Hej!

Detta är min andra tråd i forumet och jag uppskattar verkligen de råd och tips jag fåt hittills, kanon att kunna bolla idéer såhär. Skulle vara väldigt tacksam om ni skulle vilja komma med lite förslag på förbättringar på denna planlösning. Jag håller på att totalrenovera en liten lägenhet och vill använda ytorna så effektivt som möjligt utan att allt känns helt ihoptryckt. Måtten på skissen är i princip exakt överensstämmanda med verkligheten.

Lite kort info om lägenheten:

Funkislägenhet på 46 kvadrat på båttenvåning med egen uteplats.
Golvet blir antagligen oljad valnötsparkett.
Alla väggar vitmålade. Svart sten som golv i hall och badrum.
Minimalistik stil med raka linjer och "kantigt" formspråk.
Skjutdörrar till garderober i hall. Hör gärna på färgförslag på dörrarna.
Fåtöljerna blir av modell "Barcelona" i vitt skinn (eventuellt svart)
Soffa Nova från Bo Concept, färgförslag ävlkomna.
Matbord i betong av Morten Voss.
Matstolar Panton Chair i svart
Sängen kommer att byggas in mellan garderober på sidorna och skåp ovanför.

Se gärna mer info om köket i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8682
(Även där vill jag gärna ha idéer på alternativa lösningar)

Alla väggar förutom den stora grå i mitten går att flytta. Det är ju naturligtvis smidigast om man kan behålla så mycket som möjligt som det är, men möjligheten finns iaf. Har redan flyttat om väggarna en aning.

Renoveringen är i full gång och hantverkarna jobbar väldigt snabbt så snabba svar är uppksattat. Tack så mycket på förhand, ser fram emot att ta del av er stora kunskap och era erfareheter!

Mvh
Carl




 
  • Planlsning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2 st dörrar till sovrummet? behövs det?
gaia
 
Instämmer med gaia. Den extra sovrumsdörren är en platstjuv
 
Hej!

Jag har funderat en del på att ta bort en av dörrarna till sovrummet. Samtidigt så vill jag gärna ha dem kvar. Den till vardagsrummet vill jag ha där för att den antalgligen alltid kommer att stå öppen och ge lite mer "öppenhet" till både sovrum och vardagsrum. Dessutom så är det bara med den öppen som man kan få in lite naturligt ljus till sovrummet. Dörren till kök och badrum känns även den som att den är bra att ha. Känns ganska naturligt att kunna gå direkt från sovrummet till badrummet eller köket. Skulle kanske kännas lite onödigt att behöva gå "heeela" vägen genom vardagsrum, mathörna och kök för att komma till badrummet. Kanske ingen jättepromenad egentligen i denna lgh ;)

Dessutom så tycker jag att det kanske kan vara trevligt att kunna gå runt i lägeheten. Alltså genom "hela" den vägen jag beskrev tidigare så att man slipper vända när man kommer till sovrummet. En lösning kanske skulle vara att ha en skjutdörr mellan sovrum och vardagsrum istället. Vad tror ni om det? Är det någon som vet om skjutdörrar stänger ute ljud och ljus lika bra som vanliga dörrar? Är skönt om någon av oss (jag eller min flickvän) vill vara vaken lite längre på kvällen, eller gå upp lite tidigare, att slippa smyga runt som en mus för att inte störa den som sover.

Mvh
Carl

 
Hej!

Jag skulle definitivt satsa på en skjutdörr mellan sovrum och vardagsrum! Tyvärr är det väl så att de inte stänger ute ljudet precis lika bra som en vanlig dörr, men eftersom lägenheten knappast är tänkt för små barn, så bör ju inte det vara någon katastrof.

Lite ljud lär väl den som sover tåla - man behöver ju inte ha TV:n på fullt blås om den ene sover?!

/alacs
 
Förresten, det verkar inte finnas fönster i sovrummeet? Satsa på en dörr med glas, om inte klarglas så frostat, mot vardagsrummet.

/alacs
 
Ja, eller sätt igen dörren mot vardagsrummet med betongglas. Då får du in dagsljuset trots att det är stängt. Eller så gör du en lösning med smala fönster i överkanten av någon lämplig vägg till sovrummet.

Håller med om att det är trevligt att kunna gå runt någonstans, men vet inte riktigt om det egentligen är in i sovrummet man vill gå då.

/pinebar
 
Carl Sthlm skrev:
Samtidigt så vill jag gärna ha dem kvar. Den till vardagsrummet vill jag ha där för att den antalgligen alltid kommer att stå öppen och ge lite mer "öppenhet" till både sovrum och vardagsrum. Dessutom så är det bara med den öppen som man kan få in lite naturligt ljus till sovrummet.
Mvh
Carl
AHA! Nu håller jag med dej att båda dörrarna gör nytta ;)
gaia
 
Fast jag får erkänna att tanken på att mura igen dörren till vardagsrummet i varje fall tilltalar mig. Men det är kanske för att jag t.o.m. gått och funderat på om att riva upp lite av väggen mellan sovrum och vardagsrum bara för att få sätta in tre rader betongglas med en liten rand av kakel vid sidan av. Det är synd att min sambo inte låter mig göra det, han påstår att väggen inte är tillräckligt tjock, jag som har hittat det perfekta oranga glasmosaiken att ha bredvid...

Nä, men allvarligt så hade jag funderat på det. Dörren som genomfart behövs ju inte riktigt utan det är ju mest ljuset som är intressant, och det är en ganska häftig inredningsdetalj med betongglaset.
 
Ett alternativ till.

Fundera på att göra ett öppet "fönster" eller lågt valv. Dvs bygg igen botten av dörröppningen ca 1 meter upp och gör sen ett öppet valv så högt du kan.
Då vinner man golv och väggyta på båda sidorna och du får ändå ljuset igenom. Vill man skärma av sen så kan en gardin eller draperi fixa det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.