Fotografen Fotografen skrev:
Om vi utvidgar begreppen "måste" och "får" till "vad som blir en bra installation" och i begreppet "bra" inkluderar säker, överskådlig och lättanvänd så kan vi spåna vidare lite.

Det går att gå två vägar, tre enfasgrupper eller en delad trefasgrupp.
I ett bostadsutrymme skulle jag i förstaläget lägga tre enfasgrupper med varsit rör, 16 mm. Är det långt och bökig väg till centralen kan man tänka sig en trefasgrupp, uppdelad, men med 16 A kommer 2,5 mm2 och 5*2,5 vill ha ett 20 mm rör. En delad grupp i ett bostadsutrymme skulle jag dessutom säkra av med en trepolig säkring för att undvika farliga misstag med bakspänning pga endast en eller två brutna säkringar. Nackdelen är att det blir mörkt i alla tre uttagen om ett uttag löser säkringen, kan du inte ta det så kör på treenfasgrupper-alternativet.
Om det finns någon explicit paragraf som påbjuder trepolig säkring vid delad trefasgrupp har diskuderats skärmsidesvis här, åsikterna spretar, men i ett bostadsutrymme är det definitivt på sin plats.
Nu vet vi inte om dessa uttag ska sitta inne i en bostadslägenhet eller i ett garage, verkstad eller liknande, men nästa pilsner är om det är lämpligt att säkra ett uttag 16 A i bostadsfallet. För allmänbruksuttag där det hamnar mobilladdare, dekorationsbelysning osv är det tveksamt pga av att kortslutningseffekten blir större än med 10 A, större smäll vid en kortis helt enkelt. För dedicerade uttag till en ugn tex så OK. Välj i vilket fall uttag av god kvalité, vanliga schuko har svårt att hantera hög kontiuerlig effekt under lång tid, vill gärna bli varmgång, och dåliga uttag och stickproppar gör detta problem större.

Ett tips till, prata med tänkt elmicklare innan du lägger rör och spikar igen, det är högst osäkert att en elektriker vill befatta sig med okända redan inbyggda rör.
Då har jag lite mer info..

nej avstånd från central är endast 3.5m

kommer dra 3st separata rör, och sedan får jag montera en apparatdosa till varje

kan man nu köra ett dubbeluttag på 1st 16amp ?
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
En fråga från en okunnig. Vad är BC-mining?
Om man googlar på det så får man upp sidor om gruvdrift i British Columbia.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
L lordi skrev:
En fråga från en okunnig. Vad är BC-mining?
Om man googlar på det så får man upp sidor om gruvdrift i British Columbia.
Testa googla Bitcoin.
 
N najks skrev:
kan man nu köra ett dubbeluttag på 1st 16amp ?
Jo, det går bra
 
L lordi skrev:
En fråga från en okunnig. Vad är BC-mining?
Om man googlar på det så får man upp sidor om gruvdrift i British Columbia.
Lägg till "vad är" framför din sökning så hittar du lite annan info
 
L
Jag visste att det var Mining, redan innan du skrev det. Det finns folk som har nyligen har köpt ny hårdvara för 100 000 kr. Som de räknar med att få tillbaka pengarna på.
BTC är det nya tulpanracet.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Det blir ett par nätaggregat för att komma upp i 11 Kw. :p
 
Vad är BC-mining ???
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag har städat bort lite Off Topic ur tråden.

/moderator
 
16A kontinuerligt via en vanlig shuko-kontakt är inte nödvändigtvis en bra idé. De har en relativt liten kontaktyta vilket ökar risken för varmgång med tiden.

För de här effekterna är CEE-don lämpligare.

Bara för att jag är nyfiken : hur kyler man bort de här effekterna? Det är ju inte snutet ur näsan ens i en datorhall.
 
För kylningen installerar med fördel ännu mer effekt i form av AC-aggregat. Hela Bitcoin-blåsan förbrukar så mycket elkraft som ett litet land (ex Danmark).
 
  • Gilla
udihow och 3 till
  • Laddar…
P petersv skrev:
Bara för att jag är nyfiken : hur kyler man bort de här effekterna? Det är ju inte snutet ur näsan ens i en datorhall.
Ja, det finns de som slår två flugor i en smäll och värmer sitt hus med Bitcoin-miners. Elvärme där man också får betalt för utfört arbete. :)

 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
P petersv skrev:
16A kontinuerligt via en vanlig shuko-kontakt är inte nödvändigtvis en bra idé. De har en relativt liten kontaktyta vilket ökar risken för varmgång med tiden.

För de här effekterna är CEE-don lämpligare.

Bara för att jag är nyfiken : hur kyler man bort de här effekterna? Det är ju inte snutet ur näsan ens i en datorhall.
Håller med dig, med tanke på att Elsäkerhetsverket (tror jag det var) Gick ut med att inte ladda sina el bilar via vanliga uttag eftersom dem inte klarar av den kontinuerliga strömmen under så lång tid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.