Jag håller på och spacklar gipsväggar. Tyvärr har en del skruvar slitit upp pappen så det är svårt att få det riktigt bra när jag spacklar. I ett rum tänker jag måla direkt på gipset och inser att jag kommer få slita ihjäl mig om det ska bli helt slätt. Nu funderar jag på om man inte kan blanda något i färgen som ger lite struktur eller om man kan använda någon roller som inte gör att färgen blir alltför slät och visar alla skavanker... Någon som vet???
 
Låter som du får skära upp alla problempappbitar och sedan spackla igen.

Så hade jag gjort.

Magnius
 
Det är alltså skruvarna som dragit upp pappen. Kan man skära bort den?
 
Är inte helt säker på vad du menar? Men om du skär upp allt löst så spacklar vi målare normalt med ardex 828som är ett hårdare och EJ sjunkande packel.
 
Jag förklarar nog lite dåligt... Jag försöker igen. När skruvarna dragits i gipsskivan har en del av dem dragits i så djupt (?) att de dragit upp pappen så att den "kommit ut" runt skruven. Runt skruvhålen buktar det ut lite papp. Innan jag började spackla slipade jag av pappen men helt hundra är det inte överallt.
 
1. om det är mitt på skivan = skär upp och spackla på nytt.

2 om det är i kanten på skivan (fasade delen) så skall det ju ligga en glasfiberremsa/pappremsa över skruvområdet. Samma sak här = skär upp....
 
Ok, jag får göra så. Tack för hjälpen!

En fråga till när jag ändå är inne på ämnet spackling - bör jag använda finspackel ytterst? Jag har kört med medium hela tiden.
 
99% av tillfällena tar jag Alcros standard mediumspackel för vägg/tak. (grå färg). Finns ingen anledning att köra det fina vita spacklet om man inte vill vara superpedant vid skarvarna. Men då får man spackla väldigt brett. Tror att takspacklingarna ligger på 60 cm i bredd vid skarvarna (rekomendationer från husAMA.

Magnus
 
Tack!
Då är det bara att jobba på! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.