Hur gör de om man lämnar in? Hur maskerar de?
 
Kränger av däcken, sen maskar och lackar man som vid ett "vanligt" lackjobb.
 
men de lackar ju inte om, de svarvas?
Kan man slipa utan med något lämpligt? Nån som vet vilket verktyg?
 
Precis, ytan svarvas av som på fabrik sen klarlackas allt. Har du inga mer krav än att det ska se hyffsat ut så slipar du med vanligt sandpapper sen lacka.
 
Jag snyggade till mina kanstötta fälgar genom att slipa med en dremel och vanligt slippapper.
Lackade sedan med spayklarlack och polerade så att kanten suddades ut.
Hur bra det håller vet jag tyvärr inte då jag inte har kvar fälgarna.
Skada på kanten av en bilfälg lagad med slippapper och dremel, före klarlack och polering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på bilfälg där kansten har slipats och polerats för att minska skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverad fälg på träbakgrund med synbart slip- och poleringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sewen och 2 till
  • Laddar…
Jag gav mig på en av fälgarna igår och som någon sa så är de klarlacken som har släppt, ingen skada på fälgen. Jag tog fint fint slippapper och slipade bort all klarlack, fälgarna blev jättefina. Men frågan är nu vad jag ska göra som nästa steg. Att spraya med klarlack igen kommer bli svårt då fälgen är mycket svår att maskera. Ska man köra två lager med keramisk behandling på fälgen istället?
 
om det bara är klarlacken du ska på med så behöver du väl inte maskera? Då mattar du ner det övriga också och klarlackar hela fälgen i ett svep.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Maska av däcket bara och kör på med klarlack.

Själv blästrade jag mina och målade med biltemas fälgfärg 3 år sedan och ser oförändrade ut (förutom ytterligare kantstötning)
 
men jag vill inte måla klarlack på det som är runtom, det ska vara mattfärgat, men jag fär väl maska så gott de går o köra ny klarlack
 
Fast jag har svårt att tro att de körde blank klarlack på det svarvade och sen matt på det övriga ? Det är nog mer så att det är matt nu för att det slitits och påverkats?
 
Om det är en plan yta som ska lackas kan du prova med en lackdyna utan att maskera.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast jag har svårt att tro att de körde blank klarlack på det svarvade och sen matt på det övriga ?
Det är semi-matt på allt på fälgen, samma på det svarta som det blanka.
 
Om du vill spraymåla kan du även maska genom att först maska de plana silvriga ytorna med maskeringstejp, sedan spraymåla de svarta matta ytorna med någon vax som går att ta bort sedan, sedan spraylacka de silvriga ytorna.
 
De blev kanon !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.