT sätt förstå att det är något FEL med luckorna? Nej, tydligen inte, och det är just därför de fortsätter bubbla och släppa färg!

Mitt kök är från tidigt 90-tal, jag torkar ALDRIG av, och inte finns det en endaste liten bubbla någonstans. Och jag kan tipsa dig om att även min diskbänk inte ser så ren ut. Herregud...
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
E Enolf skrev:
Ursäkta men då är du ju helt diskvalificerad från att säga något om detta. Jag har ALDRIG i hela mitt ganska långa liv sett sådana otroligt fula köksluckor i verkligheten. Och här har vi en lång tråd med sida upp och sida ner med bevis på att de faktiskt finns. Och det är DU som tillverkar dem. Kan du på NÅGOT sätt förstå att det är något FEL med luckorna? Nej, tydligen inte, och det är just därför de fortsätter bubbla och släppa färg!

Mitt kök är från tidigt 90-tal, jag torkar ALDRIG av, och inte finns det en endaste liten bubbla någonstans. Och jag kan tipsa dig om att även min diskbänk inte ser så ren ut. Herregud...
Var det MDF luckor på tidigt 90-tal? Annars är ju jämförelsen ointressant.....
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
K Kjell W skrev:
Hej vad heter fabriken och var ligger den i Polen?
Nu vet jag inte om du redan vet vad fabriken heter, troligtvis är det en av många som går under namnet Prawda som tillverkar köksluckorna.
Det kan även vara ett annat land, Multimeda tillverkar också IKEA produkter.

Mvh P-A
 
E Enolf skrev:
Ursäkta men då är du ju helt diskvalificerad från att säga något om detta. Jag har ALDRIG i hela mitt ganska långa liv sett sådana otroligt fula köksluckor i verkligheten. Och här har vi en lång tråd med sida upp och sida ner med bevis på att de faktiskt finns. Och det är DU som tillverkar dem. Kan du på NÅGOT sätt förstå att det är något FEL med luckorna? Nej, tydligen inte, och det är just därför de fortsätter bubbla och släppa färg!

Mitt kök är från tidigt 90-tal, jag torkar ALDRIG av, och inte finns det en endaste liten bubbla någonstans. Och jag kan tipsa dig om att även min diskbänk inte ser så ren ut. Herregud...
Hej 666kalle är bortplockad från denna tråd.
K Kjell W skrev:
En dag kvar tills jag får mina omlackerade luckor.
Hej har nu hämtat resterande luckor. Kostnaden per lucka max höjd 70cm är ca 900 kr, beroende på hur mycket som skall lagas upp. Luckan slipas ren från färg, lagas upp ( profilluckor), grundas, lackas 2ggr. Färger är högsta svensk kvalitet lösningsmedelbaserad.
Den vita kulören är NCS 0502-y (Stockholms vit) något lite ljusare än befintlig, blir nog lite mörkare med tiden, skiljer ju 8 år.
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.