Inspekterade hantverkarnas/elmontörens arbete med nyläggning av golv med Ebecos värmefolie. Jag blir lite fundersam på lös FK som dras under golvet samt relativa enkla skarvmetoder som används. Det är helt enligt installationsanvisningen men blir lite fundersam ändå. Är plastfolien/golvet del av dubbel isolation i en sådan anläggning? Kopplingen mot kopparbanden tejpas med eltejp men var blir nästa isolerande material.
 
Om det är enligt med installationsanvisningarna är det ju OK.
Annars ta lite bilder och lägg upp.
 
Lös FK i golv är inte ok oberoende av vad som står i en installationsanvisning, dvs man får (idag) inte använda rummet som någon isolationsbarriär. Så det måste vara något missförstånd här. Ebeco talar om sin egna dubbelisolerade RTK-kabel, men jag kan inte se beteckningen på bilden.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det följer med dubbelisolerade FK i paketet med folien, de brukar räcka och bli över. Det ska sitta tjock tejp (följer också med) över och under varje anslutning till folien också. Jag var verkligen skeptisk till hur man lägger sånt värmegolv men efter samtal till ebeco blev jag övertygad om att allt är rätt.
Det ska också användas en specialtång när man klämmer fast FK:n i folien. Den var nästan lika dyr som golvet... ;)
Tyvärr har jag bara en suddig bild men de dubbelisolerade kablarna ligger i en skåra i foamen längs med väggen.
Suddig bild av värmefolie på golv med dubbelisolerade kablar längs väggen för värmegolvinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Väcker en gammal tråd, ska installera Ebeco foil kit och undrar hur golvvärmegivarslangen ska installeras. Ska den läggas i betonggolvet så att den är i nivå med betonggolvet eller ska den bara ner så mycket att den är i nivå med ebisol-plattorna, dvs precis under folien?

mvh
Johan
 
Vad får du ovanför folien.
 
J jonaserik skrev:
Vad får du ovanför folien.
Ovanför folien ska det vara plast och sen laminat.
 
F FDT skrev:
Jag har upptäckt Gåggäll :)
Sidan 6...
[länk]
Manualen har jag också sett och jag tolkar bilden som i nivå med betongen. Men sen ska man skära hål i ebisolen för slangen, då kommer slangen aldrig ligga kvar. Så jag är fortfarande osäker. Kanske kvittar helt, vad vet jag.
 
Ser även att de uppdaterat manualen. I min manual ska man bara tejpa ett kryss i hörnen. De har ändrat till att tejpa längs alla kanter.
 
Givaren lägger du som dom visar, tejpa ner slangen ordentligt, går bra även att limma fast med smältlim, se bara till att slangen som givaren ska skjutas i gör en lång böj. Detta för att det ska gå att byta givaren om den pajar. När slangen är på plats provar du att peta ner givaren till det tar stopp. Slangen ska då vara tät i ändan, går bra att värma med hårtorken och klämma/vika den så det blir ett stopp.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.