Det är idag jag ytbehandlar betongplattan i nya garaget och google fick mig att bestämma mig för vattenglas. Kryper ner, reagerar med betongen och skapar ett några mm tjockt lager som härdas och blir stryktåligt samtidigt som det inte längre släpper damm. Köpte några flaskor Nitor vattenglas och gick på förpackningens anvisningar, späd 1+5 första strykningen. Det blev ett par överraskningar, dels sög betongen i sig blasket med en väldig fart så man fick jobba fort, plattan gjöts för ett par månader sedan och har hållits på ett par plusgrader sen dess. Sen visade sig gummiskrapan jag köpt vara helt oduglig för att sprida vattenglaset så lika förbannat fick jag krypa runt på knä, hälla ut och pensla två kvm åt gången.

Ytbehandlad betongplatta i garage med synliga mörka överlappningar efter applicering av vattenglas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kanske tog en dryg halvtimme eller nåt. Där jag började, i högra hörnet har det torkat bra men man ser mörka linjer över hela golvet där jag har överlappat strykningarna, det drar in på några sekunder så det blir lite överlapp. Och det gick bara åt en liter 35 %-ig vattenglas spädd i vatten till 35 kvadrat, har jag strukit för snålt kanske?

Troligen hinner jag inte på andra strykningen ikväll utan det blir väl i morgon, då med lösning spädd 1+3. Ni som lekt med det här, ska jag skaffa en pensel på skaft och vispa runt några liter över hela golvet så fort som möjligt för att sprida jämnare eller kommer linjerna tona bort efter ett tag? Det är ingen matsal men jag har försökt få till plattan så fin som jag klarar av så jag hoppas på att inte få för mycket färgskiftningar.
 
Åsa Lund
Går det att använda roller för att göra jobbet?
 
"Påföres med skrapa, pensel eller roller" stod det nånstans så det är ju ett alternativ. Grundtanken var att hälla ut en pöl och trycka runt den med skrapa men det gick tyvärr inte, skrapan var för hård.
 
  • Gilla
isacklingvall
  • Laddar…
Skaffa en billig tryckspruta och ställ in på ”grov” dusch så att det inte blir dimmat. Har gjort så på putsade betongväggar och det blev väldigt lätt att få jobbet gjort.

2000030844
 
  • Gilla
vivi_gbg och 2 till
  • Laddar…
Gunverth: och det säger du NU?

:rofl:

Jag har en mindre tryckspruta, en sån där tvåliters som man pumpar upp, den ska jag leta fram i morgon. Den kanske matar på för långsamt men kanske kan låna nåt rejälare annars.
 
Dra med rakan åt fel håll så funkar det nog
 
Betonggolv med ojämna skuggningar efter behandling med vattenglas, synliga sopspår och våtfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I slutändan blev det hälla ut, skrubba runt det med en finhårig sop. Kändes mycket lättare och vettigare även om jag skulle använt en högtrycksspruta om jag haft tillgång till en. Har hällt ut klafset med en blomkanna så man slipper jobba tvåhänt med nån hink. Läste någonstans att "pölar av vattenglas torkas upp direkt". Igår penslade jag ut pölarna men idag så gick jag runt med papper och torkade upp det som var kvar när ytan var klar. Ett par kvadrat som jag handspacklat är såpass grovt så där lämnade jag kvar det, där får det gärna bli ett blankt skinn. Har dragit i lite olika riktningar så man får se hur flammigt det blir till slut, förhoppningsvis ska det inte släppa damm i alla fall. Till 35 kvadrat betong gick det åt ungefär 7 liter vätska vid varje strykning.
 
Hur blev det? Nöjd med resultatet?
 
Mycket bra! Det ser väldigt bra ut, inte flammigt och verkar inte ge ifrån sig damm. Man får väl se över tid men än så länge verkar det bra.
 
Jag hakar på denna intressanta tråd: Mitt betonggolv behandlades med vattenglas i hela bottenvåningen och jag blev nöjd. Tyvärr har jag inte skött golvet tillräckligt väl under dessa 14 år så just vid dörrpassagerna är golvet väldigt mörkt. Har funderat på att göra om vattenglasbehandlingen igen men då måste jag först tvätta bort årens såpbehandling. Tror ni att det är möjligt? Jag är ute efter just ett svagt, grått dämpat, gärna lite flammig yta som fortsättningsvis bara såpskuras.
 
  • Vardagsrum med betonggolv behandlat med vattenglas, mörknat vid dörr, omgivet av möbler och mattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@yonna matta ner golvet med grova twister
Sen är det bara att polera upp igen
 
... grova twister ... ?
 
Typ en diamantbelagd scotchbrite rondell
Glömmer att inte alla har slipat golv hela livet :)
 
  • Gilla
Johan Åkesson och 2 till
  • Laddar…
G gaffa skrev:
Mycket bra! Det ser väldigt bra ut, inte flammigt och verkar inte ge ifrån sig damm. Man får väl se över tid men än så länge verkar det bra.
Hur upplever du det så här ngt år senare, fortsatt bra? Och körde du två lager dvs ett vardera med 1:5 resp 1:3 eller även 1:1/outspätt? Och gjorde du ngn form av efterbehandling?
 
G gaffa skrev:
"Påföres med skrapa, pensel eller roller" stod det nånstans så det är ju ett alternativ. Grundtanken var att hälla ut en pöl och trycka runt den med skrapa men det gick tyvärr inte, skrapan var för hård.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.