Hej!
Jag ska bygga en liten tilluftkanal mellan braskamin och yttervägg. Kaminen står alldeles innanför ytterväggen, så det blir bara en halvmeter rör.
Hur ska jag isolera röret då det passerar genom ytterväggen respektive mellan vägg och kamin?
 
L
Om röret inte kommer i direkt närhet av varma sidan på kaminen , så ta en armaflexslang och trä över ända ut till 2 cm utanför yttervägg , annars blir det kondens på röret
Iskall luft i röret och varmt inne , naturlig ekvation = kondens utsida rör i varmt utrymme
 
Armaflex alltså..? Kanalen tänker jag mig vara 100 mm spirorör, finns det armaflex i den dimensionen? Räcker det med enbart armaflex som enda isolering?
Förresten, behöver man ha ett spjäll på röret? Det finns ju ett till kaminen.
 
http://www.rec-indovent.se/wp-content/uploads/Kondensdrasut.pdf eller hellre strunta i uteluften helt. En kamin drar sällan mer luft än 8-10 kubikmeter/timme. Det utsug som du har på badrummet är ca 40-50 kbm/timme och köksfläkten 500-800 kbm/timme så i det hela är kaminen försumbar. Är det för att kaminen ryker in när du tänder så hjälper det heller inte med utekanalen utan borde föranleda annan åtgärd
 
Jag vill rekommendera stenull runt röret i första hand.

När jag gjorde liknande installation tog jag ett 100mm spirorör och skar 30x30cm fyrkanter i 100mm stenull och använde spiroröret som "borr" i isoleringen. Sedan trädde jag på isoleringen på röret. Bra att få användning av spillbitar från isoleringen också.
 
E exerg skrev:
Är det för att kaminen ryker in när du tänder så hjälper det heller inte med utekanalen utan borde föranleda annan åtgärd
Ja, framför allt för att det ibland är svårt att få drag i skorstenen. En ganska liten del av totallängden är inomhus och relativt varm, medans ett långt rör ovan tak är kallt och, misstänker jag, bildar en kallpropp. Mycket av den rök som läcker ut om man misslyckas med draget kommer ut genom luftintaget bakom kaminen, även om jag stänger spjället. Jag vill hellre ansluta den direkt mot uteluften och minimera ev läckage.
 
Extern tilluft hjälpte inte mig, med samma typ av skorstensdragning.
I ditt fall låter det som att du ska skippa extern tilluft och satsa på skorstensfläkt från början.
Lätt att tända, ingen inrykning och glada grannar.
 
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Extern tilluft hjälpte inte mig, med samma typ av skorstensdragning.
I ditt fall låter det som att du ska skippa extern tilluft och satsa på skorstensfläkt från början.
Lätt att tända, ingen inrykning och glada grannar.
Okej, får väl ta mig en funderare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.