Hej!

Mina föräldrar bor i en egenhändigt byggd trävilla från 1979 i ett litet samhälle mitt på småländska höglandet. Det är ett rätt stort hus, tror det är 220 m2 fördelat på två plan, plus källare. Det värms upp av en vedpanna med säkert 20-25 år på nacken, några ack.tankar och väggradiatorer och de eldar med egen ved.

Min far är dock 70 år fyllda och börjar oroa sig för den dagen han inte längre orkar hugga ved och sköta om pannan dagligen längre.

Han pratar om bergvärme, men jag vet inte om det är bästa alternativet? Tomten är på över 2000 m2, så jag tror jordvärme skulle vara möjligt att titta på också. Vad jag dock funderar på är om det inte finns så pass automatiserade vedpannor idag att de inte kräver mycket skötsel? Lönar det sig även om man skulle köpa veden? Kan det finnas andra alternativ att titta på?

Inget akut problem, är bara nyfiken på att få lite input från de som vet mer än mig i frågan!
 
Tomture61
Ved är bra motion för kroppen :D
Pellets kan kanske bli nästan helautomatiskt :)
 
A
Min mormor körde med vedpanna tills hon var över 90. Det var bra motion.

Det största problemet med vedeldning är att man inte kan lämna huset för att åka bort under vintern, för att vedeldningen måste passas. Men hon bodde på nordligare breddgrader. Problemet med passning finns ju inte med bergvärme.
 
De har en luft/luftvärmepump som komplement för att hålla lite värme när de är borta. Finns även en elpatron.

Är pellets verkligen ett lönsamt alternativ?
 
Sett till driftkostndaden är bergvärme billigast. Iallafall med dagens elpriser.
Jordvärme är lite billigare att installera, men man får ta med i beräkningen att gräsmattan blir en åker som behöver fixas till eftersom marken sätter sig efter grävningen.
 
MultiMan
Det måste ju bli väldigt individuellt hur man bör göra. Har man hälsan så går ju ved bra och ger motion, men måste man tillbringa veckor på sjukhus så går det inte så bra längre.

En bekant satte i ny panna förra året med ack-tankar, laddomat och hela köret. Kostade mycket, men han har gratis ved så därför fattade han det beslutet. Lagom till jul får han flera TIA-attacker och det visar sig att han inte alls är så frisk som han trodde. Inte ens 60 år fyllda men börjar direkt oroa sig för huset om/när han måste vara på sjukhuset längre tid. Hursomhelst så klarar pannan el-drift också, så det alternativet kommer att kopplas in nu. Veden kommer han fortsätta med så länge han orkar, men slipper nu ångesten över att huset ska frysa sönder om han blir långvarigt sjuk.

Själv har jag tidigt fattat beslutet att jag vill ha närmast underhållsfri värme och kört el men nu också värmepump. Kan inte tänka mig att behöva elda dagligen, har alldeles för mycket annat mer stimulerande att göra.
 
Om man har 'gratis' ved så kan man sälja den och köpa el till värmepumpen för pengarna...
 
MultiMan
Det kan man såklart, men han måste även hugga, såga och klyva den vilket nog är det jobbigaste momentet när hälsan sviktar. Det är bara han själv som får fälla på den marken.
 
Då är ju inte veden gratis...
 
MultiMan
I min värld är något gratis när man kan gå ut och hämta det utan att betala, men vill du fortsätta med onödiga inlägg, varsågod, jag stoppar här.
 
Bergvärme helt klart om man kan ha det! I småland går det utmärkt med luft vatten också som borde bli lite lägre investeringskostnad.
 
Mina föräldrar är i samma sits och har gott om egen skog och därtill hörande maskinpark. De har alltid eldat med ved och elpatroner finns om det skulle behövas.

Så länge pappa behåller hälsan är det inget problem med veden egentligen, men min mor klarar inte att hugga och klyva. så det kommer högst sannolikt installera bergvärme vad det lider. Bidragande är också att vill de åka bort mitt i vintern så är elpatronsdrift långt ifrån billigt.

Därtill kommer att ved från egen skog inte är gratis. Underhåll av maskinparken för att få fram veden kostar ändock en slant.
 
Mina föräldrar sitter i ungefär samma sits, med vedpanna och egen ved.
Den kompletterades för två år sedan med en begagnad pelletsbrännare som löser värmen när orken inte finns, eller man vill vara bortrest någon dag på vintern.

Gällande bergvärme kontra pellets, så ska man förutom att ta hänsyn till systemets uppbyggnad (ofta högtemperatursystem), ta med aspekten ventilation (ofta självdrag i äldre hus) samt de kraftigt ökade nätavgifterna för el (som ger sämre ekonomiska förutsättningar för värmepumparna).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.